«تاریخ پرستاری» چاپ شد

کتاب «تاریخ پرستاری» نوشته لیزابت کرِیگ با ترجمه فاطمه شاداب توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار مهر، کتاب «تاریخ پرستاری» نوشته لیزابت کرِیگ به تازگی با ترجمه فاطمه شاداب توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۴ چاپ شده و ترجمه اش، هفتاد و یکمین عنوان مجموعه «تاریخ جهان» است که توسط ققنوس چاپ می‌شود.

کتاب‌های مجموعه «تاریخ جهان» چشم اندازی از سیر تاریخ عرضه می‌کنند. این مجموعه با ارائه زمینه‌های فرهنگی رخدادهای تاریخی پیش می‌رود و اندیشه‌های سیاسی، فرهنگی و فلسفی تاثیرگذار را در گذر مشعل تمدن، از بین النهرین و مصر باستان به یونان، روم، اروپای قرون وسطی و دیگر تمدن‌های جهان، تا روزگار امروز دنبال می‌کند.

گستره تاریخی کتاب «تاریخ پرستاری» از سال ۲۵۰ پیش از میلاد شروع شده و از دهه ۱۹۸۰ میلادی عبور می‌کند. «پرستاری یکی از هنرهای ظریف است؛ و ظریف ترین آن‌ها.» این جمله از فلورانس نایتینگل یکی از معروف ترین و تاثیرگذارترین پرستاران جهان نقل شده که در این کتاب هم، تاریخ پرستاری، پیش از او و پس از فعالیت‌هایش روایت می‌شود.

این کتاب به غیر از خلاصه رویدادهای مهم در تاریخ پرستاری، پیشگفتار، یادداشت‌ها، واژه نامه، برای مطالعه بیشتر و نمایه، ۶ فصل اصلی دارد و عناوین این فصل‌ها به ترتیب عبارت اند از:

رسالت دینی، انقلاب نایتینگل، پرستاری حرفه ای می‌شود، پرستاران در عرصه جنگ، پرستاری در قرن بیستم، چالش‌های آتی.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

در این زمان، تعداد دوره‌های آموزش پرستاری که دانشجویان آمریکایی _ آفریقایی را می‌پذیرفتند بسیار اندک بود، به همین دلیل مدارس پرستاری جداگانه ای تاسیس شدند. اولین آن‌ها مدرسه علوم دینی اسپلمن در آتلانتا، جورجیا، در سال ۱۸۸۶ م تاسیس شد. در سال ۱۸۹۱م، انجمن همپتون در ویرجینیا و بیمارستان ایالتی در شیکاگو تاسیس شدند تا آموزش پرستاری را به دانشجویان آمریکایی _ آفریقایی ارائه دهند.

هنگامی‌که ریچاردز فارغ التحصیل شد، فلسفه نایتینگل در آموزش پرستاری به آمریکا رسیده بود. در سال ۱۸۷۳ م سه مدرسه پرستاری نایتینگل در آمریکا شروع به کار کردند. مدرسه آموزشی بل وو در شهر نیویورک از برنامه آموزشی سنت توماس در لندن الگوبرداری کرده بود. طول این دوره آموزشی یک سال بود و دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می‌بایست حداقل یک سال در بیمارستان کار می‌کردند. به آن‌ها هفته ای ده دلار حقوق، حتی در دوره آموزشی، پرداخت می‌شد و آن‌ها اولین پرستاران آمریکایی بودند که لباس متحدالشکل به تن کردند. هلن بودن که مدیر این برنامه بود با فلسفه نایتینگل آشنایی کامل داشت و نظام نایتینگل در آمریکا به نام نظام بل وو معروف شد.

این کتاب با ۱۲۳ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار ریال منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هفده =