تغییر اقلیم عامل اصلی افزایش حوادث طبیعی در منطقه و جهان

در همایش منطقه‌ای رؤسای نهادهای مقابله با شرایط اضطراری کشورهای آسیای مرکزی، تغییر اقلیم عامل اصلی افزایش بیش از پیش حوادث طبیعی در منطقه و جهان اعلام شد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، دومین همایش منطقه‌ای روسای کمیته های موقعیت های اضطراری ۵ کشور آسیای مرکزی در شهر دوشنبه با عنوان «برنامه سیندای در زمینه کاهش خطر بلایای طبیعی برای سال های ۲۰۱۵-۲۰۳۰» برگزار شد.

در این همایش روسا، نمایندگان وزارت و نهادهای موقعیت های اضطراری و رفع حوادث طبیعی کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، نهادهای دیپلماتیک ذیربط، سازمان های خیریه و آژانس های سازمان ملل متحد حضور داشتند.

شرکت کنندگان این همایش منطقه‌ای تغییر اقلیم را یکی از عوامل اصلی افزایش بیش از پیش حوادث طبیعی در جهان ارزیابی کردند.

«رستم نظرزاده» رئیس کمیته موقعیت های اضطراری تاجیکستان در این همایش گفت: در ۳ ماه اول سال جاری بارش برف و باران در این کشور ۵ برابر میزان طبیعی بوده که باعث ریزش بهمن و مسدود شدن جاده های اصلی «دوشنبه – خجند»، «دوشنبه – خاروغ» و «دوشنبه – لخش» شد.

 وی افزود: بر اثر ریزش بهمن و باریدن برف ۲۶ نفر کشته، بیش از هزار نفر از شهروندان تاجیک از مناطق خطرناک به محل های امن انتقال یافته و ۶۰۰ میلیون دلار خسارات به اقتصاد این کشور وارد شده است.

در جریان این اجلاس مسائل مربوط به همکاری های منطقه ای جهت کاهش تهدید خطرات بلایای طبیعی مورد بررسی قرار گرفت.

نحوه اجرای برنامه های سال های ۲۰۱۶-۲۰۱۷، روند اجرای توصیه های نخستین همایش سیندای در کشورهای آسیای مرکزی در «عشق‌آباد» و همچنین مسائل مربوط به آمادگی در نشست جهانی کاهش خطر بلایای طبیعی در مکزیک بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.

عملی سازی کنوانسیون سازمان ملل در زمینه تغییر اقلیم سال ۲۰۱۵ میلادی پاریس، تاریخ و محل برگزاری نشست بعدی منطقه ای یکی دیگر از مسائلی بود که در این همایش بررسی شد.

در پایان این نشست پروتکل همایش منطقه ای روسای نهادهای موقعیت های اضطراری کشورهای آسیای مرکزی در زمینه کاهش خطر بلایای طبیعی به امضا رسید.

در این اجلاس از پنجمین نشست جهانی در زمینه کاهش خطر بلایای طبیعی در مکزیک به عنوان ادامه گفت‌وگوی سازنده در این خصوص یاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =