عطایی: نتیجه‌گرایی باید در تیم‌های امید و بزرگسالان باشد نه رده‌های پایه/ نوجوانان تا حالا قابل قبول بودند

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران گفت: به نظر من نتیجه‌گرایی باید در تیم‌های امید و بزرگسالان باشد نه در رده‌های پایه.

بهروز عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درخصوص آخرین شرایط تیم ملی والیبال جوانان ایران اظهار داشت: ما در دوره‌های گذشته حدود ۵۰ بازیکن را زیر نظر گرفتیم و حالا نفراتی را دعوت کرده‌ایم که اطلاعات نسبتاً کاملی از آنها داریم. طبق برنامه جلو می‌رویم و به دنبال آماده‌سازی جسمی و روانی بازیکنان خواهیم بود.

وی ادامه داد: سرعت در گزینش بازیکنان را باید بالا ببریم، چون تا زمان شروع بازی‌های کشورهای اسلامی زمان زیادی نداریم. تعداد بازیکنان باید کمتر و کمتر شود تا به ۱۲ نفر برسد.

سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران در پاسخ به این سوال که تیم اعزامی به بازی‌های کشورهای اسلامی چقدر با تیم اعزامی به رقابت‌های جهانی تفاوت خواهد داشت، عنوان کرد: تعدادی از بازیکنان تیم جوانان در اختیار تیم امید هستند. ما باید برای رقابت‌های جهانی از تمام ظرفیت خود استفاده کنیم.

عطایی درمورد اینکه برای حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی چه هدفی دارید، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما برای حضور در این مسابقات تحت فشار نیستیم. ما تیم خوبی داریم و تلاش می‌کنیم بهترین نتیجه را بگیریم. باید توانمندی والیبال ایران را نشان دهیم.

وی درخصوص عملکرد تیم ملی نوجوانان در رقابت‌های آسیایی، گفت: باید یاد بگیریم که در رده‌های پایه اولویت‌مان نتیجه‌گرایی نباشیم. من از سال ۲۰۰۷ این موضوع را گفته‌ام که نگاه‌مان باید به خروجی تیم‌های پایه باشد و نباید صرفاً دنبال نتیجه باشیم. پشتوانه‌سازی از دیگر اهداف مهم در تیم‌های پایه است.

این کارشناس والیبال ایران اظهار داشت: می‌خواهم یک مثال بزنم؛ ما تیمی داشتیم که در مسابقات جهانی مکزیک قهرمان شد، اما از آن تیم تنها یک بازیکن توانست به صورت ثابت در تیم ملی بزرگسالان حضور داشته باشد و آن هم فرهاد قائمی بود، اما در مقابل تیمی داشتیم که در مسابقات جهانی ششم یا هفتم شد و حالا شاکله اصلی تیم ملی را بازیکنان همان تیم یعنی امثال معروف تشکیل می‌دهند. به نظر شما کدام تیم مفید تر بوده است؟ به عقیده من که تیمی که قهرمان نشده مفید تر بود.

وی افزود: برخی دائم دنبال نقد کردن هستند و نگاهی به خروجی تیم‌ها ندارند. همین کادر فنی در دوره گذشته توانست قهرمان آسیا شود، اما حالا شرایط فرق می‌کند، چراکه ما مربیان محدود به توانایی بازیکنان هستیم. به نظر من تیم نوجوانان کنونی توانایی بالایی دارد و نمی‌توان نسبت به نتایج آن گلایه کرد، چراکه آنقدر هم نتایج‌شان بد نبود.

عطایی خاطرنشان کرد: می‌خواهم یک مثال فوتبالی بزنم؛ مگر می‌شود تیمی مانند برزیل که صاحب سبک است همیشه قهرمان جهان و المپیک شود؟ خیلی خوشایند نیست که با برخی توقعات بی‌مورد فشار را به تیم‌های پایه منتقل کنیم. نتیجه‌گرایی باید در تیم‌های امید و بزرگسالان باشد و در رده‌های پایین‌تر باید به دنبال اهداف دیگری بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + شانزده =