حضور نظامی ترکیه نقض حاکمیت عراق و تقسیم سوریه خط قرمز است

نخست وزیر عراق از حضور نظامی ترکیه در عراق به عنوان نقض حاکمیت بغداد یاد کرده و تقسیم سوریه را خط قرمز دانست.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه النشره، حیدر العبادی نخست وزیر عراق تاکید کرد که این کشور در مبارزه با داعش به هیچ کس در خارج متکی نیست بلکه بر خودش اتکا دارد.

العبادی طی سخنانی اعلام کرد که حمایت آمریکا از ارتش عراق بر آموزش و حمایت لجستیک مقتصر است و در سفر وی به واشنگتن هیچ توافقنامه ای امضا نشده است بلکه هدف از این سفر طرح دیدگاه ها درباره مبارزه با تروریسم بوده است.

وی همچنین افزود که از دولت آمریکا خواسته است تا تلاش ها برای مبارزه با تروریسم را به علت کشمکش های منطقه ای و بین المللی و ملاحظات در عرصه جهانی دچار پراکندگی و تفرقه نکند.

حیدر العبادی با اعلام اینکه پیروزی در موصل محقق شده و در حال حاضر در مراحل پایانی آن هستیم، گفت: مناطق دشوار در موصل آزاد شده است. بیشتر مناطق استان نینوا به مدد نیروهای مسلح، حشد شعبی و اهالی مناطق آزاد شده است. دشمن خانه ها را بمب گذاری کرده و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

وی افزود: تعداد داعشی ها که در منطقه پایانی در موصل می جنگند کمتر از ۱۰۰ نفر است. ما در عراق با داعشی ها مذاکره نمی کنیم بلکه ماموریت ما نابودی آنهاست.

نخست وزیر عراق ادامه داد: با تحقق پیروزی بزرگ همه را غافلگیر خواهیم کرد همانگونه که آنها را در الانبار، الرمادی و دیگر مناطق آزادشده از سیطره داعش غافلگیر کردیم. گروه های زیادی از داعشی ها با خانواده های خود فرار کردند و عناصری از آنها باقی مانده اند که بیشتر آنها را نابود کردیم.

العبادی افزود: با هماهنگی و موافقت دولت سوریه مواضع مهم تروریست ها در بوکمال این کشور را هدف قرار دادیم. نیروهای عراقی به تسلط کامل بر مرزهای مشترک با سوریه نزدیک می شوند. مشارکت ما در نبرد با داعشی ها در مرزهای سوریه مرهون منافع عراق و موافقت دمشق است.

وی با اعلام اینکه برخی تلاش دارند به خاطر منافع خود از تروریسم استفاده ابزای نمایند گفت: از دولت آمریکا خواستیم تلاش ها را پراکنده نکند و تمرکز بر روی مبارزه با تروریسم باشد.

العبادی تصریح کرد: دستی که از داخل یا خارج به سوی حشد شعبی دراز شود قطع خواهد شد.

نخست وزیر عراق در بخش دیگری از اظهاراتش به سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به عراق اشاره کرده و این سفر و گشایش سفارت عربستان در عراق را موضوعاتی «مهم» خواند. 

وی همچنین با بیان اینکه حضور ترکیه در عراق نقض حاکمیت عراق است، افزود: آنها گفتند که بعد از آزادسازی موصل از پایگاه بعشیقه خارج خواهند شد و ما در انتظار این امر هستیم.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: به روسیه اجازه دادیم تا به منظور هدف قرار دادن مواضع تروریست ها در سوریه از آسمان نوار مرزی در شمال عراق استفاده نماید. ما روابط خود را با روسیه به عنوان یک قدرت جهانی توسعه می دهیم و خواستار همکاری بیشتر هستیم.

العبادی در ادامه گفت: برخی خواهان تقسیم سوریه هستند و این موضوع خط قرمز ماست. اگر می خواهند سوریه یکپارچه باقی بماند باید با دولت سوریه مذاکره کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: ادامه جنگ در سوریه و نزاع موجود در یمن توجیهی ندارد. اموالی که در جنگ های منطقه ای صرف می شود می توانست وضعیت جهان عرب را بسیار بهتر از این کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 9 =