استیصال کشورهای عربی در برابر قدرت منطقه‌ای ایران

رویارویی با ایران چه منافعی را عاید کشورهای عربی می‌کند که برخی از آنها علیرغم داشتن روابط نسبتا مطلوب با ایران، بدون هیچ ملاحظه‌ای خود را در مقابل ایران قرار می‌دهند؟.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، نقوی‌حسینی در خصوص ریشه ایران‌هراسی در اعراب گفت: موضع‌گیری تعدادی از کشورها و نهادهای منطقه‌ای عربی همچون اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران و ادعای مالکیت جزایر سه‌گانه، این سوال را ایجاد می‌کند که چرا بسیاری از کشورهای عربی بدون داشتن هیچ مرز مشترکی با ایران و بدون داشتن هیچگونه منافع مستقیم در تنش با ایران هر از چندگاهی در حمایت از یک کشور عربی دیگر، علیه ایران جبهه‌گیری می‌کنند؟ به عبارتی دیگر، رویارویی با ایران چه منافعی را عاید کشورهای عربی می‌کند که برخی از آنها علیرغم داشتن روابط نسبتا مطلوب با ایران، بدون هیچ ملاحظه‌ای خود را در مقابل ایران قرار می‌دهند؟

وی ادامه داد: صرف‌نظر از بی‌اساس بودن بسیاری از ادعاهای کشورهای عربی علیه ایران که در چند سال اخیر روبه فزونی گذاشته همانند وارد کردن اتهاماتی از قبیل جاسوسی ایران در کشورهای عربی، تلاش ایران برای ترور دیپلمات‌ها، دخالت ایران در امور داخلی اعراب، تحریک مخالفان از سوی ایران و …، ریشه تمامی این ادعاها را می‌توان اوج‌گیری مداوم قدرت ایران دانست. البته خصومت اعراب با ایران پس از انقلاب اسلامی واضح‌تر و آشکارتر شده تا جاییکه در جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی ایران از بسیاری از برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس اسیر داشت. اوج‌گیری قدرت و نفوذ ایران به عنوان حامی اصلی محور مقاومت در غرب آسیا، خشم اعراب را برانگیخته و آنقدر مستأصل شده‌اند که دست به دامان صهیونیست‌ها شده و با آنها توافق پنهانی می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه اظهار داشت: دولت آمریکا هم با علم بر این عجز و ناتوانی اعراب، در چهارچوب یک برنامه‌ریزی‌ درصدد ترساندن کشورهای عربی خلیج فارس از ایران است تا آنها مجبور شوند مبالغ مالی هنگفتی، برای خرید سلاح هزینه کنند. بر اساس این، اعراب خلیج فارس همیشه باید نگران و وحشت زده باشند، چه آمریکا بخواهد علیه ایران اقدام نظامی کند و ناوهای هواپیمابر خود را برای اجرای این عملیات آماده کند و یا بخواهد برای رسیدن به راه حل سیاسی با ایران وارد مذاکره شود. وی ادامه داد: اینکه آمریکا، کشورهای عربی خلیج فارس را قانع می‌کند که میلیاردها دلار برای خرید جنگنده‌ها و موشک‌های پیشرفته هزینه کنند تا از خود در برابر برنامه‌های هسته‌ای ایران دفاع کنند قابل درک است، ولی آن چه قابل درک نیست این است که اگر قرار است توافقنامه هسته‌ای با ایران امضاء شود که حداقل برای بیش از ۱۰سال صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران را تضمین کند و این برنامه‌ها،‌ تحت نظارت بین‌المللی باشد، دراین صورت چرا باید این همه سلاح در کشورهای عربی انبار شود و پولهای هنگفتی برای خرید این تسلیحات هزینه شود؟.

نقوی‌حسینی همچنین درخصوص موضوع سوریه که به جبهه مقابله ایران و مخالفین منطقه‌ای آن بدل شده، گفت: مواضع اعراب در قبال تحولات سوریه و پافشاری آنها برای سرنگونی حکومت بشار اسد جبهه دیگری است که اعراب آن را برای تحدید نفوذ ایران گشوده‌اند. از آنجا که سوریه به عنوان عمق استراتژیک ایران در جهان عرب محسوب می‌شود و این کشور مهمترین عامل نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا است، به زعم کشورهای عربی خارج کردن سوریه از حوزه نفوذ ایران تاثیر بسزایی در جابجایی معادلات منطقه ای به شمار می‌رود.

وی در ادامه به رابطه اعراب با رژیم صهیونیستی هم اشاره کرد و گفت: ناکارآمدی و ناتوانی دولت‌های عربی در مواجهه با رژیم صهیونیستی و در نهایت رویکرد سازشکارانه آنها با این رژیم یکی از مهمترین عوامل مشروعیت‌زدای نظام‌های سیاسی کشورهای عربی بوده و این رژیم‌ها همیشه در برابر افکار عمومی ملت‌های خود مورد سوال قرار دارند و نمی‌توانند توجیهات لازم را برای تحقیر ملت‌هایشان در برابر اسرائیل ارائه کنند. پس این مسئله، سرافکندگی تاریخی بزرگی را برای دولت‌های عربی به بار آورده است. از سوی دیگر، ملت‌های عرب، جمهوری اسلامی ایران را مشاهده می‌کنند که برخلاف حاکمان خود یک تنه در مقابل صهیونیست‌ها ایستاده و مقاومت می‌کند. رویکرد جمهوری اسلامی در برابر اسرائیل در واقع معیاری را برای قضاوت ملت‌ها و افکار عمومی اعراب فراهم آورده تا آنها از این طریق عملکرد دولت‌های خود را ارزیابی کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: توجه به این مسئله، یکی دیگر از اهداف و انگیزه‌های دولت‌های عربی در جبهه‌گیری علیه ایران را آشکار می‌سازد. صف‌آرایی آنها در مقابل ایران در واقع تلاشی برای زدن دو هدف با یک تیر است. بدین معنی که دولت‌های عربی از یکسو برای گریز از پاسخگویی به افکار عمومی عرب، ایران را وسیله‌ای برای فرافکنی‌های خود قرار می‌دهند و از سوی دیگر می‌کوشند تا رویکرد مقاومت‌ایران در برابر اسرائیل که در چشم افکار عمومی اعراب از جمهوری اسلامی یک قهرمان ساخته را به شکست بکشانند و از این طریق ناکامی ایران در این مسیر را به نمایش ملت‌های عرب بگذارند و با تحقیر و شکستن وجهه  ایران در میان افکار عمومی، رویکرد سازشکارانه خود با رژیم صهیونیستی را تنها راه ممکن در مواجهه با اسرائیل جلوه دهند که البته طرفی نبسته‌اند.

منبع: حمایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − یازده =