هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر نوسانات رابطه مبادله و بیثباتی صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصادی ایران و برخی از کشورهای منتخب عضو خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) شامل مراکش و اردن به تفکیک و با استفاده از داده های سری زمانی می باشد.
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر نوسانات رابطه مبادله و بیثباتی صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصادی ایران و برخی از کشورهای منتخب عضو خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) شامل مراکش و اردن به تفکیک و با استفاده از داده های سری زمانی می باشد. در این مطالعه با استفاده از روش همانباشتگی جوهانسون- جوسیلیوس و مدل تصحیح خطای برداری (VECM)، وعلیت گرنجری به بررسی روابط بلندمدت و کوتاهمدت بین ، نوسانات رابطه مبادله، بیثباتی صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری بر رشد اقتصادی در طول دوره ۱۳۹۲-۱۳۵۹ (۲۰۱۳-۱۹۸۰) پرداخته شده است.
این تحقیق به بررسی تأثیر نوسانات رابطه مبادله و بیثباتی صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصادی ایران و برخی کشورهای منتخب عضو خاورمیانه و شمال افریقا (منا) (شامل مراکش و اردن) به تفکیک و با استفاده از دادههای سری زمانی میپردازد.
در این مطالعه، روابط بلندمدت و کوتاهمدت میان نوسانات رابطه مبادله، بیثباتی صادرات غیرنفتی و سرمایهگذاری بر رشد اقتصادی، در سالهای ۱۳۹۲-۱۳۵۹ (۲۰۱۳-۱۹۸۰) با استفاده از روش همانباشتگی جوهانسون ـ جوسیلیوس و مدل تصحیح خطای برداری (VECM)، و علیت گرنجری بررسی شده و یافته های آن نشان میدهد نوسانات رابطه مبادله در بلندمدت اثر منفی و معناداری بر رشد اقتصادی ایران و مراکش داشته، درحالیکه اثر آن بر رشد اقتصادی اردن کم اهمیت است. همچنین، بیثباتی صادرات اثری منفی و معناداری بر رشد اقتصادی ایران و مراکش داشته لکن اثر آن در رشد اقتصادی اردن مثبت و معنادار است.
یافته های تحقیق نشان می دهد که نوسانات رابطه مبادله در بلندمدت اثر منفی و معنیدار بر رشد اقتصادی کشور ایران و مراکش داشته است، در حالی که اثر آن بر رشد اقتصادی کشور اردن کم اهمیت است. همچنین بیثباتی صادرات اثر منفی و معنی دار بر رشد اقتصادی کشورهای ایران و مراکش و اثر مثبت و معنی دار بر رشد اقتصادی کشور اردن را نشان می دهد.
کلیدواژه ها: رابطه مبادله / کشورهای منا / بیثباتی صادرات غیرنفتی / مدل تصحیح خطای برداری
نویسندگان:
صدیقه عطرکار روشن: دانشیار دانشگاه الزهرا (س)
شمس الله شیرین بخش: دانشیار دانشگاه الزهرا(س)
صبا منهاجی: دانشگاه الزهرا
پژوهشنامه بازرگانی – دوره ۲۰، شماره ۸۰، پاییز ۱۳۹۵.