بررسی تاثیر نوسانات رابطه مبادله و بی ثباتی صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصادی ایران و کشورهای منتخب منا

هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر نوسانات رابطه مبادله و بی‏ثباتی صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصادی ایران و برخی از کشورهای منتخب عضو خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) شامل مراکش و اردن به تفکیک و با استفاده از داده های سری زمانی می ‏باشد.

چکیده

هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر نوسانات رابطه مبادله و بی‏ثباتی صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصادی ایران و برخی از کشورهای منتخب عضو خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) شامل مراکش و اردن به تفکیک و با استفاده از داده های سری زمانی می ‏باشد. در این مطالعه با استفاده از روش هم‏انباشتگی جوهانسون- جوسیلیوس و مدل تصحیح خطای برداری (VECM)، وعلیت گرنجری به بررسی روابط بلندمدت و کوتاه‏مدت بین ، نوسانات رابطه مبادله، بی‏ثباتی صادرات غیرنفتی و سرمایه‏ گذاری بر رشد اقتصادی در طول دوره ۱۳۹۲-۱۳۵۹ (۲۰۱۳-۱۹۸۰) پرداخته شده است.
این تحقیق به بررسی تأثیر نوسانات رابطه مبادله و بی‏ثباتی صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصادی ایران و برخی کشورهای منتخب عضو خاورمیانه و شمال افریقا (منا) (شامل مراکش و اردن) به تفکیک و با استفاده از داده‌های سری زمانی می‌پردازد.
در این مطالعه، روابط بلندمدت و کوتاه‏مدت میان نوسانات رابطه مبادله، بی‏ثباتی صادرات غیرنفتی و سرمایه‏گذاری بر رشد اقتصادی، در سال‌های ۱۳۹۲-۱۳۵۹ (۲۰۱۳-۱۹۸۰) با استفاده از روش هم‏انباشتگی جوهانسون ـ جوسیلیوس و مدل تصحیح خطای برداری (VECM)، و علیت گرنجری بررسی شده و یافته‏ های آن نشان می‌دهد نوسانات رابطه مبادله در بلندمدت اثر منفی و معنا‏داری بر رشد اقتصادی ایران و مراکش داشته، درحالی‌که اثر آن بر رشد اقتصادی اردن کم اهمیت است. همچنین، بی‏ثباتی صادرات اثری منفی و معنا‏داری بر رشد اقتصادی ایران و مراکش داشته لکن اثر آن در رشد اقتصادی اردن مثبت و معنا‏دار است.
یافته‏ های تحقیق نشان می‏ دهد که نوسانات رابطه مبادله در بلندمدت اثر منفی و معنی‏دار بر رشد اقتصادی کشور ایران و مراکش داشته است، در حالی که اثر آن بر رشد اقتصادی کشور اردن کم اهمیت است. هم‏چنین بی‏ثباتی صادرات اثر منفی و معنی ‏دار بر رشد اقتصادی کشورهای ایران و مراکش و اثر مثبت و معنی‏ دار بر رشد اقتصادی کشور اردن را نشان می‏ دهد.

کلیدواژه ها: رابطه مبادله / کشورهای منا / بیثباتی صادرات غیرنفتی / مدل تصحیح خطای برداری

نویسندگان:

صدیقه عطرکار روشن: دانشیار دانشگاه الزهرا (س)

 شمس الله شیرین بخش: دانشیار دانشگاه الزهرا(س)

 صبا منهاجی: دانشگاه الزهرا  

پژوهشنامه بازرگانی – دوره ۲۰، شماره ۸۰، پاییز ۱۳۹۵.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + شانزده =