فردوسی به مردم ایران هویت، شخصیت و حافظه تاریخی بخشید

گروه فرهنگی: مدرس دانشگاه آزاد لرستان شاهنامه را سند قومیت و نسب‌نامه مردم ایران دانست و گفت: فردوسی به مردم ایران هویت، شخصیت و حافظه تاریخی بخشید و به ایرانیان فهماند که پدران شما مردان بزرگ در جهان بودند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در مراسم بزرگداشت فردوسی که عصر دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه به‌همت کانون تخصصی ویرمان و مرکز تخصصی فرهنگ و ادبیات بومی جهاددانشگاهی واحد لرستان در محل تالار ماه حوزه هنری لرستان برگزار شد، مسعود سپهوندی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی لرستان در سخنانی با بیان این‌که کتاب شاهنامه سخنگوی اول فرهنگ و ادب فارسی است، گفت: فردوسی توانست در پنجاه هزار بیت شکوه ایران را در گذشته به تصویر بکشاند.
وی افزود: فردوسی به مردم ایران هویت، شخصیت و حافظه تاریخی بخشید و به ایرانیان فهماند که پدران شما مردان بزرگ در جهان بودند.
وی با بیان این‌که ما کمتر اثری را می‌بینیم که به‌صورت مستقیم از شاهنامه تاثیر نگرفته باشد، عنوان کرد: شاهنامه در طول تاریخ از قصر پادشاهان تا گوشه‌ی دنج قهوه‌خانه‌ها گرمابخش بوده است.
سپهوندی ادامه داد: امروزه می‌بینیم که اسامی کودکان ما برگرفته از شاهنامه فردوسی است پس فرودسی زنده و در گوشت و پوست ایرانیان حضور دارد این در حالی‌است که شاهنامه در طول تاریخ غذای روح ایرانیان بوده است.
سپهوند با اشاره به این‌که شاهنامه در طول قرون مختلف با اغلب مردم مأنوس بوده است، عنوان کرد: در قصر پادشاهان تا گوشه دنج قهوه‌خانه‌های مردم از کتاب شاهنامه گرمابخش محافل بوده است این در حالی‌است که امروز با توجه به حضور گسترده فرهنگ بیگانه ضرورت دارد که به فرهنگ گذشته برگردیم زیرا گذشتگان ما افق دید بالاتری داشتند.
وی تصریح کرد: در روزگار ما ضرورت دارد به فرهنگ خودمان به شاهنامه تأسی کنیم کمااینکه در این روزگار خلأ شاهنامه احساس می‌شود زیرا شاهنامه سند قومیت و نسب‌نامه مردم ایران است.
وی افزود: شاهنامه سند هویت و نسب نامه مردم ایران است کمااینکه شاهنامه عصاره و چکیده تمدن و فرهنگ ایرانی است.
سپهوند افزود: شاهنامه با افسانه و اسطوره در آمیخته شده است این در حالی‌است که اسطوره‌ها و افسانه‌های شاهنامه جاندار، روحبخش،  امیدوارکننده و امیدبخش هستند.
سپهوند با بیان این‌که شاهنامه یک کتاب انسانی است، خاطرنشان کرد: شاهنامه دریای جوشانی است که امواج هزاره‌های گذشته تاریخ ما را برای ما می‌آورد و ما را با کهن خودمان آشنا می‌شود کمااینکه شاهنامه گذشته‌ی ما را با امروز و امروزما را با فردا گره می‌زند.
وی با بیان این‌که شاهنامه پُلی ناگسستنی است، اضافه کرد: زبان ما به‌واسطه شاهنامه کبیر و فردوسی بزرگ پویا مانده است شاهنامه خلا تاریخی ما را پُر کرده و آموزگار عزت، شرف و پاکدامنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 6 =