برگزاری هفتمین کنفرانس منطقه ای بیروت به میزبانی ارتش لبنان

بیروت – ایرنا – مرکز تحقیقات و پژوهش های راهبردی ارتش لبنان با برگزاری هفتمین کنفرانس منطقه ای در بیروت با عنوان «تناقض جنگ و تحول در جهان عرب» بخشی از چالش های موجود در منطقه و جهان عرب را به بحث و بررسی گذاشت.

این مراسم که با حمایت «میشل عون» رئیس جمهوری برگزار می شود، روز سه شنبه آغاز و تا چهارشنبه ادامه پیدا خواهد کرد.
ده ها کارشناس و استاد دانشگاه از کشورهای مختلف در این نشست حضور دارند و به بررسی مسائل منطقه می پردازند.
«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب که یکی از میهمانان این نشست بود در مراسم افتتاح آن با اشاره به بحران های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی جهان عرب به ویژه در رابطه با قشر جوان و مشکلات ناشی از آن در جوامع عربی گفت: فضای منطقه ای و بین المللی کنونی علاوه بر جلوگیری از بهبود اوضاع در کشورهای عربی، به دنبال دامن زدن به وضعیت بحرانی این منطقه است، برای همین نیز ما شاهد رقابت قطب های نظام بین المللی برای تقسیم نفوذ خود در سوریه هستیم و توافق اخیر آستانه درباره مناطق کاهش تنش نمونه ای از این تلاش هاست.
ابوالغیط افزود: در این میان برخی قدرت های منطقه ای نیز با سوء استفاده از وضعیت پیش آمده به دنبال جمع آوری غنیمت هستند. جنگ های نیابتی قدرت های بین المللی و منطقه ای در کشورهای عربی هزینه های بسیاری بر این کشورها تحمیل کرده و ممکن است تا سال های طولانی ادامه داشته باشد.
در ادامه، «یعقوب الصراف» وزیر دفاع لبنان با اشاره به نقش ارتش در مقابله با چالش های پیش روی لبنان گفت: ارتش لبنان یکی از مهمترین و اصلی ترین ستون های ثبات کشور به شمار می آید و با وجود امکانات محدود، در عمل شایستگی خود را در مسیر مبارزه با تروریسم نشان داده و در راه دفاع از وطن و سیادت و استقلال و تمامیت ارضی و ثروت های طبیعی و اقتصادی آن از هیچ جانفشانی فروگذار نمی کند.
وزیر دفاع لبنان افزود: با توجه به این مسئولیت های بزرگ، ژنرال میشل عون رئیس جمهوری محترم افزایش توان ارتش چه از طریق امکانات موجود در داخل کشور و چه از طریق همکاری کشورهای دوست لبنان را در اولویت قرار داده به ویژه اینکه این کشورها اهتمام ویژه ای به حمایت از ثبات لبنان نشان می دهند و در تلاش های بین المللی برای مبارزه با تروریسم سهیم هستند و لبنان نیز با همه توان و امکانات در همین مسیر قرار دارد.
«جوزف عون» فرمانده ارتش نیز در سخنرانی خود به تهدیدهای تروریستی مرزها و داخل لبنان اشاره کرد و گفت: ارتش لبنان در دل جنگ ها و آتش افروزی ها و تحولات بزرگی که منطقه شاهد آن است اولویت خود را بر حفظ مرزهای کشور متمرکز کرده و این مهم را در مرزهای جنوبی با حفظ آمادگی در مقابل نقشه های رژیم صهیونیستی و در مرزهای شرقی در برابر گروه های تروریستی و نیز در داخل کشور از طریق کنترل امنیت و جلوگیری از وقوع هرگونه اختلال امنیتی به انجام می رساند.
وی تاکید کرد: ما مبارزه خود را با گروه ها و باندهای تروریستی ادامه خواهیم داد و نخواهیم گذاشت تروریست ها در هیچ نقطه ای از این مرز و بوم پناهگاه امنی برای خود بیابند و به لبنانی ها اطمینان می دهم که ارتش از لحاظ امکانات و سلاح و روحیه بیش از هر زمان دیگری در اوج آمادگی به سر می برد و ما با اراده محکم و شایستگی های بالا قادر به مقابله با هرگونه تهدیدها و چالش ها هستیم.
«الکساندر زاسپیکین» سفیر روسیه سخنران بعدی مراسم بود. وی با اشاره به تحولات ده سال اخیر جهان و رویکرد غرب پس از پایان جنگ سرد تا رسیدن به وضعیت کنونی منطقه و دخالت های خارجی مستقیم و غیر مستقیم در سرنوشت کشورها از طریق ارسال سلاح و جنگجویان به این کشورها گفت: ما در قضیه سوریه تلاش های زیادی برای یافتن راه حل صلح آمیز کردیم و در عین حال با هدف مبارزه با تروریسم به نظام سوریه کمک کرده و در این مسیر شرکایی نیز پیدا کردیم.
زاسپیکین افزود: حفظ وحدت اراضی سوریه جزو اصول ثابت روسیه است و مشارکت نظامی روسیه به دعوت حکومت رسمی سوریه انجام می گیرد.
سفیر روسیه خاطر نشان کرد: روسیه در سوریه و اوکراین به دنبال منافع خود نیست بلکه هدفی فراتر از این را دنبال می کند و آن عبارت است از راهبرد ایجاد توازن بین المللی و تشکیل نظام چند قطبی و برقراری امنیت و ثبات و حل نزاع ها که مبارزه با تروریسم بند اول آن است.
خاورم*۳۹۰*۲۰۵۴
انتشاردهنده:محمد خواجوئی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =