یک پله نزدیک شدن رکابزنان کوهستان به آسیا/مدالی برای روزهای آینده

تیم دوچرخه سواری کوهستان ایران درحالی در آسیا صاحب یک نشان برنز شد که این مدال در رشته‌ای جدید و بدون احتساب در رنکینگ جهانی روزنه ای برای امید به آینده است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار مهر، بیست و سومین دوره رقابتهای دوچرخه سواری قهرمانی کوهستان آسیا در رده سنی بزرگسالان و نهمین دوره این رقابتها در رده سنی جوانان هفته گذشته به میزبانی چینی ها در شهر شوآنچنگ برگزار شد. در این مسابقات شاهد رقابت بیش از ۱۸۰ ورزشکار از ۱۸ کشور بودیم. قهرمانان به نامی از کشورهای چین، ژاپن و کره که در سالهای اخیر در میادین جهانی صاحب مدال و عنوان شده بودند نیز در این رقابتها حاضر بودند. 

تیم ایران با ترکیب ۱۰ ورزشکار در این مسابقات شرکت کرد. حاصل تلاش رکابزنان ایران کسب مدال برنز در ماده تیم «رلی»، دو مقام چهارمی، یک مقام ششمی در کراس کانتری و عناوین نهم، دوازدهم و سیزدهمی در ماده دانهیل بود. 

پریموث استرانکار سرمربی اسلوونیایی این تیم پیش از این رقابتها معتقد بود که تلاشش به غیر از رسیدن رکابزنان به مدال تغییر تفکر و افزایش روحیه باور پذیری موفقیت در تیم است و با این روند تمرینی نزدیک شدن رکابزنان به کسب مدال بسیار ستودنی بود. عنوان ششم فرانک پرتو آذر تنها نماینده بانوان ایران در این رشته در آسیا در حالی بدست آمد که ۵ نفر اول این رشته همه از کشور چین بودند و این به آن معنی است که ایران در رده دوم آسیا ماده کراس بانوان قرار دارد و با تلاش و سرمایه گذاری بیشتر در دوره های بعد می توانیم به کسب مدال زنان ایران در این ماده امیدوار باشیم. 

عنوان ششمی پرتو و در کنار آن همراهی وی در تیم ۵ نفره کراس ایران در بخش تیم «رلی» و کسب مدال برنز در این ماده نیز بسیار با ارزش بود. قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون نتایج این رکابزن بانوی ایرانی گفت: « فرانک پرتو آذر اولین مدال تاریخ دوچرخه سواری بانوان ایران را در آسیا کسب کرد. ما تاکنون چنین افتخاری برای جامعه دوچرخه سواری ایران نداشتیم که یک بانو بتواند در آسیا مدال بدست بیاورد. ایشان در ماده کراس کانتری در حالی در جایگاه ششم آسیا ایستاد که  ۵ نفر قبلی وی همگی چینی بودند و ما در رده دوم بعد از آنها و قبل از دیگر کشورهای آسیای قرار گرفتیم و این عنوان قبل از این این طور بدست نیامده بود. با این نتیجه امیدوار می توانیم باشیم که در یک سال و اندی مانده به بازیهای آسیایی پرتو آذر پیشرفت بیشتری کرده و نتیجه خوبی در آسیا بگیرد. امید داریم به سکوی مدال نزدیک شویم. برای ما کسب این مقام ششمی در حد مدال طلا با ارزش بود. از آن سو همراهی پرتو آذر در بخش تیم و در کسب مدال تیمی نقش به سزایی داشت اگر این رکابزن کوتاهی می کرد این مدال را بدست نمی آوردیم. »

اما نکته بارز این مسابقات در کسب مدال برنز ماده تیم رلی بود. در بسیاری از رشته های ورزشی در حاشیه رقابتهای کاپ های آسیایی و جهانی و حتی مسابقات قهرمانی آسیا و جهان شاهد برگزاری مسابقات موادی برای ایجاد جذابیت بیشتر یا شروعی برای ربررسی برگزاری یک ماده جدید هستیم تا در نهایت این رشته رسما وارد همه رقابتها شود. سکوهای این رشته ها صاحب مدال و حکم قهرمانی هستند اما کسب مدال آنها در رنکینگ های جهانی و قاره ای محاسبه نمی شود. 

تیم رلی ماده ای است که رقابت آن مانند قوانین دوی امدادی است . در ترکیب تیم شرکت کننده یک رکابزن زن نیز می تواند حاضر شود. مسابقات این ماده از سال ۱۹۹۹ در کنار رقابتهای قهرمانی جهان این ماده برگزار شده است اما در رنکینگ محاسبه شده از سوی فدراسیون جهانی نام این رشته در مواد کراس کانتری دیده نمی شود. 

و مدال تیم رلی ایران در مسابقات قهرمانی آسیای چین نیز در زمره همین مدالهاست که هر چند با ارزش است چرا که در یک رقابت سنگین با قهرمانان به نام آسیا چون چین و ژاپن بدست آمده و حتی همچون قوانین رقابتهای این ماده جدید یک بانو نیز در ترکیب تیم رلی قرار گرفت . نقش این بانو در کسب این مقام ستودنی است اما باعث افسوس است که کسب این مدال با وجود اینکه چند سالی است برگزاری آن در رقابتهای قهرمانی آسیا و حتی رقابتهای جهانی نیز جای گرفته اما همچنان در رنکینگ نهایی رکابزنان قرار نداشته و امتیازش محاسبه نمی شود. حتی در سایت اتحادیه جهانی دوچرخه سواری تقویم اعلام شده رقابتهای آسیایی چین تنها نام دو ماده دانهیل و کراس منتشر شده و روز برگزاری مسابقه تیم رلی و میکس کراس کانتری خالی است. 

اما ایران با کسب این مدال با ارزش تیمی نشان داد که با ورود رسمی این رشته به مسابقات قهرمانی آسیا و جهان شانس زیادی برای کسب سکو و موفقیت خواهد داشت. برنامه ریزی منظم پریموث سرمربی خارجی تیم و حمایت حامیان مالی در یک سال و نیم گذشته و توجه بیش از پیش فدراسیون ثمره داد و قطعا این مدال و ادامه این روند انگیزه ای برای آینده این رشته خواهد بود. 

قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری کشورمان در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه تیم رلی یک رشته کناری در مسابقات قهرمانی آسیا بوه و اصلا جز تقویم اصلی نبوده است و امتیاز آن در رنکینگ رقابتها قرار نداشت، در این صورت این مدال چه حکمی برای ایران دارد گفت: ما الان با توجه به تقویم ارائه شده آسیا در هر رشته ای که در مسابقات گنجانده شود شرکت می کنیم. این رقابتها برای همه کشورهای حاضر آسیایی با هیمن شرایط بوده است و ما هم در آن با همین قانون شرکت کردیم. شاید درست باشد که کسب این مدال امتیازش در رنکینگ جهانی حساب نمی شود اما در یک مسابقه که رکابزنان حضور دارند و قوانین رسمی در آن پیاده می شود شرکت کرده ایم . این ماده رشته جدیدی است و چند سالی در آسیا و جهان برگزاری آن در برنامه کاری کشورها قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: در مسابقات قهرمانی آسیا جاده سال ۲۰۱۷ در بحرین پس از سالها مسابقات تایم تریل تیمی برگزار شد؛ مسابقه ای که سالهاست دیگر رسمیت ندارد اما تیم ها با توجه به اینکه میزبان آن را برگزار کرد در مسابقه شرکت کردند. همیشه روال بر این بوده است که برگزار کننده رقابتها با مجوز فدراسیون آسیایی و جهانی با هدف رشد و توسعه این رشته ها برای تست کردن و ارزیابی کردن برخی رشته های جدید را در کنار مسابقات رسمی برگزار می کند. 

قمری تاکید کرد: این رشته در تقویم رسمی رقابتهای قهرمانی آسیا قرار داشته و ما نیز در این رشته مسابقه دادیم. مدال توزیع شده و حکم قهرمانی آن از سوی آسیا رسمی است. برای ما بیشتر از این حضور خوب رکابزنان مان اهمیت داشت بالخصوص حضور یک بانو در ترکیب این ماده ورزشی . فعالیت رشته دوچرخه سواری کوهستان شش سالی است به طور جدی در ایران رسمیت یافته و با این حال ما به جایگاه کسب مدال در آسیا نزدیک شده ایم. در همین رقابتها اگر فراز شکری در مسابقه کراس کانتری زمین نمی خورد به جای عنوان چهارمی حداقل یک مدال برنز را بدست می آورد. 

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری معتقد است که رکابزنان کوهستان عملکرد رو به رشدی داشته اند. باید بیشتر تلاش کنند تا در آینده انتظار مدال را از آنها داشته باشیم. وی در همین راستا گفت: باید در یک پروسه فعالیت یکی دوساله دیگر به آنها فرصت پیشرفت بدهیم تا شرایط خود را تثبیت کنند. همین راهی که ما در این چند طی کرده ایم کشورهای مطرح آسیا نیز قبل از ما طی کرده اند ما برای اینکه زودتر به آنها برسیم باید سرعت پیشرفت مان را زیاد کنیم. اسپانسر خوب داشته باشیم و با مربی خوب و حمایت از ورزشکار در بازیهای آسیایی و در نهایت جهانی موفق شویم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + سه =