اعتراف نخست وزیر مالزی به روبرو بودن کشورش با چالش های جدید ناشی از بحران های جهانی

کوالالامپور – ایرنا – نخست وزیر مالزی روز شنبه اعتراف کرد که این کشور با چالش های جدید ناشی از بحران تروریسم، قطع روابط دیپلماتیک چند کشور با قطر، آزمایش های موشکی کره شمالی و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مواجه است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، ‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر مالزی گفت که در حال حاضر چند بحران جهانی و منطقه ای به چالش های جدیدی برای مالزی تبدیل شده است.
وی که ریاست حزب حاکم امنو را نیز بر عهده دارد، گفت که مالزی به غیر از امنیت و افراط گرایی خشونت آمیز، با چالش های دیگری که تهدید عمده ایجاد می کنند، روبرو است.
نجیب تون رزاق در این زمینه به خطرات ژئوپلتیک مانند قطع روابط دیپلماتیک چند کشور خاورمیانه با قطر، انتخابات بریتانیا و بحث پارلمان معلق، برگزیت و آزمایش موشک های بالستیک توسط کره شمالی با توجه به اتفاقات اخیر اشاره کرد.
به نوشته تارنمای روزنامه ‘استار’، وی پس از نشست شورای عالی حزب حاکم آمنو به خبرنگاران، گفت: این یک پدیده جدید است و ما باید آن را نظارت و مطابق آن عمل کنیم.
اما وی به رغم این چالش ها از تحولات مثبت در اقتصاد جهانی و مالزی سخن گفت و اعلام کرد که نخستین دستاورد تحولات اقتصاد جهانی ثبت رشد ۵.۶ درصدی مالزی در سه ماهه نخست بود.
بحران های جهانی را که نخست وزیر مالزی از آن نام برده است باعث ایجاد چالش هایی در مالزی شده است.
در بخش تروریسم و افراط گرایی مالزی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ میلادی حدود ۲۵۰ فرد مظنون به فعالیت های نظامی تروریستی را دستگیر کرد.
ده ها تن از تروریست های این کشور در عراق و سوریه در گروه تکفیری داعش آموزش های نظامی دیده و در عملیات تروریستی شرکت کرده و احتمال بازگشت آنها با تجربه بیشتر وجود دارد. از سوی دیگر کشورهای همسایه مالزی مانند اندونزی و فیلیپین نیز از بحران ناشی از تروریست ها رنج می برند و اکنون چند هفته است بخشی از شهر مراوی در جنوب فیلیپین در دست تروریست های مرتبط با داعش است که قصد ایجاد خلافت به اصطلاح اسلامی در منطقه دارند.
بحران کره شمالی چند ماه پیش با قتل برادر رهبر کره شمالی در کوالالامپور دامن مالزی را هم گرفت و به تنش شدید در مناسبات دو کشور منجر شد.
مالزی از سوی دیگر در برابر آزمایش های موشکی کره شمالی نیز واکنش نشان داده است.
آساق**۱۶۱۱**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =