استانداردهای دوگانه آمریکا از سردشت تا سوریه

تهران- ایرنا- روزنامه جام جم در گفت‌ وگویی با کارشناسان، نوشت: بمباران شیمیایی سردشت جنایت بزرگی بود که صورت گرفت و حتی حمله به روستا‌های بسیار محروم مثل روستای زرده در دالاهو یا روستای نثار در گیلانغرب منجر به قتل‌عام مردم بی‌گناه شد که هنوز آثار شیمیایی آن باقی مانده است.

در گزیده ای از این مطلب می خوانیم: امروز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام «روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی» نامگذاری شده است؛ روزی که یادآور حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به شهرستان سردشت در سال ۶۶ است.

صدام در چنین روزی با حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی، شهرستان سردشت را مورد بمباران شیمیایی قرار داد که در اثر این جنایت بشری، بلافاصله ۱۱۰ نفر از مردم مظلوم و بی‌دفاع این شهرستان مرزی به شهادت رسیدند و هزاران نفر از زنان، کودکان و مردان مظلوم این دیار دچار مصدومیت ناشی از گازهای شیمیایی و سمی شدند.

مدعیان حقوق بشر که به صورت آشکار و پنهان از رژیم بعث عراق حمایت می‌کردند در این حادثه سکوت کردند و هیچ ندایی از آنها برنخاست، چراکه این جنایت در راستای اهدافشان بود و استانداردهای دوگانه‌شان اقتضا می‌کرد که در مقابل چنین جنایتی سکوت کنند.

مصداق بارز چنین مساله‌ای را این روزها در مورد سوریه می‌بینیم و آمریکایی که در بسیاری از موارد آشکار نقض حقوق بشر ازسوی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع از جمله عربستان دم نمی‌زند هر روز تهدید می‌کند که قصد دارد برای جلوگیری از حمله احتمالی شیمیایی از سوی دولت سوریه، دست به اقدام پیشدستانه در این کشور بزند. این تهدید گرچه با هشدار کشورهای عضو محور مقاومت روبه‌رو شده، اما بخوبی نشان‌دهنده استفاده ابزاری آمریکا از برخی مفاهیم بین‌المللی از جمله حقوق بشر است.

**ضرورت پیگیری حقوقی جنایات آمریکا
دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این‌که یکی از موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکایی‌ها تجهیز صدام به سلاح‌های شیمیایی بود، گفت: براساس اسنادی که در محافل سیاسی و حقوقی تائید شده و در سازمان ملل متحد موجود است، ۳۵۰شرکت شرقی، غربی و منطقه‌ای از ۳۶ کشور دنیا ازجمله ۷۰ شرکت که پایگاه آمریکایی دارند، در تجهیز صدام به سلاح‌های شیمیایی نقش داشتند.

نماینده اسلام‌آباد غرب با بیان این‌که صدام در جنگ علیه ایران بارها برای بمباران شهرها و روستا‌ها از سلاح شیمیایی استفاده کرد، افزود: بمباران شیمیایی سردشت جنایت بزرگی بود که صورت گرفت و حتی حمله به روستا‌های بسیار محروم مثل روستای زرده در دالاهو یا روستای نثار در گیلانغرب منجر به قتل‌عام مردم بی‌گناه شد که هنوز آثار شیمیایی آن باقی مانده است.

عضو کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این‌که آثار استفاده از سلاح شیمیایی تا ۷۰۰ سال باقی می‌ماند، یادآور شد: سردشت یکی از قربانیان این جنایت بود و هنوز عمق این جنایت شیمیایی باقی است و در شرایطی که قانون‌هایی در آمریکا تصویب می‌شود که اموال ایران را غارت کنند، ما هنوز نتوانستیم قوانین خود را در احقاق حقوقمان نسبت به پیگیری جنایات شیمیایی پیگیری کنیم.

**سوءاستفاده آمریکا از حقوق بشر و دموکراسی
دکتر صادق کوشکی، استاد دانشگاه نیز گفت: آمریکا از واژگانی مانند حقوق بشر، دموکراســی و… بهره‌برداری می‌کند تا منافع خود را هرچند خلاف حقوق بشر و موازین بین‌المللی در مناطق مختلف دنیا محقق کند.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: حتی در برخی موارد مقامات آمریکایی پذیرفتند بیش از ۴۵۰ هزار غیرنظامی را به کام مرگ فرستادند. این کشور در عین ابراز تاسف اعلام کرد ناگزیر به انجام این‌گونه اقدامات در راستای توسعه دموکراسی و ترویج این ارزش‌ها بوده است.

وی اظهار کرد: امروز نیز رفتارهایی را از سوی آمریکا در قبال سوریه از جمله چشم بستن روی همه رفتارهای ضدحقوق بشری گروه‌های تروریستی در سوریه و تلاش برای محدود کردن ارتش سوریه مشاهده می‌کنیم و شاهدیم که به بهانه جلوگیری استفاده از سلاح‌های شیمیایی، صداهایی مبنی بر حمله آمریکا به سوریه شنیده می‌شود.

*منبع: روزنامه جام جم، ۱۳۹۶.۴.۸
**گروه اطلاع رسانی**۲۰۵۹**۹۲۷۹** انتشار دهنده:سیدمحمد موسی کاظمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − سیزده =