تحرکات آمریکا، پاسخ ایران و موقعیت دشوار روسیه

تهران- ایرنا- در گزارش روزنامه «ابتکار» می خوانیم: گروه های تروریستی به خصوص داعش و تحرکات آمریکا در مرزهای شرقی این کشور سبب شده تا معادلات بحران در سوریه بیش از پیش پیچیده تر به نظر برسد.

در این گزارش آمده است: این در حالی است که حمله آمریکا به نیروهای وابسته به بشار اسد در هفته های گذشته افزایش چشمگیری داشته و در تازه ترین اقدام، آمریکایی ها در خصوص حمله شیمیایی جدید ارتش دولتی سوریه طی بیانیه ای هشدار داده و مسئولیت آن را بر عهده ایران و روسیه دانسته است.

هر چند روز سه شنبه انگلیس اعلام کرد که در صورت حمله احتمالی آمریکا به سوریه از آن حمایت می کند، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا می گوید، اولویت کشورش مبارزه با داعش بوده و قصد ندارد که وارد جنگ با سوریه شود. از سوی دیگر در حالی که گروه داعش در نواحی تحت کنترل خود به خصوص رقه به حلقه محاصره در آمده و در حال عقب نشینی به شهر دیرالزور است، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با نگران کننده خواندن اوضاع سوریه، اعلام می کند که یک سوریه سالم را در صورت باقی ماندن بشار اسد در راس قدرت نمی توان تصور کرد.

**پروازهای غیر عادی آمریکا بر فراز سوریه
روز گذشته شبکه خبری المیادین گزارش داد، جنگنده های آمریکایی بر فراز سوریه به صورت غیرعادی در حال پرواز هستند و این مساله خبر از برخی اتفاقات در آینده را نوید می دهد. در همین رابطه چند روز قبل نیز یک فروند جنگنده آمریکایی یک جنگنده سوری را بر فراز آسمان رقه پایتخت خود خوانده داعش سرنگون کرد. آمریکایی ها مدعی بودند که نیروهای اسد در حال بمباران مواضع شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا بودند. از سوی دیگر بلافاصله پس از این اقدام آمریکا، ایران با پرتاب موشک های میان برد خود، اهداف داعش در دیرالزور را مورد حمله قرار داد. این حمله به تلافی اقدامات تروریستی تهران در سه هفته پیش صورت گرفت و در آن ده ها تن از فرماندهان و نیروهای داعش کشته شدند. همچنین روس ها نیز به عنوان یکی از بازیگران مهم در عرصه تحولات میدانی سوریه با انتقاد شدید از این اقدام آمریکا، آن را ناقض هنجارهای بین المللی عنوان نموده و نسبت به ایجاد یک جنگ منطقه ای در این کشور هشدار دادند.

در همین رابطه روزنامه پراوردای روسیه گزارش می دهد که داعش بخش زیادی از شرق سوریه را در کنترل خود دارد و این منطقه به کانون تنش های رو به افزایش بین شبه نظامیان سوری مورد حمایت آمریکا و نیروهای تحت حمایت سوریه و ایران تبدیل شده است. شرق سوریه به لحاظ راهبردی برای هر دو طرف اهمیت فراوان دارد. هر گروه که قلمرویی را از داعش پس بگیرد، می تواند کنترل این منطقه حاصل خیز را در دست گرفته و قدرت پیدا کند.

در همین راستا، دو جناح در هفته های اخیر در صحرای شرق سوریه در نزدیکی مرز عراق درگیر شده اند و چند ساعت بعد از این که آمریکا جت سوری را سرنگون ساخت، نبرد بین سربازان طرفدار اسد و نیروهای دمکراتیک سوریه آغاز شد.

دیده بان حقوق بشر سوریه، یک گروه ناظر مستقر در انگلیس که در سراسر سوریه فعال سیاسی دارد، در این خصوص اعلام کرد که جنگ در اطراف دهکده الرصافه در استان رقه، در نزدیکی جایی که جنگنده سوری سرنگون شد، آغاز شده است.

**موقعیت دشوار روسیه در سوریه
بسیاری از کارشناسان در این خصوص معتقدند که آمریکایی ها قصد دارند با این اقدامات علاوه بر تثبیت جایگاه خود در شرق سوریه که اکنون با به هم پیوستن نیروهای سوری و عراقی در مرز مشترک دو کشور به مخاطره افتاده است، بشار اسد را برای اقدام متقابل تحریک کرده و از این رهگذر دستاویزی برای سرنگونی بشار اسد پیدا کنند. در همین رابطه است که می توان گفت ایران به طور قطع روی حمایت روس ها حساب باز می کند، اما استراتژیست های ایران می دانند که اکنون روسیه در موقعیت دشواری قرار گرفته است.

روس ها یا ناگزیرند فعالانه در دفاع از بشار اسد و همگرایی با ایران وارد عمل شوند و یا اینکه خود را کنار کشیده و شاهد پیش آمدن جریان های جدید در سوریه باشند. این کارشناسان تاکید می کنند که در هر صورت روسیه با خطر از دست دادن ابتکار عمل راهبردی خود در سوریه مواجه است و به طور قطع مقامات کرملین نیز به این موضوع واقف هستند.

**ادعایی برای مقابله با پیشروی های اسد
در حالی که ادعای جدید و تهدید آمریکایی ها در خصوص حمله جدید شیمیایی دولت بشار اسد به خان شیخون از نظر تحلیل گران بیانگر جهت دهی سیاست خارجی آمریکا در سوریه است، روز گذشته علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه این ادعاها برای مقابله با پیشروی های ارتش سوریه است، گفت: رفتارهای نابخردانه آمریکا در سوریه مصداق بارز بازی با آتش است. وی تاکید کرد که این اقدام ها برای سرپوش گذاشتن بر شکست های مستمر جبهه تروریسم بوده و در صورتی که دولت آمریکا در طرح ادعاهای خود صداقت دارد باید اطلاعات مربوطه را در اختیار بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی قرار دهد تا با همکاری دولت سوریه مورد راستی آزمایی بی طرفانه قرار بگیرد.

شمخانی با یادآوری تجاوز غیر قانونی آمریکا به خاک سوریه وهدف قرار دادن پایگاه هوایی شعیرات به بهانه استفاده این کشور از سلاح شیمیایی افزود: ایران و روسیه پس از این رخداد رسما خواستار اعزام هیئت حقیقت یاب بین المللی برای بررسی ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا شدند لیکن واشنگتن برای جلوگیری از افشای پوچ بودن اتهامات مطرح شده علیه سوریه، مانع انجام این اقدام شد. وی همچنین با هشدار نسبت به عواقب اقدامات یک سویه آمریکا و زیر پا گذاردن مبانی حقوق بین الملل و حاکمیت ملی سوریه افزود: بدون شک رفتارهای نابخردانه و ماجرا جویانه آمریکا در سوریه مصداق بارز بازی با آتش بوده و صحنه نظامی در این کشور تداوم تجاوز یکطرفه آمریکا به سوریه ومواجه نشدن با واکنش متقابل را تغییر خواهد داد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به ادعاهای آمریکا در مورد حملات پیشگیرانه، از جامعه بین المللی خواست در برخورد با این ماجراجویی، به عواقب و اثرات آن بر وخامت اوضاع امنیتی و انسانی منطقه بی اندیشند. وی همچنین تاکید کرد: طرح اینگونه ادعاهای بی پایه و اساس و دست زدن به اقداماتی که جز تقویت موضع و موقعیت گروه های تروریستی و پیچیده تر شدن مبارزه و مقابله با این گروه ها، نتیجه ای در بر ندارد، بسیار سوال برانگیز و مشکوک به نظر می رسد و به همین دلیل، جامعه بین المللی باید با حساسیت و جدیت در برابر اینگونه اقدامات یکجانبه و غیر قانونی واکنش مناسب و بازدارنده داشته باشد.

*منبع: روزنامه ابتکار، ۱۳۹۶.۴.۸
**گروه اطلاع رسانی**۲۰۵۹**۹۲۷۹**انتشار دهنده:سیدمحمد موسی کاظمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 10 =