فرماندار: روستای کلپورگان سراوان دومین موزه زنده دنیاست

زاهدان – ایرنا – فرماندار سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: روستای کلپورگان در ۲۵ کیلومتری این شهرستان قرار دارد که نخستین موزه زنده در ایران و دومین موزه زنده در دنیاست.

درویش نارویی دوشنبه شب در حاشیه بررسی ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی سازمان بین المللی یونسکو از روستای کلپورگان سراوان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سفالگری در این روستا ریشه در تاریخ و تمدن مردم این منطقه دارد.
وی با بیان اینکه سفال کلپورگان قدمتی ۱۰هزار ساله دارد افزود: مردم این منطقه با این صنعت عجین شده اند و کار آنها مختص به کارگاه نیست.
وی ادامه داد: زنان علاوه بر کارگاهها در خانه هایشان نیز مشغول به سفالگری هستند.
وی بیان کرد: دختران و زنان این منطقه در همه رده سنی مشغول به کار سفالگری و سوزن دوزی هستند.
فرماندار سراوان گفت:علاوه بر فعالیت مردم روستای کلپورگان در صنعت سفالگری در حوزه های مختلف از جمله سوزن دوزی، موسیقی عرفانی و حصیر بافی مشغول به فعالیت هستند.
درویشی اظهار داشت: صنعت سوزن دوزی دیگر مختص سیستان و بلوچستان نیست بلکه این صنعت در بین اقشار مختلف مردم کشور نیز رواج پیدا کرده است.
وی با اشاره به حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی سازمان بین المللی یونسکو در روستای کلپورگان به منظور بازدید برای ثبت جهانی این روستا افزود: با تلاش سازمان میراث فرهنگی و گردشکری کشور امید است این روستا به ثبت جهانی برسد.
وی بیان کرد: با ثبت جهانی کلپورگان که مورد توجه ارزیابان سازمان یونسکو نیز قرار گرفته است شاهد تحول عظیمی در حوزه صنایع دستی کشور خواهیم بود.
به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی سازمان بین المللی یونسکو با هدف ارزیابی وضعیت روستای کلپورگان با تاریخ دیرینه در ساخت سفال دیروز /دوشنبه/ به این روستا در سراوان سیستان و بلوچستان سفر کردند.
کلپورگان روستایی در ۲۵ کیلومتری شهر سراوان و ۳۹۰ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواستگاه سفالی به همین نام است.
۷۳۰۸** ۳۲۱۳خبرنگار: شعیب بردبار**انتشار دهنده: اکبر نوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 6 =