ایران صاحب ۵ مدال طلا و نقره المپیاد بین المللی فیزیک اندونزی شد

کوالالامپور- ایرنا – تیم المپیاد فیزیک دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران در چهل و هشتمین دوره این رقابت ها در اندونزی ۲ مدال طلا و سه مدال نقره کسب کرد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از روز سه شنبه ایرنا، چهل و هشتمین دوره المپیاد بین المللی فیزیک از روز یکشنبه هفته گذشته با حضور نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران به میزبانی شهر ‘یوگیاکارتا’ اندونزی آغاز و روز گذشته پایان یافت.
تیم دانش آموزی ایران در این رقابت های بین المللی که در آن بیش از ۶۵۰ دانش آموز برتر از ۸۶ کشور جهان شرکت و سطح معلومات و دانش خود را در رشته فیزیک مورد سنجش قرار دادند، صاحب ۵ مدال طلا و نقره شد.
علیرضا درویشی و امین روان بخش از ایران در این رقابت علمی جهانی در رشته فیزیک دو مدال طلای تیم ایران را کسب کردند و عرفان عباسقلی نژاد، سید علیرضا موسوی حسینی و سید ارشیا رضوی صاحب مدال نقره شدند.
سرپرستی این تیم بر عهده دکتر احمد شیرزاد و دکترمهدی سعادت بود و دولت اندونزی شعار امسال المپیاد بین المللی فیزیک را ‘من فیزیک هستم: فیزیک برای صلح، فیزیک برای زندگی بهتر’ در نظر گرفته بود.
این مسابقات شامل آزمون های نظری و آزمایشگاهی فشرده بود که در دانشگاه محمدیه ‘یوگیاکارتا’ برگزار شد. مسابقه پنج ساعته نظری شامل سه پرسش بود و برای امتحان عملی (آزمایشگاهی) نیز بین دو تا حداکثر پنج ساعت زمان در نظر گرفته شد.
امتیازات بخش علمی ۳۰ امتیاز و بخش عملی ۲۰ امتیاز در نظر گرفته شد و به هشت درصدی که بیشترین امتیاز را کسب کردند مدال طلا، ۲۵ درصد مدال نقره و ۵۰ درصد مدال برنز و ۶۷ درصد نیز لوح تقدیر اهداء شد.
المپیاد جهانی فیزیک که مسابقه ‌ای بین‌المللی برای دانش آموزان دبیرستانی برتر در رشته فیزیک است، برای نخستین بار سال ۱۹۶۷ در شهر ورشو کشور لهستان برگزار شد.
استونی در سال ۲۰۱۲، دانمارک سال ۲۰۱۳، قزاقستان سال ۲۰۱۴، هند سال ۲۰۱۵ و سوئیس سال ۲۰۱۶ میزبان این المپیاد بوده اند.
تاکنون تعداد کشورهای شرکت کننده در المپیاد فیزیک به ۱۳۵ کشور رسیده است.
ایران در سال ۱۳۸۶ که این مسابقات در اصفهان برگزار شد میزبان ۶۹ تیم بین المللی بود که در آن تیم چین به مقام اول رسید و پس از آن تیم های کره و روسیه قرار گرفتند.
ایران در این مسابقات که میزبانی آن را بر عهده داشت با کسب ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و یک مدال برنز رتبه هفتم را به دست آورد.
چهل و هفتمین المپیاد جهانی فیزیک نیز سال گذشته در شهر زوریخ به طور مشترک توسط کشورهای سوئیس و لیختن اشتاین برگزار و تیم ملی المپیاد فیزیک ایران موفق به کسب دو مدال طلا، یک مدال نقره و دو مدال برنز شد و در بین ۸۴ کشور شرکت کننده به مقام چهاردهم رسید.
تیم المپیاد فیزیک کشورمان سال ۲۰۱۵ توانسته بود با کسب دو مدال طلا و سه مدال نقره رتبه هشتم را در بین ۸۶ کشور بدست آورد.
این برای دومین بار است که اندونزی میزبان المپیاد جهانی می شود. این کشور سال ۲۰۰۲ نیز در جزیره بالی میزبان المپیاد بود.
آساق**۲۴۱**۱۶۱۱**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + دو =