انگلستان ناو هواپیمابر به دریای جنوبی چین اعزام می کند

کوالالامپور- ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس به عنوان قدیمی ترین متحد استرالیا وعده داد با ارسال دو ناو هواپیمابر جدید به آب های مورد مناقشه، ادعای منطقه ای پکن در دریای جنوبی چین را به چالش بکشد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، تارنمای شبکه خبری ‘ای.بی.سی’ استرالیا روز جمعه اعلام کرد، ‘بوریس جانسون’ وزیر امور خارجه انگلستان این اقدام را روز پنجشنبه پس از نشستی با همتای استرالیایی خود در سیدنی که در آن وزاری دفاع دو کشور نیز حضور داشتند، تایید کرد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نخستین چیزهایی که با این دو ناو هواپیمابر غول پیکر که به تازگی ساخت آنها به پایان رسیده است، انجام می شود، اعزام آنها به یک عملیات آزادی دریانوردی است تا اعتقاد خود در یک نظام بین الملل قانون محور و آزادی دریانوردی در آبهای که برای تجارت جهانی اهمیت دارند، اثبات کنیم.
‘مایکل فالون’ وزیر دفاع انگلیس نیز در گفت وگویی با ‘ای.بی.سی’ استرالیا، از ارائه جزئیات در مورد این اعزام پرهیز کرد.
وی گفت: ما هنوز بکارگیری اولیه این اقدام را تعیین نکرده ایم، اما می توانید انتظار باشید به دلیل اینکه در این بخش از جهان تنش ها و چالش ها در حال افزایش است این ناوها در اقیانوس هند و آرام حضور داشته باشند.
‘اس.بی.اس’ نوشت: آمریکا و متحدان نزدیک از جمله استرالیا و انگلستان برای مدت طولانی نسبت به فعالیت های ساخت جزیره توسط چین و نظامی کردن یکی از شلوغ ترین مسیرهای دریایی تجارت جهانی ابراز نگرانی کرده اند.
‘ماریس پاین’ وزیر دفاع استرالیا نیز اشاره کرد که استرالیا می تواند به همراه انگلستان در اعلام آزادی حق دریانوری در دریای جنوبی چین نقش ایفا کند.
این مقام استرالیایی خاطرنشان کرد: ما امروز همچنین در خصوص برخی پیشرفت ها در منطقه، به ویژه احترام به آزادی دریانوردی و آزادی پرواز که یک مساله جهانی است و کشورهایی از قبیل استرالیا و انگلستان در این مسائل دارای نفع مشترک هستند، بحث و گفت وگو کردیم.
آساق**۲۴۱**۱۶۱۱**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 8 =