وزیر علوم آینده باید در ایران و جهان شخصیت شناخته شده علمی باشد/ افرادی که در فتنه ۸۸ دخالت داشته‌اند نباید در وزارت علوم باشند

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) ضمن تاکید بر اینکه افرادی که در فتنه ۸۸ دخالت داشته‌اند نباید در وزارت علوم قرار گیرند، گفت: وزیر علوم آینده باید در ایران و جهان شخصیت شناخته شده علمی باشد.

خواجه سروی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به اهمیت وزیر علوم در رشد علمی و پیشرفت کشور، گفت: با توجه به اینکه وزارت علوم مرجع علم و فناوری در کشور است لذا باید فردی معروف در زمینه علمی چه در داخل کشور و چه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی باشد، یعنی در ایران و جهان شخصیت شناخته شده علمی باشد.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر وزیر علوم، این است که بتواند با رئیس‌جمهور همراه باشد تا دولت مسئولیت حضور وزیر را بپذیرد. نکته دیگر این است که وزیر علوم باید اشراف به قوانین و اسناد بالادستی علم، فناوری، فرهنگ و دانشگاه‌ها داشته باشد و به هر حال در مدیریت خود متعهد به اجرایی کردن قوانین باشد و آن‌ها را در راه ارتقاء سطح علمی کشور به کار گیرد.

معاون وزیر علوم در دولت دهم اظهار داشت: متاسفانه شتاب علمی کشور در دولت یازدهم کاهش یافته است و با کمال تاسف باید بگوییم که عربستان سعودی که در بحث علم و فناوری محلی از اعراب ندارد در حال پیشروی و جلو زدن از ما در سطح تولیدات علمی است.

خواجه سروی تاکید کرد: در ابتدای دولت نهم در بحث تولیدات علمی از ترکیه فاصله زیادی داشتیم اما در دولت دهم از ترکیه نیز جلو افتادیم و در شتاب علمی در کنار کشورهای صنعتی و پیشرفته و در جایگاه خوبی بودیم.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: باید شخصیتی که برای وزارت علوم تعیین می‌شود توانمندی این مساله را داشته باشد که جایگاه علمی ایران را در سطح جهانی ارتقا دهد و دغدغه‌‌اش این مسائل باشد و اشراف خوبی نسبت به مسائل علمی داشته باشد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دهم خاطر نشان کرد: یکی از نکات با اهمیت در تعیین وزیر علوم این است که وی باید از بدنه وزارت علوم یعنی دانشگاه‌های تحت پوشش این وزارتخانه باشد.

وی اضافه کرد: ویژگی دیگر وزیر علوم این است که نباید روحیه کاسب مآبانه داشته باشد و متاسفانه بسیاری از افرادی که در اینگونه مناصب حضور دارند کاسبی‌شان بر خدمت در آن پست ارحجیت دارد. لذا باید شخصیتی که در وزارت علوم حاضر می‌شود دغدغه علم، فناوری و پژوهش داشته باشد نه اینکه اشتغالات دیگر داشته و برای شهرت به وزارتخانه بیاید.

خواجه سروی تاکید کرد: وزیر آینده علوم باید متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی، امام(ره)، رهبری، هویت دینی و ملی و اقتدار ایران باشد و شخصیتی دانشمند و اهل تعامل باشد. بعضی از وزرای علوم شخصیت‌های بسیار توانمند بوده اما اهل تعامل نبودند. تعامل با کارکنان، اساتید و دانشجویان بسیار حائز اهمیت است.

معاون وزیر علوم در دولت دهم گفت: وزیر علوم باید شخصیتی باشد که برای وزارتخانه خود وقت بگذارد، این وزارتخانه قلب کشور است و باعث پیشرفت کشور می‌شود.

وی اضافه کرد: نمی‌توان گفت وزیر علوم سیاسی نباشد زیرا در دولت خدمت می‌کند و دولت‌ها هم طبعا دارای گرایش‌های سیاسی هستند اما نکته مهم این است که در وزارتخانه نباید جناحی و خطی رفتار کند و باید بتواند تمامی اعضا و خانواده دانشگاهی کشور را تحت پوشش خود قرار دهد و وزیر علوم تمام دانشگاهیان باشد.

خواجه سروی تصریح کرد: باید وزیر آینده علوم سعی کند چتر کاری‌اش باز باشد و از افرادی که می‌خواهند برای دانشگاه‌ها حاشیه درست کنند و موجب تنش شوند و دانشگاه‌ها را از اهداف خود دور کنند، فاصله بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان داشت: وزیر علوم باید توان جسمی داشته تا بتواند این مجموعه عظیم را بازدید کند و حضور فیزیکی در دانشگاه‌های مختلف داشته باشد یا حداقل دارای همکاران توانمند در این عرصه باشد. حضور وزیر علوم در دانشگاه‌های مختلف بسیار اهمیت دارد و باید درک کند آبروی کشور تا حد زیادی به حوزه دانشگاهی مرتبط است.

وی در پایان تصریح کرد: افرادی که در فتنه  88دخالت داشته‌اند و حضورشان باعث ایجاد حاشیه در دانشگاه‌ها می‌شوند نباید در وزارت علوم قرار گیرند زیرا باعث می‌شود فناوری و پژوهش در کشور بیش از آنکه درگیر مسائل علمی شود درگیر حاشیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + نه =