شکستن طلسم پرسپولیس و صدور رای جنجالی/ کتک خوردن تلخ یک پسر بچه!

تعیین تکلیف هیات مدیره پرسپولیس، ورود دوباره دیوان عدالت به ورزش، قهرمانی فرنگی کاران جوان در جهان، محکوم کردن اقدام دو ملی پوش فوتبال مهمترین اتفاقات این هفت روز بود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار مهر، این هفت روز ورزش با پیگیری رقابت های لیگ برتر آغاز شد و به پایان رسید. در این میان حضور دو ملی پوش فوتبال در ترکیب تیم پانیونیوس یونان برای دیدار با نماینده اسرائیل، معرفی اعضای هیات مدیره پرسپولیس و تعیین تکلیف مدیریت این باشگاه پس از دو سال، کسب اولین قهرمانی جهان توسط تیم کشتی فرنگی جوانان، حضور یک پسر ایرانی در مسابقات حرفه‌ای داخل قفس و ابطال دوباره انتخابات فدراسیون تیراندازی توسط دیوان عدالت اداری دیگر اتفاقات مهم ورزش را رقم زدند. 

مهمترین اتفاقات و رویدادهای این هفت روز ورزش به شرح زیر است:

برد پرسپولیس و توقف دوباره استقلال
هفدهمین دوره رقابت های لیگ برتر پنجشنبه و جمعه گذشته با برگزاری دیدارهای هفته دوم پیگیری شد. در این هفته از رقابت ها و در مهمترین دیدار هفته پرسپولیس در تبریز ۲ بر یک از سد تراکتورسازی گذشت. سرخپوشان البته با وجود این پیروزی در جدول رده بندی بعد از پارس جنوبی که این هفته ۳ بر ۲ پیکان را شکست داد، در رده دوم قرار دارد. سایپا دیگر تیم برنده هفته دوم لیگ برتر بود که موفق شد در دیدار خانگی برابر نفت آبادان ۳ بر ۲ صاحب برتری شود. 

در سایر دیدارهای این هفته سیاه جامگان در رشت ۲ بر یک سپید رود را شکست داد. پدیده در دیدار خانگی برابر سپاهان با ۴ گل پیروزی مقتدرانه و پرگلی را برای خود رقم زد. ذوب آهن هم ۳ بر صفر از سد گسترش فولاد گذشت. دیدار تیم های فولاد و نفت تهران نیز با تساوی یک بر یک در اهواز به پایان رسید. 

تنها دیدار این هفته از رقابت های لیگ برتر که هیچ گلی در آن رد و بدل نشد، در ورزشگاه آزادی و میان دو تیم استقلال تهران و استقلال خوزستان برگزار شد. شاگردان منصوریان در حالی این دیدار را بدون برد تمام کردند که در هفته نخست مسابقات نیز بازنده از زمین خارج شده بودند. 

نایب قهرمانی کاروان پارادوومیدانی جوانان در مسابقات جهانی با ۲۲ مدال 
 مسابقات پارادوومیدانی قهرمانی جوانان جهان پس از چهار روز رقابت میان ٢٧۵ ورزشکار شرکت کننده از ۴۱ کشور جهان، یکشنبه گذشته در نوتویل سوئیس به پایان رسید. کاروان دوومیدانی ایران که با ٢۴ ورزشکار (٢٠ ورزشکار در بخش معلولان و ۴ ورزشکار در بخش نابینایان و کم بینایان) در این رقابت ها شرکت کرده بود، در مجموع موفق به کسب ٢٢ مدال شد. ورزشکاران کشورمان در ماده ها و کلاس های مختلف مسابقات پارادوومیدانی جوانان جهان موفق به کسب ١٢ مدال طلا، ۵ نقره و ۵ برنز شدند و اینگونه به کار خود در این رقابت ها پایان دادند. ایران با کسب این تعداد مدال به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

فدراسیون فوتبال اقدام شجاعی و حاج صفی را محکوم کرد 
در چارچوب رقابتهای انتخابی لیگ اروپا تیم فوتبال پانیونیوس یونان پنجشنبه شب دیدار برگشت خود را مقابل نماینده رژیم صهیونیستی برگزار کرد و متحمل شکست یک بر صفر شد. مسعود شجاعی و احسان حاج صفی دو بازیکن ملی پوش کشورمان در این بازی برای تیم پانیونیوس به میدان رفتند. در همین رابطه فدراسیون فوتبال در اطلاعیه ای ضمن محکوم کردم اقدام انجام شده توسط شجاعی و حاج صفی، اعلام کرد که در حال بررسی دقیق و کارشناسی همه جانبه ماجرا بوده که بدون شک طی این مسیر می بایست پس از گفت و گوی رو در رو با این دو بازیکن  و لحاظ کردن نظرات قبلی فدراسیون به نامبردگان انجام شود. در همین رابطه وزارت ورزش نیز اقدام انجام شده توسط مسعود شجاعی و احسان حاج صفی را محکوم کرد. 

قهرمانی سایپا در مسابقات شطرنج باشگاه های آسیا 
یکشنبه شب گذشته و در چارچوب روز پایانی مسابقات شطرنج باشگاه های آسیا در سریلانکا، تیم سایپا که پیش از این با کسب سه پیروزی در سه دور نخست مسابقات قهرمانی خود را تثبیت کرده بود، موفق شد برابر میزبان مسابقات به برتری ۴ بر صفر دست یابد. بدین ترتیب در پایان رقابت های شطرنج باشگاه های آسیا، سایپا مقتدرانه به عنوان قهرمانی دست یافت. سایپا با این قهرمانی سهمیه مسابقات باشگاه های جهان را هم کسب کرد.

دومین مدال تاریخ ژیمناستیک ایران
خبرگزاری مهر چندی پیش در گزارشی به موضوع دوپینگ ورزشکار قزاق و احتمال بازپس گیری مدال برنز آسیا ٢٠١۵  از این ورزشکار و اختصاص آن به هادی خناری نژاد پرداخت. موضوعی که با واکنش فدراسیون ژیمناستیک همراه شد و این فدراسیون طی چند مرحله از طریق ایمیل با فدراسیون جهانی مکاتبه کرد. در نهایت طی این هفته رو به پایان فدراسیون جهانی ژیمناستیک در ایمیلی به فدراسیون ایران مدال برنز رقابتهای قهرمانی آسیا را به نماینده کشورمان داد.  با قطعی شدن مدال برنز خناری نژاد ، دومین مدال تاریخ ژیمناستیک کشورمان در رقابتهای قهرمانی آسیا هم بدست آمد. عبدالله جامعی دیگر ورزشکار کشورمان بود که مدال برنز خرک حلقه را گرفته بود.

اولین قهرمانی تیم کشتی فرنگی جوانان در جهان
یکی از بهترین اتفاقات این هفت روز ورزش برای تیم کشتی فرنگی جوانان بود که برای نخستین بار در طول تاریخ موفق شد در رقابت های جهانی به عنوان قهرمانی دست یابد. این تیم با ۵ مدال شامل ۳ مدال طلا، یک نقره و یک برنز و کسب ۵۸ امتیاز به این عنوان دست یافت. مسابقات کشتی فرنگی جوانان جهان یکشنبه شب پس از دو روز رقابت میان شرکت کنندگان در تامپره فنلاند به پایان رسید. در جریان این رقابت ها تیم کشتی فرنگی جوانان توسط پویا دادمرز، کرامت عبدولی و امین کاویانی نژاد در اوزان ۵۰، ۶۰ و ۶۶ کیلوگرم صاحب مدال طلا شد. یک مدال نقره آرمان علیزاده عبدولی در وزن ۸۴ کیلوگرم و مدال برنز امین میرزازاده در وزن ۱۲۰ کیلوگرم هم از دیگر نتایج این تیم در فنلاند بود. 

دوندگان ایران در لندن چه نتایجی گرفتند؟
پیش از قهرمانی تیم کشتی فرنگی جوانان، تیم کشتی آزاد نیز موفق به کسب عنوان سوم مسابقات قهرمانی جهان شده بود. تیم ایران با چهار مدال و مجموع ۴۹ امتیاز در رده سوم قرار گرفت. در این بخش از مسابقات نعیم حسن زاده در وزن ۱۲۰ کیلوگرم مدال نقره گرفت. سه مدال برنز تیم کشتی آزاد ایران نیز توسط یونس امامی، محمد متقی نیا و احمد بذری در اوزان ۶۰، ۷۴ و ۸۴ کیلوگرم به دست آمد.

یکی از مهمترین اتفاقات این هفت روز ورزش برگزاری شانزدهمین دوره رقابتهای دوومیدانی قهرمانی جهان در لندن بود. در چارچوب این رقابت ها احسان حدادی در گروه A پرتابگران دیسک به رقابت با رقبای نامدار جهان در این ماده پرداخت و با ثبت رکورد ۶۳.۰۳ متر در جایگاه نهم این دسته قرار گرفت. با رقابت پرتابگران در گروه B و مشخص شدن نتیجه نهایی در دور مقدماتی، حدادی با رکورد ۶۳.۰۳ متر در جایگاه پانزدهم ایستاد و از صعود به مرحله نهایی رقابت های قهرمانی جهان بازماند.

حسن تفتیان دیگر نماینده ایران در مرحله مقدماتی ۱۰۰ متر با بزرگانی چون یوسین بولت و جیمی ویکات به رقابت پرداخت و در پایان با رکورد ۱۰.۳۴ ثانیه در جایگاه پنجم گروه ششم ایستاد و از صعود به مرحله نیمه نهایی بازماند. حسین کیهانی دونده ۳۰۰۰ متر بامانع ایران نیز  در مرحله مقدماتی به رقابت با سایر دوندگان پرداخت و در پایان نیز با ثبت رکورد ۸:۳۳.۷۶ دقیقه در جایگاه یازدهم گروه اول و بیست و چهارم رده بندی دور مقدماتی قرار گرفت و از صعود به فینال بازماند. کیهانی با ثبت زمان ۸:۳۳.۷۶ دققیه رکورد ملی ۳۰۰۰ متر بامانع ایران را که سید حمید سجادی با زمان ۸:۳۳.۸۹ دقیقه در ۲۷ مهر ۱۳۷۰ در کوالالامپور به ثبت رسانده بود شکست.

اعضای هیات مدیره پرسپولیس بالاخره معرفی شدند 
زمان معرفی اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس که مسئولان وزارت ورزش طی یکی دو ماه گذشته بارها و بارها وعده آن را داده بودند، بالاخره این هفته فرا رسید. بر این اساس و بنا به اعلام وزارت ورزش جعفر کاشانی، علی اکبرطاهری، ابوالفضل روغنی گلپایگانی، حمیدرضا گرشاسبی و محمد حاجی بیگی به عنوان اعضای هیات مدیره پرسپولیس معرفی شدند. در واقع از بین اعضای قبلی هیات مدیره طاهری، کاشانی و گرشاسبی ماندگار شدند و روغنی گلپایگانی و حاجی بیگی به عنوان اعضای جدید به هیات مدیره سرخپوشان معرفی شدند. این دو عضو جدید در دنیای فوتبال ناشناخته هستند و به نظر می رسد برای امور اقتصادی به پرسپولیس آمده اند.

یک پسر در قفس
خردادماه سال گذشته در جریان یک دوره مسابقات حرفه‌ای داخل قفس دختر رزمی کار اما آماتور ایرانی برابر حریف حرفه‌ای خود به بدترین شکل ممکن مورد ضرب و شتم قرار گرفت. همان جریان یکبار دیگر و بازهم در همان کشور برای پسری نوجوان اتفاق افتاد. «مهرشاد هدایتی» با پرچم ایران در این هفته در میدانی تحت عنوان یک دوره رقابت حرفه‌ای اما غیراستاندارد وارد قفس شد و در همان دقایق اولیه بازنده شد و به شدت هم آسیب دید. متاسفانه فردی که سال گذشته هم در جریان اعزام «آرینا مافی» دخالت مستقیم داشت، این بار نیز شرایط چنین اعزامی را فراهم کرده و به نظر می رسد برخوردهایی که سال قبل با وی صورت گرفت، اثربخشی لازم را نداشته است.

حال قهرمان وزنه برداری جهان خوب نیست 
محمدعلی فلاحتی نژاد که عنوان قهرمانی دسته ۷۷کیلوگرم وزنه برداری جهان را در کارنامه دارد مدتی پیش با عارضه کلیوی مواجه شده بود. اقدامات درمانی وی با چند روز بستری در بخش عمومی انجام و او از بیمارستان مرخص شد اما بازگشت دوباره این مشکل همراه با عفونت، او را با وضعیت جسمانی نامطلوب و اختلالات تنفسی مواجه ساخت و در نهایت روانه بخش مراقب های ویژه بیمارستان کرد. گفته می شود وی وضعیت هوشیاری ناپایداری دارد و هنوز به شرایط ثابت و مطلوب تنفسی نرسیده است.

ابطال دوباره انتخابات فدراسیون تیراندازی از سوی دیوان عدالت اداری 
دیوان عدالت اداری انتخابات اخیر فدارسیون تیراندازی را باطل اعلام کرد. این انتخابات ۲۰ تیرماه برگزار شد و طی آن دادگر به عنوان رئیس این فدراسیون معرفی شد. فردی که در انتخابات سال ۹۳ فدراسیون مقابل سیدمهدی هاشمی بازنده شد اما توانست با پیگیری های خود، رای دیوان مبنی بر ابطال آن انتخابات را بگیرد. رایی که به موجب آن هاشمی از ریاست تیراندازی کنار گذاشته شد اگرچه بعد از آن مشخص شد که اقدام غیرقانونی در انتخابات آن سال صورت نگرفته بوده است. بر همین اساس دیوان حکم جدیدی مبنی بر صحبت انتخابات سال ۹۳ صادر کرد. هاشمی روز قبل از انتخابات یک ماه پیش این حکم را رسانه ای کرد اما وزارت بدون توجه به آن، انتخابات را در موعد مقرر خود برگزار کرد. حال اما با رای دوباره ای که دیوان در رابطه با ابطال انتخابات صادر کرده، مشخص نیست تکلیف این فدراسیون و مدیریت آن چه می شود؟!

یک برنز تیم سه نفره ایران در مسابقات تکواندو گرندپری
مسابقات تکواندو گرندپری در حالی طی این هفت روز ورزش در مسکو برگزار شد که تیم سه نفره کشورمان موفق به کسب یک مدال برنز شد. تک مدال تکواندو ایران را در این رقابت ها  را محمد کاظمی در وزن ۵۸- کیلوگرم کسب کرد. ابوالفضل یعقوبی در وزن ۶۸- کیلوگرم و آرمین هادی‌پور  در وزن ۵۸- کیلوگرم دو نماینده دیگر ایران بودند که از کسب مدال ناکام ماندند. 

ارتقای طاهری در پرسپولیس از سرپرستی به مدیریت
نشست روز چهارشنبه هیات مدیره پرسپولیس به منظور انتخاب رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل برگزار شد. در این نشست با توجه به آرای اعضا، جعفر کاشانی در سمت رئیس هیأت مدیره ابقا گردید و علی اکبر طاهری که پیش از این سرپرستی باشگاه پرسپولیس را بر عهده داشت به عنوان مدیر عامل منصوب شد.

یک پله سقوط فوتبال ایران در رنکینگ فیفا 
سایت فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) روز پنجشنبه رده‌بندی تیم‌های ملی جهان در ماه آگوست را اعلام کرد که بر این اساس تیم ملی ایران با یک پله سقوط نسبت به دوره قبل و با ۸۹۳ امتیاز در رده بیست‌وچهارم قرار دارد. با این حال شاگردان کارلوس کی‌روش که دومین تیم راه یافته به جام جهانی ۲۰۱۸ بعد از برزیل محسوب می‌شوند، همچنان عنوان برترین تیم آسیایی را در اختیار دارند.

نتایج روز نخست از هفته سوم لیگ برتر
هفته سوم هفدهمین دوره رقابت های لیگ برتر پنجشنبه با برگزاری سه دیدار آغاز شد. در چارچوب این روز از مسابقات تیم فوتبال پرسپولیس موفق شد با نتیجه ۳ بر صفر نفت تهران را شکست دهد. سایپا در اهواز با نتیجه ۲ بر یک استقلال خوزستان را شکست داد. گسترش فولاد تبریز هم یک بر صفر سپیدرود رشت را از پیش رو برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 16 =