توسعه مدل تصویر ذهنی از ایران به عنوان یک مقصد گردشگری

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ریسک ادراک شده گردشگران سفر نکرده به ایران از سفر به ایران، تصویر آنان از خاورمیانه و آشنایی با مقصد بر ابعاد تصویر مقصد ایران است.

چکیده

  هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ریسک ادراک شده گردشگران سفر نکرده به ایران از سفر به ایران، تصویر آنان از خاورمیانه و آشنایی با مقصد بر ابعاد تصویر مقصد ایران است. به این منظور رویکرد ترکیبی، در نظر گرفته شد. جامعه آماری اعضای شبکه اجتماعی مجازی کوچ سرفینگ[۱] و لینکدین[۲] است. ۷۴ نفر در مطالعه کیفی و ۵۲۰ نفر در مطالعه کمّی شرکت نموده‌اند. جهت شناسایی ابعاد تصویر ذهنی در مطالعه کیفی، از تکنیک تحلیل محتوا بهره گرفته شد. نمونه­گیری در مطالعه کمّی به شیوه نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انجام شده است. داده‌های مربوط به ابعاد تصویر مقصد و ریسک ادراک شده  توسط تحلیل عاملی اکتشافی شناسایی و روابط بین سازه‌های مدل توسط تحلیل عاملی تاییدی و با استفاده از نرم افزار آموس[۳] بررسی شد. نتایج مربوط به روش شناسی کیفی ابعاد ۸ گانه تصویر را شناسایی کرد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بیانگر ابعاد ۶ گانه ابعاد تصویر مقصد و ابعاد سه گانه ریسک ادراک شده است. نتایج فرضیات مدل مفروض پژوهش نشان می­دهد که ریسک ادراک شده از سفر،تصویر خاورمیانه و آشنایی بر تصویر ذهنی گردشگران از ایران موثر است. همچنین تأثیر تصویر ذهنی بر قصد بازدید گردشگران به ایران مورد تایید قرار گرفت.

پی نوشت:
[۱]-Couchsurfing
[۲] -LinkedIn
[۳] -Amos

کلیدواژه ها: تصویر ذهنی؛ ریسک ادراک شده؛ آشنایی؛ تصویر خاورمیانه؛ پژوهش ترکیبی

نویسندگان:

سمیه محمودی: استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه شیخ بهایی

 بهرام رنجبریان: استاد گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان

 سعید فتحی: دانشیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان

مجله پژوهش های مدیریت عمومی – دوره ۸، شماره ۲۸، تابستان ۱۳۹۴.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =