همکاری اقتصادی در کوریل امید ژاپن برای صلح با روسیه

مسکو – ایرنا – شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در بندر ولادی واستوک، مذاکره برای همکاری های اقتصادی در جزایر چهارگانه کوریل جنوبی مورد اختلاف را برای حل مساله عقد موافقت نامه صلح جنگ دوم جهانی پیشنهاد کرد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، نخست وزیر ژاپن در این دیدار با اشاره به اجرای توافق ها با روسیه برای توسعه همکاری های دوجانبه، اظهار کرد: روابط مسکو و توکیو در تمامی عرصه ها روندی رو به گسترش دارد.
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین به نقل از سخنان آبه نوشت: امیدوارم با مذاکراتی صریح بتوانیم از ظرفیت های بزرگ همکاری های دو کشور استفاده کنیم.
نخست وزیر ژاپن اظهار کرد: برای گفت وگو در باره مسائل موجود از جمله کره شمالی برای ادای سهم خود در تامین صلح و ثبات منطقه نیز آمادگی داریم.
وی همچنین گفت: امیدوارم مذاکرات سودمندی برای برداشتن گام به جلو از جمله در مساله عقد موافقت نامه صلح داشته باشیم.
آبه افزود: برای حل اختلاف تاریخی دو کشور و عقد موافقت نامه صلح، خواهان همکاری از جمله برای فعالیت های مشترک در جزایر چهارگانه و تردد آزادانه ساکنان سابق این جزایر هستم.
پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز با اشاره به تماس ها و روابط محافل تجاری این کشور و ژاپن گفت: ۲۷۰ شرکت ژاپنی در روسیه فعالیت می کنند.
وی در پیان افزود: به تدریج از افت شدید مبادلات تجاری دو کشور خارج شده ایم و به سوی رشد پایدار حرکت می کنیم و در نیمه نخست امسال رشد مبادلات بازرگانی به ۱۶ درصد رسید.
با وجود گذشت بیش از ۷۰ سال از پایان جنگ دوم جهانی که ژاپن یکی از شکست خوردگان بود، توکیو و مسکو از دوران شوروی تا روسیه نو هنوز نتوانسته اند به توافق لازم برای امضای پیمان نمادین پایان نبرد و موافقت نامه صلح برسند و اصلی ترین دلیل آن نیز جزایر کوریل جنوبی است که براساس توافق های بین المللی در اختیار روسیه قرار دارد.
جزایر کوریل جنوبی که به نام های کوناشیر kunashir ایتوروپ iturup هابومای habomai و شیکوتان shikotan نیز شناخته می شود به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز، ذخایر آبزیان و واقع شدن در اقیانوس آرام برای روسیه و ژاپن موقعیت اقتصادی و راهبردی زیادی دارد.
روسیه به عنوان میراث دار شوروی در جنگ دوم جهانی ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار کشته نظامی و غیرنظامی و همچنین ویرانی گسترده ای را تحمل کرد، به گونه ای که مسکو نیز در خطر سقوط قرار گرفت و از این رو شرایط کنونی را ناشی از اقدام های کشورهای آغاز کننده این جنگ از جمله ژاپن می داند.
روسیه حاکمیت خود را بر این جزایر قابل تردید نمی داند و به نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی اسناد تعیین کننده شرایط بین المللی پس از جنگ دوم جهانی به عنوان موید آن تاکید می کند.
از سوی دیگر، ژاپن می خواهد با استفاده از فرصت مذاکرات با روسیه، خواسته خود را برای پیگیری بازگشت جزایر کوریل پیگیری کند که با ثبات موضع مسکو بی نتیجه مانده است.
رئیس جمهوری روسیه تاکنون چندین بار با تاکید بر مواضع این کشور، امکان واگذاری بخش هایی یا تمامی اراضی کوریل جنوبی را به ژاپن را رد کرده است.
اروپام*۳۹۱ انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 5 =