در این پژوهش به دنبال مفهوم زیبایی و تجربۀ زیباشناختی بودیم اما نمیخواستیم صرفا آن را از لابه لای متون فیلسوفان استخراج کنیم بلکه کوشیدیم به مفهوم زیبایی از خلال تجربۀ زیستۀ انسانها دست یابیم.
چکیده
مفهوم زیبایی یکی از مناقشه برانگیزترین مفاهیم فلسفی در تاریخ اندیشه است. فیلسوفان بسیاری کوشیدهاند این مفهوم را تعریف و صورتبندی کنند. در این پژوهش به دنبال مفهوم زیبایی و تجربۀ زیباشناختی بودیم اما نمیخواستیم صرفا آن را از لابه لای متون فیلسوفان استخراج کنیم بلکه کوشیدیم به مفهوم زیبایی از خلال تجربۀ زیستۀ انسانها دست یابیم. برای چنین پژوهشی، مکان و معماری را انتخاب کردیم تا افراد ادراک و تجربهزیباشناختیشان را از زیبایی یک بنای خاص- در اینجا نقش جهان- توصیف کنند. بنابراین ما در این پژوهش در پی یافتن پاسخ این پرسش هستیم که معنای تجربۀ زیباشناختی مشارکت کنندگان از میدان نقشجهان چیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش از روش «پدیدارشناسی» بر اساس الگوی «ماکس ون منن» استفاده کردیم. این پژوهش از دو بخش نظری و میدانی تشکیل شده است. ابتدا مطالعات نظری مفصلی دربارۀ پیشینۀ پدیدارشناسی فلسفی، کاربرد آن در حوزه های مختلف از جمله مکان و معماری و پدیدارشناسی به عنوان روش پژوهش کیفی انجام دادیم. سپس در بخش میدانی به مشاهده و مصاحبۀ نیمه ساختار یافته و باز با ۵۸ نفر مشارکت کننده پرداختیم. سپس گفتوگوها را خارج نویسی کردیم و بر اساس مبانی نظری تحقیق به طبقهبندی و تحلیل داده ها پرداختیم. در این مرحله به ۳۰ مؤلفه دست یافتیم که سبب شکل گیری ادراک زیباشناختی مشارکت کنندگان از میدان نقشجهان می شود. در آخرین مرحله به جمع بندی و نتیجه گیری یافته های پژوهش پرداختیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تجربۀ زیباشناختی مشارکت کنندگان این پژوهش بر اساس تجربۀ زیسته شان در مکان مشخصی به نام نقش جهان دستِ کم به ۱۶ مقولۀ اصلی وابسته است.
کلیدواژه ها: پدیدارشناسی؛ تجربۀ زیسته؛ تجربۀ زیباشناختی؛ زیبایی؛ معماری؛ میدان نقشجهان
نویسندگان:
منیره پنج تنی: نویسنده، دبیر مجموعه و عضو ثابت تحریریۀ نشریه اطلاعات حکمت و معرف/ اطلاعات حکمت و معرفت
یزدان منصوریان: دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی
مهتاب مبینی: استادیار پژوهش هنر، دانشگاه پیام نور تهران
دو فصلنامه پژوهشهای فلسفی – دوره ۱۱، شماره ۲۰، بهار و تابستان ۱۳۹۶.