مسئولیت مهم پدرها در روز غدیر/ خطبه‌ای که از آن وجوب برداشت می‌شود

گروه جامعه: مدیر عامل بنیاد بین المللی غدیر با اشاره به اینکه از خطبه پیامبر(ص) در روز غدیر وجوب برداشت می شود، گفت: بر اساس خطبه غدیر والدین در خصوص ترویج غدیر مسئول هستند.

حسین ظریف منش، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی غدیر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که عملکرد بنیاد غدیر را طی سال‌های اخیر چگونه ارزیابی می کنید و به چند درصد از اهدافی که در ترویج غدیر داشته اید، رسیده اید؟ گفت: بنیاد غدیر عمری ۱۷ ساله دارد که قریب به یک دهه از این ۱۷ سال صرف ترویج غدیر شده است.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر تلاش همه خادمان غدیر در بنیاد این بوده که علاوه بر بحث گرامیداشت و جشن و سرور به افزایش معرفت جامعه نسبت به غدیر به عنوان تنها راه سعادت بشریت فکر و برنامه ریزی کند که تا اندازه ای موفق بوده ایم. البته میزان موفقیت های بنیاد را با دو نگاه می شود ارزیابی کرد. یک نگاه در مقابل اهمیت، فلسفه، ارزش و جایگاه غدیر در معارف اسلامی و جایگاه بی بدیل امیرالمومنین(ع) است که با این نگاه حتی ذره ای در مقابل عظمت این مفاهیم نتوانسته ایم کاری کنیم.

ظریف منش افزود: اما با نگاه دوم بنیاد خودش به تنهایی کاری را انجام نمی دهد بلکه نقش موتور محرکه، اهرم کارها و نقش برنامه ریزی و هماهنگی را دارد به همین خاطر موفقیت بنیاد مرهون موفقیت همه دستگاه های فرهنگی، رسانه ها و تشکل های مردمی است که می توانیم بگوییم اگر موفقیتی بوده متعلق به همه مردم و به خصوص موفقیت همه کسانی است که از منبر، کلاس و رسانه برای تبلیغ غدیر استفاده کرده اند است.

بسیاری در خصوص ارزش، جایگاه و اهمیت غدیر توجیه نیستند

مدیر عامل بنیاد بین المللی غدیر با ابراز تأسف از اینکه بسیاری در خصوص ارزش، جایگاه و اهمیت غدیر توجیه نیستند، گفت: تاکنون برای کارهای بنیاد با دست رد، مخالفت و یا ممانعتی برای کاری مواجه نشده ایم اما هنوز اهمیت و ارزش غدیر آنچنان که باید درک نشده است و بسیاری از عزیزان ما در این زمینه توجیه نیستند.

وی خاطرنشان کرد: چند روز پیش که خدمت مرجع بزرگوار شیعه آیت الله العظمی مکارم شیرازی بویدم ایشان فرمودند که نسبت به غدیر ما در طول تاریخ و حتی امروز غفلت کرده ایم و باید همه دستگاه های فرهنگی کشور می آمدند و این مفهوم که پایه همه مفاهیم دیگر در اسلام است را رواج می دادند و ایشان فرمودند که امسال خودم وارد صحنه شده و کمک می کنم، ایشان خواستار همکاری مردم هم بودند و مقام معظم رهبری هم بارها این روز را روز جشن شیعه و سنی و روز جشن بزرگ ترین عطیه الهی که نصیب بشریت شده نام گذاری کرده اند و امیدواریم تلاش های ما موجی ایجاد کند و این موج به ثمر بنشیند.

ظریف منش در پاسخ به این سؤال که بر اساس حدیث حضرت رسول(ص) هر آنکس که واقعه غدیر را می داند باید به کسانی که نمی دانند اطلاع دهد پس این یک مسئولیت جهانی است؛ عملکرد شیعه در خصوص این وظیقه را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: پیامبر(ص) در خطبه غدیر که به نوعی وجوب از آن برداشت می شود فرموده اند هر پدری(والدین) به فرزندانش و هر حاضری به غایبان پیام غدیر را برساند پس باید در کشورمان همه بسیج شوند و در روز غدیر با عظمت این عید را برگزار کنند.

وی عنوان کرد: آدابی که برای این روز ذکر شده است مانند نماز عید غدیر، اطعام، صله رحم، هدیه دادن، تهنیت گویی به یکدیگر و … همه در جهت این است که یک فضای شاد معرفتی برای غدیر فراهم شود پس همه از تک تک پدرها و مادرها گرفته تا معلمان و عموم مردم در کوچه و بازار وظیفه دارند این روز را خاص بدانند و خاص برگزار کنند.

به همسر و فرزندان خود گل هدیه دهید

مدیر عامل بنیاد بین المللی غدیر تصریح کرد: در این روز اگر هر پدری به همسر و فرزندانش یک شاخه گل هدیه دهد به نوعی دارد غدیر را گرامی می دارد اگر هر خانواده یک غذا به همسایه خود به نیت اطعام غدیر بدهد در واقع در جهت گسترش غدیر تلاش می کند. ما در خارج از کشور هم از توان ملی استفاده کرده‌ایم. وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و جامعه المصطفی العاملیه در این زمینه به ما کمک کرده اند و تلاش کرده ایم بحث غدیر، امیرالمومنین(ع) و فضائل آن بزرگوار را به جامعه جهانی عرضه کنیم و امیدواریم که سال های بعد منحنی رشد فعالیت های برون مرزی ما مثل داخل صعودی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هفده =