غدیر سند زنده تاریخی با ظرفیت تقریب بین مذاهب اسلامی است

کانون خبرنگاران نبأ: مدیر کل فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: غدیر ظرفیت بسیار بالای تقریب بین المذاهب است. اندیشمندان مسلمان از مذاهب مختلف اسلامی در طول تاریخ ۱۴۰۰ ساله به مبحث غدیر پرداخته‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین مرادی دولت آبادی مدیر کل فرهنگی جامعه المصطفی، مدرس حوزه علمیه قم و مشاور مرکز تخصصی حدیث حوزه علمیه در رابطه با عید غدیر در گفت و گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، بیان کرد: عید سعید غدیر بهانه‌ایی است تا همه فعالین فرهنگی در عرصه جهانی پیرامون این واقعه بسیار سترگ و سرنوشت ساز بحث کنند و موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار دهند تا غدیر برای جوامع بشری تبیین شود و به کارکردها و رهنمودهای برگرفته از غدیر توجه شود در واقع غدیر از نظر تاریخی دارای جایگاه و منزلت والا و از نظر الهی یک سند تاریخی همیشه زنده برای بشریت خدا جویی و انسان‌هایی است که می‌خواهند به کمال حقیقی خویش نزدیک شوند.
وی ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) بعد از اینکه رسالت خویش را برای سعادت بشریت انجام می‌دهند مأموریت می‌یابند تا یکی از مهم‌ترین پیام‌های الهی را ابلاغ کنند که اگر این کار انجام نمی‌شد رسالتشان ناقص و ابتر می‌ماند و اصولاً می‌بایست به وسیله انتقال این پیام تاریخی و ماندگار راهی را که انتخاب کرده بودند را تداوم می‌بخشیدند تا بشر به واسطه آن بتواند به سر منزل مقصود برسد.

امروز چگونه می شود غدیر را معرفی کرد؟
مدیر کل فرهنگی جامعه المصطفی در رابطه با معرفی غدیر بیان کرد: غدیر سند زنده تاریخی با ظرفیت تقریب بین المذاهب اسلامی است و غدیر ظرفیت بسیار بالای تقریب بین المذاهب است. اندیشمندان مسلمان از مذاهب مختلف اسلامی در طول تاریخ ۱۴۰۰ ساله به مبحث غدیر پرداخته‌اند و آزادگان به این نتیجه رسیده‌اند که بشر هر چه بیشتر به محتوای غدیر توجه کند و آن را در زندگی خود به کار گیرد قطعٱ بهتر به هدف والای انسانی‌اش خواهد رسید. بسیاری از فرهیختگان جهانی و آزادگان دنیا امروز به وسیله محیط وسیعی که توسط اینترنت در این دهکده جهانی در اختیارشان قرار گرفته از اپلی‌کیشن‌ها، ابزارها و برنامه‌های مختلف بهره می‌برند و به جهت افزایش آگاهی‌شان از آنها استفاده می‌کنند و غدیر این ظرفیت آگاهی بخشی را دارد چرا که هر کسی از این چشمه و آب زلال غدیر جرعه‌ایی بنوشد به سعادت واقعی خویش نزدیک می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرادی تصریح کرد: مبلغان، مبشران و مروجان رهنمودهای اهل بیت(ع) با درک صحیح کارکرد غدیر با نگاه تقریبی و با تأکید بر مشترکات به دور از سلفی‌گری و تعصب کورکورانه کسانی که نمی‌خواهند غدیر منشأ سعادت بشر باشد همچنین استعمار و استکبار که نوعٱ نان خود را در اختلاف افکنی بین جوامع بشری و مسلمین می‌بیند، با نگاه رحمانی، دوستی، صلح طلبی و مهربانی به تبیین این ظرفیت تقریب بین المذاهبی غدیر می‌پردازند.

وی ادامه داد: البته علاوه بر اینکه هر کسی که دم از طرفداری از آزادگی و حقوق انسانی واقعی می‌زند در این زمینه مسئول است و باید هر فرد آزاده‌ایی سفیر پیام رسان غدیر باشد و مطالب ناب غدیر را در حد وسع و اندازه خویش به بشریت برساند و به تربیت انسان کمک کند آحاد مردم همچنین دولت‌ها، سازمان‌ها، نهادهای رسمی و حتی سازمان‌های مردم نهاد هم در این زمینه نقش دارند.

پیام غدیر باید با قدرت، سرعت با توجه به ذائقه خاص مخاطب مخابره شود

مدرس حوزه علمیه قم اظهار کرد: پیام غدیر باید با قدرت، سرعت با توجه به ذائقه خاص مخاطب به جهانیان مخابره شود و زمانی که معارف اهل بیت علیهم السلام از طریق غدیر به هر انسان اندیشمند، عاقل و در پی کسب آگاهی برسد در برابر آن زانوی ادب خواهد زد. شبکه‌های مختلف مجازی و اپلی‌کیشن‌ها بستر بسیار خوبی برای رساندن محتوای غنی غدیر هستند که در سازماندهی آن مردم و کسانی که قدرت و حاکمیت خاصی دارند نیز می‌توانند بسیار موثر باشند.
مدیر کل فرهنگی جامعه المصطفی بیان کرد: جامعه المصطفی العالمیه یک نهاد علمی فرهنگی بین المللی با ۴۰ هزار نفر در حال تحصیل و بیش از ۴۵ نفر فارغ التحصیل از بیش از ۱۳۰ ملیت جهان است که با آموزش و تربیت عالمان وارسته فرهنگ غدیر، اهل بیت (ع) و اسلام ناب، آموزه‌های قرآن و حدیث را در اختیار جویندگاه آگاهی قرار می‌دهد و حق انتخاب و قضاوت را نیز به مردم می‌دهد. بسیاری بودند که بعد از کسب آگاهی از طریق کسانی که برای یادگیری علوم و فنون الهی به جامعه المصطفی آمده‌اند راه روشن را یافته و به اقیانوس بی‌کران غدیر پیوسته‌اند و انشاء الله بتوانند هادیان خوبی برای جوامع خودشان باشند.
وی ادامه داد: برنامه‌های مختلف تربیتی، جشنواره‌های فرهنگی، هنر قدسی شعر، هنر و رشته‌های مختلف پیرامون آن می‌تواند غدیر را به بهترین وجه ممکن برای جهانیان تبیین کند و آنها را سر سفره معارف ناب غدیری دعوت نماید ما از همه آزادگان دنیا تقاضا می‌کنیم این معارف ناب را مورد مطالعه دقیق قرار دهند و اگر منطبق با فطرت پاک و حقیقت جوی آنها بود به آن ملتزم شوند و پیام سعادت بخش غدیر را به مردمان جویای حق و حقیقت برسانند. همگان بدانند حال بشر در سایه سار تعالیم روح بخش غدیر خوش خواهد شد و جوامع بشری از آن منتفع خواهند شد.

زینب رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =