روزنامه آلمانی: آمریکا از پایگاه غرب آلمان سلاح به سوریه ارسال کرد

برلین – ایرنا – یک روزنامه آلمانی روز چهارشنبه نوشت آمریکا بدون اجازه دولت آلمان از پایگاه هوایی بزرگ ‘رامشتاین’ در غرب آلمان برای ارسال سلاح به سوریه استفاده کرده است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از دویچه وله، در صورتی که گزارش روزنامه آلمانی ‘زودویچه زایتونگ’ درست باشد این اقدام آمریکا می تواند نقض قوانین آلمان باشد زیرا دولت آلمان از زمان آغاز مناقشه سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون ، اقدامی از این قبیل برای انتقال سلاح را تصویب نکرده است.
این گزارش پس از ماهها کار تحقیقی بین روزنامه زودویچه زایتونگ ، موسسه ‘پروژه گزارشگری جرایم و فساد سازمان یافته’ (OCCRP) و ‘شبکه گزارشگری تحقیقی بالکان’ (BIRN) منتشر شده است. داده های این کار تحقیقی از طریق ایمیل های داخلی ارتش آمریکا ، مصاحبه با افشاگران، گزارش ها و بانک های داده رسمی آمریکا و همچنین مدارک ثبت شده سلاح های متعارف در سازمان ملل گردآوری شده است.
بر اساس این گزارش ، ارائه دهندگان خدمات خصوصی در ارتش آمریکا از سال ۲۰۱۳ سرگرم خرید سلاح و مهمات در شرق اروپا بوده اند. تسلیحات طراحی شده روسی به ارزش صدها میلیون دلار ، از کارخانه هایی در صربستان ، بوسنی ، جمهوری چک و قزاقستان به مراکز فرماندهی آمریکا در ترکیه و اردن ارسال شد.
این گزارش می افزاید: این سلاحها سپس از طریق بنادری در رومانی و بلغارستان یا از طریق پایگاه نظامی آمریکا در آلمان به سوریه ارسال شدند. این خریدهای نظامی بخشی از برنامه وزارت دفاع آمریکا برای تسلیح گروههای مسلح در شمال سوریه برای نبرد با گروه ‘داعش’ در رقه بوده است.
دولت آلمان هر گونه آگاهی از انتقال سلاح را تکذیب کرده اما روزنامه زدویچه زایتونگ استدلال کرده که برلین می بایست از این قضیه آگاه می بود اما شاید نمی خواسته همه جزئیات را بداند.
از سوی دیگر ، یک سخنگوی فرماندهی عملیات ویژه آمریکا (SOCOM) نیز در گفتگو با این روزنامه گفت هیچ سلاحی به قصد استفاده در سوریه ، در پایگاه هوایی در آلمان انبار نشده یا از آنجا ارسال نشده است. این سخنگو در پاسخ به اینکه آیا این سلاحها به شکل دیگری مثلا با خودروهای نظامی برای شورشیان در سوریه ارسال می شوند ، از اظهارنظر خودداری کرد.
اروپام**۱۰۷۸**۳۴۰۴** بابک جعفری**انتشار: محسن اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − شش =