به هم خوردن برجام آتشی است که دودش به چشم همه خواهد رفت/بازنده نهایی آمریکا است

نیویورک- ایرنا- ‘تام کالینا’ کارشناس با سابقه هسته ای آمریکا گفت: امید ترامپ این است که زمینه را برای خروج از برجام بدون آنکه مقصر شناخته شود، فراهم کند اما قادر به درک این نیست که عامل به هم خوردن این توافقنامه هر طرفی که باشد دودش به چشم همه و از جمله آمریکا خواهد فت.

کالینا سرپرست موقت انجمن کنترل سلاح آمریکا روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، در واکنش به سخنان ترامپ مبنی بر ناقص بودن توافق هسته ای میان ایران و شش کشور جهان، گفت: طبیعی است که هیچ توافقی بی نقص نیست و همه توافق های بین المللی در نهایت حاصل سازش میان دو دیدگاه مخالف برای رسیدن به یک توافق نسبی و به منظور جلوگیری ازوخامت بیشتر اختلاف ها است.
وی که یکی از امضا کنندگان نامه هشدار اخیر کارشناسان و سیاستمداران برجسته آمریکا و جهان به ترامپ است، اضافه کرد که این ادعای ترامپ که بدلیل نواقص برجام آن را قبول ندارد و انتظار دارد که دوباره بر سر آن مذاکره بشود، اولا نشانه عدم آگاهی او از طبیعت همه توافق های بین المللی است و در ثانی بعنوان سرپوشی برای پنهان نگاه داشتن انگیزه اصلی این مخالفت ها مورد استفاده قرار می گیرد.
کالینا ادامه داد: همه بیاد می آورند که ترامپ برای کسب وجه و اهمیت در میان حامیان خود از ابتدای کمپین های انتخاباتی وعده در هم کوبیدن و خنثی کردن بسیاری از دستاوردهای سیاسی اوباما را می داد که باصطلاح ‘پاره کردن’ توافقنامه هسته ای با ایران نیز یکی از همین وعده ها بود و حالا تنها دلیلی که برای پافشاری او در این جهت می توان تصور کرد، این است که صرفا می خواهد به وعده ای که به حامیان خود داده، عمل کند.
وی افزود: بنا بر این هر ذهن ساده ای می تواند این نکته را بفهمد که دلیل مخالفت ترامپ نه درک درست او از منافع ملی آمریکا و نگرانی از بخطر افتادن این منافع است و نه نشان دهنده این است که او درک عمیق تری از محتوای این توافقنامه دارد و می تواند بهتر از دیگران در مورد آن داوری کند.
وی در توضیح اضافه کرد در حالی که دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و آژانس هسته ای هر دو پایبندی ایران به این توافقنامه را تایید کرده اند و از طرفی نشانه های بسیاری از این که امضا این توافقنامه به تقویت صلح و امنیت جهانی کمک موثری کرده کاملا آشکار است اما اصرار ترامپ به کنار گذاشتن این توافقنامه جهانی برخاسته از انگیزه های دیگری است و نه موضوع امنیت و منافع ملی کشورش و یا جهان.
کالینا در ادامه گفت با توجه به این که از هر دیدگاهی که نگاه کنیم هیچ نتیجه و یا پیامد مثبتی از لغو این توافقنامه قابل تصور نیست تنها نتیجه ای که می توان گرفت این است که نه ترامپ ونه مشاورین و اطرافیان او هیچکدام درک درستی نه از ارزش های مثبت این توافقنامه دارند و نه ازعواقبی که برهم خوردن آن ببار خواهد آورد، آگاهند.
این دانشمند و کارشناس هسته ای با ذکر این که ترامپ ظاهرا به این امید است که زمینه را به وجهی فراهم کند که ضمن بیرون آمدن از برجام گناه آن را به گردن ایران بیاندازد، گفت: چیزی که ترامپ قادر به فهم و پیش بینی ان نیست این است که در نهایت فرقی نمی کند چه کسی مسئول بهم خوردن این توافقنامه است و بخاطر آن سرزنش می شود مسئله مهم اثرات و پی آمد های منفی شکست این توافقنامه است که دودش به چشم همه خواهد رفت.
وی افزود: از طرفی کاملا واضح است که ترامپ هیچ طرح و چشم انداز مشخصی برای قدم بعدی در صورت بهم خوردن این توافقنامه ندارد و رفتار او بیشتر به رفتار کودکی می ماند که صرفا از سر انتقام جویی چیزی را از بین می برد و تخریب می کند که خود او بیشتر از خرابی آن صدمه خواهد دید.
کالینا در ادامه به سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره می کند و می گوید چنین سخنرانی نه تنها ریاست جمهورانه نبود بلکه بیش از پیش سبب بی اعتباری آمریکا شد و با این همه چه آن هایی که کورکورانه از او حمایت و پیروی می کنند و چه کسانی اینگونه رویکرد ها و سخنان را ننگی برای خود و کشورشان می دانند هیچکدام جز این از او انتظار نداشتند.
وی با اشاره به این که ترامپ سخنرانی مجمع عمومی خود را ابتدا با پیام صلح و اتحاد شروع می کند اما بتدریج به اعلام جنگ علیه شماری از کشورهای جهان تبدیل می کند، گفت: بسیار مشکل می توان فهمید که ترامپ با چنین سخنانی چه هدفی را دنبال می کند ولی قدر مسلم این است که او در مقام رییس جمهور آمریکا با چنین اظهاراتی چهره تازه ای از کشورش را به جهان نمایش می دهد که چهره مطبوعی نیست و بشدت از عزت و اعتبار این کشور در چشم جهانیان می کاهد.
این کارشناس با سابقه در حوزه کنترل سلاح ها و عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی اظهار داشت با نگاهی به تصویر و وجه بی اعتباری که ترامپ در این چند ماه از خود و آمریکا به جهانیان نشان داده باید انتظار این را داشت که در نهایت ترامپ بدون هیچ طرح و برنامه مشخصی از این توافقنامه بین المللی کنار بکشد و با امید به حمایت کنگره آمریکا برای وارد آوردن فشار بیشتر بر ایران، حمایت و پشتیبانی کشورهای اروپایی را در این رابطه قربانی کند.
تام کالینا در پایان این طور نتیجه گیری می کند که با چنین رویکردی حتی در صورت همصدایی کنگره آمریکا با ترامپ این آمریکا خواهد بود که در نهایت با از دست دادن اعتبار خود در میان متحدین غربی، بازنده خواهد شد و برای ترمیم صدمات سیاسی ناشی از آن در آینده مجبور می شود هزینه های سنگینی بپردازد.
اروپام-۴-۵۴۱/ ۳۴۰۴**انتشار: محسن اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − هفت =