درس‌های مدرسه دفاع مقدس

درس بزرگ دوران دفاع آن است که همواره می‌توان با تدبیر و هوشیاری، بزرگترین تهدیدات را به فرصت تبدیل نمود و از آن علیه دشمن استفاده کرد.

در تاریخ هر ملت سرفصل‌ها و نقطه عطف‌هایی وجود دارد که تا سالیان متمادی می‌تواند آبشخور بهره برداری نسل‌های آینده باشد. دوران طلایی هشت سال دفاع مقدس ملت ایران در برابر تجاوز بیگانگان، ازجمله این بزنگاه‌های طلایی تاریخ این سرزمین است که درس‌های فراوانی برای امروز ما دارد.
۱- یکی از درس‌های بزرگ دفاع مقدس، شرح و تبیین فرهنگ مقاومت و ایستادگی است. مروری بر تاریخ ایران زمین به خوبی نشانگر آن است که ملت ما همواره در برابر متجاوزین ایستاده و سر تسلیم فرود نیاورده است. اما اوج این ایستادگی و استقامت در دوران هشت ساله دفاع مقدس تجلی یافت که در آن شاهد مقاومت همه جانبه ملت در برابر متجاوزی بودیم که توسط ابرقدرتها و تمامی کشورهای غربی حمایت می‌شد. به واقع رزمندگان اسلام تنها در برابر ارتش عراق قرار نداشتند، بلکه در مقابل جبهه واحدی جهانی ایستادند که با همه توان از رژیم بعثی حمایت می‌کرد. جنگ اثبات کننده این گزاره بود که در میدان تقابل حق و باطل، پایداری و ایستادگی در برابر باطل همیشه جواب خواهد داد.
۲- درس بزرگ دیگر دفاع مقدس تحقق عینی شعار "ما می‌توانیم" بود. در طول دوران دفاع جمهوری اسلامی از کوچکترین کمکی توسط بیگانگان برخوردار نبوده و در عوض با محاصره همه جانبه نظامی – تسلیحاتی و اقتصادی و سیاسی روبرو بود. آنچه توانست در طول این هشت سال جمهوری اسلامی را در برابر همه دشمنان داخلی و خارجی سرپا و استوار نگه دارد، اراده‌ای بودکه شعار "ما می‌توانیم" را با همه توان در وجود یک ملت نهادینه کرده و مبتنی بر این نیروی الهی بود که همه توفیقات در طول دفاع مقدس حاصل آمد. همین اراده و همین تفکر، امروز نیز بدون شک رمز عبور ما از موانع و مشکلات و تحریم‌ها و فشارها خواهد بود.
۳- درس بزرگ دیگر در دوران دفاع  آن است که همواره می‌توان با تدبیر و هوشیاری، بزرگترین تهدیدات را به فرصت تبدیل نمود و از آن علیه دشمن استفاده کرد. تجاوز به خاک کشور اگر چه در نگاه اول تهدیدی علیه نظام اسلامی به حساب می‌آمد، اما همین تهدید در بستر تدبیر ملت و مسئولین نظام اسلامی به فرصتی برای شکوفایی استعدادها و توانایی‌ها بدل گردید. ملت ایران فرازهای شیوایی از رهبر کبیر انقلاب اسلامی – حضرت روح الله(ره) – را به گوش جان سپرده است که فرمودند: «هر روز ما در جنگ برکتی داشته‏ایم که در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‏ایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده‏ایم که باید روی پای خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشه‏های انقلاب پر بار اسلامی‏مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و وطن دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرتها و ابرقدرتها سالیان سال می‏توان مبارزه کرد»(3/12/67)
۴- درس بزرگ دیگری که با تورق دفتر جنگ می‌توان آموخت آن است که در مورد دشمنی دشمنان با نظام اسلامی و ملت ایران نباید برای لحظه‌ای تردید به خود راه داد. دشمنان ما در طول جنگ تحمیلی نشان دادند تا آخرین توانشان برای نابودی ملت ایران و هویت انقلابی – اسلامی ما تلاش خواهند کرد و آنجایی هم که اقدامی نمی‌کنند نه از سر خیرخواهی بلکه از سر ناتوانی است. به واقع دشمنی و عداوت و زیاده‌خواهی دشمنان حدیقفی ندارد و تنها راه مقابله با آنان نه کوتاه آمدن و پا پس‌کشیدن که مبارزه و ایستادگی است.
۵- دفاع مقدس به ما آموخت  که فتنه‌گران داخلی همواره زمینه‌ساز تجاوز بیگانگان و دشمنان خارجی هستند. در حقیقت ترفندهای بیگانگان بدون هموارسازی ایادی داخلی آنها آغاز نمی‌شود و جان نمی‌گیرد! تجاوز عراق به ایران، بدون اقدامات منافقانه لیبرالها و جریانهای نفاق و عملکرد خائنانه عناصری چون بنی صدر و رجوی کلید نمی خورد. امروز نیز دشمن بدون مقدمه سازیهای ایادی داخلی خود نخواهد توانست خللی در مسیر انقلاب ایجاد کند.

 

۶- درس بزرگ دیگری که در دل ماجرای دفاع هشت ساله نهفته است، آن است که پیروزی جز از طریق وحدت کلمه در ذیل سایه تبعیت از رهنمودهای رهبری الهی حاصل نخواهد شد. بدون شک اگر نبود روحیه همکاری و تعاون و بسیج عمومی ملت برای دفاع در برابر تجاوز و هدایت رهبری پیامبرگونه فقیه عالیقدر جهان تشیع، و اعتقاد عمومی و اطمینان قلبی ملت به این رهبری الهی، محال بودکه بتوان در برابر چنین هجوم پرقدرت و همه‌جانبه‌ای برای نابودی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایستادگی نمود. و به همین خاطر است که از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش برای اختلاف افکنی بین ملت و شقه‌شقه کردن جبهه واحد توده‌ها و همچنین تضعیف جایگاه ولایت فقیه و تخریب چهره رهبری درصدرسناریوهای تبلیغاتی دشمنان قرار دارد. امروز نیز بدون شک رمز موفقیت ملت ایران در همین یکپارچی و اطاعت از رهبری نهفته است و با تمسک به این دو حبل متین برآمده از آموزه های تشیع علوی است که تحقق همه آرمانهای رفیع این ملت ممکن خواهد بود.
۷- بزرگ درس دفاع هشت ساله، آشکار ساختن این مساله بود که باید به جوانان اعتماد کرد و کارهای بزرگ را به آنان سپرد! در بستر همین اعتماد بود که جوانان میدان دار عرصه نبرد شده و در حالی که مستشاران کارکشته نظامی از عدم تحقق بسیاری از عملیاتهای نظامی با توجه به کمبود امکانات سخن می‌گفتند، حماسه های بزرگی چون ثامن الائمه، فتح المبین، بیت المقدس، خیبر، والفجر۸ و کربلای ۵ را خلق نمودند. فتح بسیاری از قله های رفیع افتخار در عرصه‌های مختلف در دهه چهارم انقلاب اسلامی نیز امروز بدست جوانانی حاصل آمده که آلبوم گشاده دوران طلایی هشت ساله را در پیش روی خود دارند.

پایگاه بصیرت

انتهای متن/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =