نزدیک به ۱۰ هزار نفر از جمعیت هرمزگان را سالمندان تشکیل می دهند

بندرعباس – ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان گفت: براساس شناسایی سازمان بهزیستی، هرمزگان ۹ هزار و ۹۰۰ نفر سالمند دارد که باید نیازهای این قشر شناسایی و برای تامین آنها برنامه ریزی شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، بهروز اکرمی عصر سه شنبه در نشست شورای سالمندان هرمزگان با بیان این که هرمزگان دارای جوان ترین افراد در بین استان های کشور است، بیان داشت: سالمندان از برکت های جامعه هستند و برای پیشرفت هر اداره باید از تجربه های سالمندان و بازنشستگان استفاده شود.
وی با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از معلولیت ‌های دوران سالمندی و میانسالی در هرمزگان در هفته سالمند ، تصریح کرد: این طرح با هدف پیشگیری از بیماری ‌ها و بهبود کیفیت زندگی افراد بین دو هزار سالمند استان در شهرستان ‌های بندرعباس، قشم، میناب، رودان، بستک، بندرخمیر، بستک، حاجی آباد و پارسیان در حال اجرا است.
سالمندی یک تعریف قراردادی دارد و در کشورهای مختلف هم به شکل های گوناگونی تقسیم بندی شده است. به همین دلیل سازمان بهدشت جهانی تعریف واحدی را برای آن درنظر گرفته و ۶۰ سالگی را ملاک قرار داده است به این معنا که هرکس به این سن برسد، از نظر زیست شناختی سالمند شناخته می شود.
برای اینکه این تقسیم بندی بار منفی در ذهن فرد ایجاد نکند، افراد با سن ۶۰-۶۹ را سالمند جوان، ۷۰-۷۹ سال را سالمند میانسال و ۸۰ سال به بالا را سالمند سالمند می نامند.
هفته سالمند در ایران از روز دوشنبه دهم مهر آغاز شده و روزهای این هفته به ترتیب روز دوشنبه «روز سالمند، ایثار و مقاومت» و سه شنبه «روز سالمند و مناسبت های مذهبی»، چهارشنبه «روز سالمند و سبک زندگی سالم»، پنجشنبه ،«روز سالمند و امنیت اجتماعی»، جمعه، «روز سالمند، ارزشهای فرهنگی و دینی»، شنبه «روز پدربزرگ، مادربزرگ و انتقال تجربیات و یکشنبه ۱۶ مهر «روز سالمند، توانمندی و مشارکت» نامگذاری شده است.
بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ از جمعیت ۷۹ میلیونی کشور، ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۹.۲۸ درصد سالمند هستند و پیش بینی می شود که درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی یعنی ۸ سال دیگر به ۱۰ و تا ۲۰۵۰ یعنی ۳۳ سال دیگر به بیش از ۳۰ درصد برسد.
بر اساس این پیش بینی در سال ۲۰۵۰ درصد جمعیت سالمند در ایران از میانگین جهان و آسیا بیشتر و از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهد بود.
فزونی سرعت رشد جمعیت سالمند در مقایسه با رشد جمعیت کل کشور و پیش بینی افزایش تعداد و سهم سالخوردگان در سالهای آتی لزوم برنامه ریزی آینده نگر برای کنترل مسائل مربوط به این گروه از جمعیت را مورد تاکید قرار می دهد.
شعار روز جهانی سالمندان در سال ۲۰۱۷ میلادی حرکت به سوی آینده ، بهره گیری از استعدادها است.
بر اساس شاخص های سازمان جهانی بهداشت، ایران هم اینک وارد مرحله‌ نخست سالمندی شده است و پیش‌بینی می ‌شود تا ۳۰ سال آینده وارد مرحله سوم (فوق سالمندی) یعنی جمعیت بیش از ۲۱ درصد سالمند خواهد شد.
جمعیت استان هرمزگان حدود یک میلیون و ۷۷۰ هزار نفر است.
۷۱۹۸/۷۴۰۸
خبرنگار: فاطمه حسینی * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هجده =