ترکیه تهاجم خود را علیه کردهای عراق آغاز کرد

نیروهای مسلح ترکیه تهاجم خود را علیه چریک های کرد در شرق این کشور آغاز کردند. خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد این عملیات با اسم رمز خورشید شروع شده است.

رخدادهای ۲۵ مهر ۶۳

چکیده:

آیت الله خامنه ای: دست های استکبار جهانی در پی ایجاد اختلاف بین برادران شیعه و سنی است مسلمانان نباید بازیچه این فریب شوند.

 

۳۲ تن دیگر از نظامیان عراقی به جوخه های اعدام سپرده شدند.

 

وزیر مشاور و معاون سابق وزارت خارجه عراق به همراه ۸ افسر اعدام شدند.

 

جزئیات ساخت بمب های شیمیایی در عراق فاش شد.

 

ارتش ترکیه تهاجم خود را علیه جدایی طلبان کرد آغاز کرد.

 

آیت الله خامنه ای: بیداری عمومی ملت ایران به برکت عاشورا است

به دنبال حوادث اخیر در مراسم روز عاشورا در برخی از کشورهای اسلامی خبرگزاری جمهوری اسلامی طی مصاحبه ای نظر آیت الله خامنه ای را در این باره پرسید.

رئیس جمهور کشورمان در این مصاحبه گفت: در هر جای دنیای اسلام مسلمانان باید توجه داشته باشند که دست های استکبار جهانی در پی ایجاد اختلاف بین برادران شیعی و سنی هستند.

آیت الله خامنه ای افزود: ما در کشور خودمان بیداری عمومی مردم را به برکت مراسم عاشورای امام حسین (ع) می دانیم و از این جهت آن کسانی که با مراسم روز عاشورا مخالفند با بیداری ملت ها مخالفند آن کسانی این مراسم را محکوم می کنند که می خواهند از استکبار جهانی و تفکرات القایی مخالفین اسلام حمایت کنند.

آیت الله خامنه ای تاکید کرد: برادران شیعه و سنی هم البته باید توجه داشته باشند که هیچگونه بهانه ای برای ایجاد اختلاف به دست استکبار جهانی ندهند و در این مراسم کارهایی که متضمن اهانت به مقدسات سایر فرقه ها باشد از آنها بروز نکند.

رئیس جمهور در پایان افزود: امروز هم نقش عاشورا را قدرت های استکباری درست ارزیابی می کنند که با آن مخالفت می کنند. بزرگداشت خاطره محرم و شهادت حسین بن علی (ع) و یاران و فرزندان آن حضرت یک وظیفه اسلامی است و تنها کسانی با آن مخالفت می کنند که با هدف های امام حسین (ع) و بزرگان اسلام یا آشنایی ندارند و یا با آنها مخالفند.(۱)

 

ادامه اعدام ها در عراق

خبرگزاری جمهوری اسلامی از مجلس اعبلامی انقلاب اسلامی عراق کسب اطلاع کرد وزیر مشاور در امور خارجی و معاون سابق وزارت خارجه عراق به همراه هشت افسر از اهالی تکریت که از قبیله خود صدام بوده اند به جرم مخالفت با برخی از سیاست های صدام اعدام شده اند.

از سوی دیگر خبرهای رسیده از عراق حکایت از این دارد که ۳۲ تن دیگر از نظامیان عراق در پی کودتای نافرجام اخیر اعدام شدند. طی روزهای اخیر اخبار و گزارش های زیادی از اعدام بیش از ۵۰۰ خلبان، افسر، درجه دار و سرباز عراقی به دلیل مشارکت در کودتای اخیر منتشر شده است.(۲)

 

افشای جزئیات برنامه ساخت سلاح های شیمیایی در عراق

خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد یک مجاهد مسلمان عراقی که اخیرا به جمهوری اسلامی ایران پناهنده شده اسرار مربوط به نحوه ساختن بمب های شیمیایی در عراق را فاش کرد.

این مجاهد عراقی که قبلا در گارد حفاظت از کارخانه مواد شیمیایی اشتغال داشته است گفت: کارخانه ای که من در آن کار می کردم در مسیر جاده سامرا فلوجه قرار دارد و تا پیش از جنگ تحمیلی مواد دفع آفات نباتی تولید می کرد اما با آغاز جنگ تحمیلی در ساختمان کارخانه تغییراتی داده شد و واحدهایی نیز به آن افزوده شد.

این مجاهد عراقی افزود: مواد اولین کارخانه به طور کلی از سوی آمریکا و با هواپیماهای مخصوص از طریق یک پایگاه هوایی در اسپانیا بوسیله بشکه های ویژه ای به بغداد حمل و سپس تحت تدابیر امنیتی مخصوص و با استفاده از هلیکوپتر به این کارخانه منتقل می شود.

وی افزود در این کارخانه ۲ نوع بمب شیمیایی تولید می شود که یک نوع آن به صورت گلوله توپخانه های دور برد و نوع دیگر به صورت راکت هایی که بوسیله هواپیما حمل می شود ساخته می شود.(۳)

 

ترکیه تهاجم خود را علیه کردهای عراق آغاز کرد

نیروهای مسلح ترکیه تهاجم خود را علیه چریک های کرد در شرق این کشور آغاز کردند. خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد این عملیات با اسم رمز خورشید شروع شده است. اما نگفت که آیا در این عملیات ارتش عراق نیز مشارکت دارد یا خیر. عملیات در این منطقه پس از تهاجمات شبانه چریک ها به پست های ژاندارمری در دو شهر در پانزدهم اوت (۲۴ مرداد) که منجر به قتل ۲ ژاندارم شد آغاز شده است. بر اساس این گزارش سفارت شوروی در آنکارا نیز با صدور بیانیه ای ادعای روزنامه های ترکیه مبنی بر دخالت شوروی در این جریانات را رد کرد به گفته یک مقام عالی رتبه ترک طی دو ماه گذشته در این منطقه دست کم ۱۸ سرباز ارتش ترکیه کشته شده اند.(۴)

منابع:

۱. کیهان، ۲۵ مهر ۶۳، ص ۳
۲. اطلاعات، ۲۵ مهر ۶۳، ص ۱ و ۱۶ 
۳. جمهوری اسلامی، ۲۵ مهر ۶۳، ص ۲
۴. کیهان، ۲۵ مهر ۶۳، ص ۲۴

انتهای متن/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =