وعده‌های ناتمام مسئولان برای راه‌آهن کرمانشاه

راه‌آهن کرمانشاه در ۲۶ سال گذشته با وعده‌های متعدد مسئولان کشوری و استانی مواجه بوده است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه، دسترسی آسان ایران به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به‌طوری‌ که بسیاری از تبادلات تجاری از طریق مرزهای استان کرمانشاه با کشور عراق انجام می‌شود اما شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان پایین است.

بی‌توجهی برخی مسئولان به ‌ضرورت توسعه راه‌های استان به‌ویژه راه‌آهن کرمانشاه و نیز اتمام طرح‌های نیمه‌تمام این حوزه سبب عقب‌ماندگی در اقتصاد استان شده است.

متأسفانه روند طولانی اجرای راه‌آهن غرب سبب گلایه و نارضایتی مردم شده است و خلف وعده‌های مسئولان در سال‌های گذشته دستیابی به قطار را برای مردم به امری دور از ذهن تبدیل کرده است.

راه‌آهن کرمانشاه کجایی!

طرح مطالعات راه‌آهن غرب از سال ۱۳۶۹ آغاز شد که این مطالعات یازده سال به طول انجامید و پس از این زمان طولانی، عملیات اجرایی راه‌آهن غرب در سال ۱۳۸۰ آغاز شد که براساس "موافقت‌نامه طرح راه‌آهن غرب" این طرح باید در سال ۱۳۹۴ به پایان می‌رسید ولی با گذشت ۲۶ سال راه‌آهن غرب همچنان اسیر وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری است.

اما پس از سالها هوشنگ بازوند استاندار جدید کرمانشاه ۲۵ مهر ماه در بازدید از راه‌آهن گویی بنا را بر صداقت نهاد و واقعیاتی را درباره وضعیت راه‌آهن کرمانشاه بیان کرد که هرچند برای مردم استان چندان خوشایند به نظر نمی‌آمد اما این نوید را می‌دهد که شاید مدیریت ارشد استان روند وعده‌ و وعید گذشته را پیش نمی‌گیرد.

راه‌آهن کرمانشاه به قدری وعده‌های متعدد برای بهره‌برداری را تجربه کرده که دیگر اعتمادی برای پذیرش وعده جدید در بین عموم مردم استان وجود ندارد زیرا براساس گفته یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان در ابتدای سال ۹۴ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور وعده بهره‌برداری راه‌آهن غرب تا پایان سال ۹۴ یا اوایل سال ۹۵ را داده بود که با گذشت این مدت هیچ اتفاقی رخ نداد و این طرح از نظر اعتبار نیز به فراموشی سپرده شد تا اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات گسترده‌ای به همراه وعده‌های متعدد برای بهره‌برداری از این طرح انجام شد.  

از سوی دیگر نیز استاندار پیشین کرمانشاه در دی ماه سال گذشته در نشست با خبرنگاران وعده افتتاح راه‌آهن کرمانشاه در اواخر فروردین ماه امسال را داده بود که این وعده عملی نشد و وعده افتتاح راه‌آهن کرمانشاه به انتهای فصل بهار و در وعده‌ای دیگر به انتهای عمر دولت یازدهم موکول شد که این وعده‌ها نیز محقق نشد.

البته بعد از رونمایی نمادین از قطار استاندار کرمانشاه اعلام کرد که تا پایان تابستان امکان جابه‌جایی مسافر از طریق راه‌‌آهن کرمانشاه میسر می‌شود که این وعده نیز با پایان تابستان و تغییر استاندار عملی نشد.

سناریوی عدم تحقق وعده‌های مسئولان برای راه‌آهن کرمانشاه ادامه داشت اما کرمانشاهیان از این اوضاع غافلگیر نشده و گویی در برابر وعده‌های رنگارنگ مسئولان مقاوم شده‌اند.

با بازدید استاندار جدید کرمانشاه از طرح راه‌آهن حداقل موضوع اصلی یعنی نیاز این طرح به تزریق اعتبار و ادامه فعالیت بالاست‌ریزی مطرح شد تا راه‌آهن کرمانشاه اسیر وعده‌ای جدید نشود و وعده‌های دروغ مسئولان دولت یازدهم برای مردم روشن شود ولی وضعیت راه‌آهن روشن نشود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ریل‌گذاری و رسیدن آزمایشی قطار به کرمانشاه به معنای فراهم شدن زمینه جابه‌جایی مسافر نیست افزود: امکان مسافرت ریلی به این دلیل فراهم نشده که ایستگاهی ساخته نشده و به همین دلیل امکان مسافرگیری و بلیت فروشی وجود ندارد؛ بنابراین می‌توان گفت که تنها بخشی از وعده‌ها محقق شده است که باید اقدامات زیربنایی به اتمام برسد.

حسن سلیمانی در مورد نقش این قطار در توسعه استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه تنها مرزی است که کوتاهترین فاصله را به عراق دارد و امکان جابه‌جایی مسافر و کالا از مرزهای استان کرمانشاه به عراق از نظر مسافت و امنیت فراهم است بنابراین باید راه‌های استان کرمانشاه را توسعه داد.

راه‌آهن غرب کجایی!

راه‌آهن کرمانشاه بخشی از راه‌آهن غرب است که تا مرز خسروی ادامه داشته و راه‌آهن ایران را به عراق متصل می‌کند ولی در سال‌های اخیر این بخش مورد توجه نبوده است.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم ادامه طرح راه‌آهن کرمانشاه تا مرز خسروی اظهار کرد: مسئولان نباید به ورود قطار به کرمانشاه راضی شوند و راه‌آهن کرمانشاه باید از خط ملی به بین‌المللی تبدیل می‌شود.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه راه‌آهن مهم‌ترین زیرساخت توسعه‌ای کشور است گفت: کرمانشاه پس از سالها صاحب مهم‌ترین زیرساخت توسعه می‌شود و قطعاً با وجود راه‌آهن توسعه و رونق و شکوفایی اقتصاد استان را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به ظرفیت جابه‌جایی ۱/۵ تا دو میلیون مسافر توسط خط ریلی راه‌آهن غرب کشور افزود: با تکمیل خط راه‌آهن غرب کشور تا مرز خسروی و متصل شدن آن به شبکه ریلی کشور عراق، سالانه چندین میلیون تن کالا نیز از این طریق جابه‌جا خواهد شد که به‌طور قطع نقش مؤثری در شکوفایی اقتصاد استان خواهد داشت.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه با ورود قطار بزرگترین شرط و زیرساخت توسعه در استان فراهم شده است گفت: مسئولان استان نباید به راحتی از کنار این فرصت بگذرند و باید از هم اکنون زیرساخت‌های مرتبط با راه‌آهن را در استان فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان از هم‌اکنون باید برای استقرار صنایع سنگین در استان تلاش کنند عنوان کرد: بزرگترین مشکل این صنایع مربوط به هزینه‌های حمل و نقل است که با وجود راه‌آهن این مشکل مرتفع خواهد شد.

فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه همچنین مسئولان استان نباید به رسیدن قطار به کرمانشاه اکتفا کنند افزود: باید تحقق ادامه این مسیر تا مرز خسروی را با جدیت ادامه دهند، زیرا مزایای اصلی راه‌آهن غرب کشور زمانی خود را نشان می‌دهد که این خط ریلی به مرز خسروی برسد.

وی با بیان اینکه در کشور عراق تا ۱۲ کیلومتری مرز خط راه‌آهن وجود دارد گفت: با مذاکراتی که با طرف عراقی داشته‌ایم آنها تمایل بسیاری برای برقراری ارتباط ریلی میان ایران و عراق دارند و در صورتی که خط ریلی به مرز خسروی برسد، می‌توان آن را به خط ریلی کشور عراق متصل کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه طرح اتصال ریلی تهران – بغداد از ۱۱۱ سال پیش مطرح شده است بیان کرد: این طرح تا ده‌ها سال مسکوت بود و سرانجام در سال ۱۳۸۰ با شروع عملیات اجرایی راه‌آهن به سمت کرمانشاه کلید خورد.

وی با اشاره به اینکه ادامه خط راه‌آهن تا مرز خسروی باید با جدیت پیگیری شود افزود: باید مسئولان همت کنند تا راه‌آهن کرمانشاه را از راه‌آهن داخلی و ملی به راه‌آهن بین‌المللی تبدیل کنند.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه با برقراری این اتصال، اتصال ایران به سوریه هم برقرار می‌شود گفت: زیرا با آرام شدن نسبی اوضاع در سوریه، سوری‌ها تمایل به برقراری خط ریلی بغداد – لاذقیه را دارند و با برقراری این اتصال، اتصال ریلی ایران به سوریه نیز برقرار می‌شود.

وی افزود: با تکمیل راه‌آهن غرب پیش‌بینی می‌شود مسیر تهران – کرمانشاه – بغداد به رقیب اصلی مسیر تهران – مشهد تبدیل شود و تردد زوار ایرانی و عراقی از این مسیرها انجام شود.

براساس گفته‌های نمایندگان استان کرمانشاه راه‌آهن کرمانشاه با وجود تبلیغات مسئولان دولتی وضعیت مناسبی برای بهره‌برداری ندارد و از سوی دیگر تکمیل قطعه نهایی راه‌آهن غرب نیازمند صبری طولانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 13 =