نگرش قرآن به راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی

گروه معارف: تهاجم فرهنگی یکی از نمودهای جهانی سازی است که بنا دارد فرهنگ و تمدن غربی و آمریکایی را بر دیگران به ویژه فرهنگ‌های اسلامی غالب کنند و فرهنگ‌های دیگر را از درون تهی نمایند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، تهاجم فرهنگی یکی از نمودهای جهانی سازی است که بنا دارد فرهنگ و تمدن غربی و آمریکایی را بر دیگران به ویژه فرهنگ‌های اسلامی غالب کنند و فرهنگ‌های دیگر را از درون تهی نمایند. این تهاجم در رابطه با فرهنگ اسلامی و شیعی ایرانیان از شدت بیشتری برخوردار است. واقعیت این است که تهاجم فرهنگی مقوله‌ای حقیقی و جدی و برنامه ریزی شده است و تنها راه مبارزه با آن نیز مصونیت بخشیدن به جوانان و سایر افراد جامعه از راه تمسک به فرهنگ غنی اسلامی و ملی این مرز بوم و استفاده کارآمد از همه امکانات بخصوص دستگاه‌های فرهنگی و بسیج همه اقشار مردم, براساس برنامه‌ای دقیق و حساب شده است.

بستن مرزها هرگز بهترین یا آخرین راه حل برای مقابله با تهجم فرهنگی نیست

حجت‌الاسلام محمود نورپور، امام جمعه آذرشهر در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: برخورد فیزیکی، بستن مرزها و کارهایی از این دست، هرگز بهترین یا آخرین راه حل برای مقابله با تهجم فرهنگی نیست. به علاوه، تحقق آن نیز در عصر ارتباطات و پیشرفت فن‏آوری به صورت کامل امکان‏پذیر نیست، اما در مواردی لازم است و از تأثیر و نفوذ بیش تر تهاجم فرهنگی جلوگیری می‏کند.

وی افزود: در دنیای امروز کشورها نمی‌توانند دیواری به دور خود بکشند و از برخورد فرهنگ جامعه خود با فرهنگ‌های بیگانه در امان باشند.

وی با استناد به آیه ۲۱۷ سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ای پیامبر(ص) از شما در باره جنگ در ماه حرام می‌پرسند بگو جنگ در آن ماه گناهی بزرگ است ولی بازداشتن مردم از راه خداوند و جلوگیری از گرایش آنان به اسلام و کفر ورزیدن و پایمال کردن حرمت حرم خداوند و ممانعت کردن از نماز و طواف در مسجدالحرام  و بیرون کردن اهل حرم  و رسول خدا(ص) و مومنان از مکه بسیار گناه بزرگتری از جنگ در ماه حرام در پیشگاه پروردگار است و فتنه گری و ایجاد محیط نامساعد که مردم را به کفر تشویق و از ایمان به خداوند باز می دارد بزرگتر از قتل است و در حالیکه کافران و مشرکان  پیوسته با شما در حال جنگیدنند تا آنکه اگر بتوانند و قدرت پیدا کنند، شما را از دین و آیینتان برگردانند و به ارتداد و کفر وادار کنند و هرکس از شما از دین خود برگردد و در حالیکه کافر است، بمیرد تمام اعمال این چنین شخص در دنیا و آخرت باطل و تباه می شود و آنان اهل جهنم و همیشه در آن معذب خواهند بود.

حجت‎الاسلام‌ نورپور با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) ادامه داد: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: کسی که عالم و آگاه به زمان خود باشد شبهات بر او هجوم نمی آورند.

امام جمعه آذرشهر یادآور شد: فاصله گرفتن از تعالیم آسمانی اسلام, تاثیر پذیری از فرهنگ بیگانه و استحاله فرهنگی، پیروی از هواهای نفسانی، تساهل فرهنگی و…سبب تسلط بیگانگان برافکار و عقاید و فرهنگ ما می‌شود.

وی افزود: عمل جایگزینی فرهنگ بیگانه با فرهنگ خودی به شکلی هوشیارانه که بتواند یک ملت و جامعه را نسبت به فرهنگ خود بیگانه و مطیع غرایز بیگانگان کند تهاجم فرهنگی محسوب می‌شود.

 حجت‌الاسلام ‌نورپور، از ضرورت تقویت باورهای دینی مردم گفت و تاکید کرد: تقویت باورهای دینی و پی ریزی بینشی درست در زمینه تعالیم دینی و سیاست می‌تواند چون سنگری نفوذناپذیر مردم را در برابر بمباران فرهنگی دشمن محافظت نماید و سود جویان غرب را ناکام و ناامید سازد و مردم را به جهت گیری صحیح رفتاری رهنمون شود و از کژروی و ناهنجاری‌ها باز دارد.

سوق فرزندان به قرائت قرآن در مقابله با تهاجم فرهنگی اثرگذار است

حجت‌الاسلام شمس‌اله، مردانی‌پور، امام‌جمعه گوگان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: با سوق فرزندان نسل بعد از اتقلاب به قرائت و حفظ قرآن تهاجم فرهنگی بی نتیجه خواهد بود.

وی افزود: پشتیبانی دولت از مسائل فرهنگی از راهکارهای تاثیرگذار در مقایبله با تهاجم فزهنگی است.

وی با استناد به آیه ۶ سوره تحریم خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده‌اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان‌ها و سنگهاست نگه دارید، آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی‌کنند و آنچه را فرمان داده شده اند به طور کامل اجرا می نمایند!

 حجت‌الاسلام مردانی‌پور با اشاره به واکسینه شدن جوانان با قرآن ادامه داد: قرآن جوانان مملکت را واکسینه می کند، پس برنامه هایی برای اشاعه فرهنگ قرآنی ضروری است.

 امام‌جمعه گوگان یادآور شد: فضای دینی خانواده‌های ایرانی از راهکارهای بنیادین برای مقابله با تهاجم فرهنگی خواهد بود. 

وی افزود: دستگاه‌های فرهنگی باید به صورت متمرکز فرهنگ فعلی را نجات دهند.

حجت‌الاسلام مردانی‌پور، از لزوم آگاهی مردم از امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: اگر مردم به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک اصل مهم دینی و عقلی آگاهی یابند و خود را مقید و عامل به آن کنند و هر کس در محدوده زندگی خویش با فساد و زشتی‌ها مبارزه کند و مردم را به نیکی دعوت نماید دشمن هرگز روزنه ای برای نفوذ نخواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + پانزده =