کسانی که در سوریه شکست خورده اند امروز با فتنه انگیزی لبنان را تهدید می کنند

بیروت-ایرنا-«امیل لحود» رئیس جمهوری پیشین لبنان فشارهای اخیر به این کشور را به دستور آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس دانست و گفت: کسانی که در جنگ سوریه شکست خورده اند امروز با فتنه انگیزی لبنان را تهدید می کنند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، لحود این سخنان را سه شنبه شب در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «المیادین» مطرح کرد.
وی به مدت ۹ سال و طی سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ میلادی رئیس جمهوری لبنان بود که مهمترین حادثه در زمان ریاست جمهوری وی ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر پیشین بود.
موضوع اصلی گفت و گوی لحود با المیادین درباره استعفای «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان بود. او هفته پیش در حالی که در عربستان سعودی به سر می برد از سمتش استعفا کرد؛ استعفایی که بسیاری آن را زیر فشار عربستان می دانند.
رئیس جمهوری پیشین لبنان نیز معتقد است که سعد الحریری مجبور به استعفا شده است. لحود پیش بینی کرد که الحریری برای تقدیم استعفایش به لبنان بازخواهد گشت اما پس از چندی کشور را ترک خواهد کرد.
ساعاتی پیش از پخش مصاحبه امیل لحود نیز سعد الحریری در توئیتری اش نوشت که تا ۲ روز دیگر به لبنان بازخواهد گشت اما خانواده اش همچنان در عربستان سعودی باقی خواهد ماند.
رئیس جمهوری پیشین لبنان در ادامه گفت و گوی خود با المیادین به پشت پرده استعفای سعد الحریری اشاره کرد و گفت: کسانی که پشت سخنان الحریری قرار دارند به دنبال فتنه انگیزی در لبنان هستند که زیان آن متوجه همه خواهد بود.
او همچنین گفت: محاسبات ما باید فراتر از گفته ها یا ناگفته های الحریری باشد و نباید باز هم اشتباه ارزیابی کنیم.
لحود یادآور شد که «میشل عون» رئیس جمهوری و دولت و ملت لبنان خواهان بازگشت سعد الحریری به کشورش هستند و پس از آن او هرطور که می خواهد می تواند تصمیم بگیرد.
موضوع سیاست «بی طرفی» دولت لبنان در قبال بحران های منطقه ای که برخی طرف ها از جمله سعد الحریری بر آن اصرار دارد، از جمله موضوعاتی است که در گفت و گوی امیل لحود با المیادین به آن اشاره شد.
لحود با بیان اینکه از زمان تاسیس اسرائیل سیاست بی طرفی در لبنان وجود نداشته است، طرح آن را در راستای منافع این رژیم که به دنبال نابودی مقاومت است، دانست.
رئیس جمهوری پیشین لبنان به موضوع ترور رفیق الحریری نیز اشاره کرد و آن را به دستور رژیم صهیونیستی و آمریکا دانست. وی گفت: اسرائیلی ها از قتل رفیق الحریری بهره بردند.
لحود همچنین به سفر روز سه شنبه «بشاره پطرس الراعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان به عربستان نیز اشاره کرد و گفت: عربستان چیز بیشتری از آنچه به دیگران داد به او نخواهد داد. اما عربستان از این سفر بهره می برد.
خاورم**۲۰۵۴
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =