تدوین راهبردهای توسعه شهری با رویکرد توسعه دانش‌بنیان

در هزاره سوم و جهان شهرنشین، دستیابی به توسعه، نیازمند شهرهایی است که تا چند دهه پیش با عنوان موتور توسعه یاد می‌شدند و امروز، شهرهای دانش‌بنیان معرفی می‌شوند.

چکیده:  

در هزاره سوم و جهان شهرنشین، دستیابی به توسعه، نیازمند شهرهایی است که تا چند دهه پیش با عنوان موتور توسعه یاد می‌شدند و امروز، شهرهای دانش‌بنیان معرفی می‌شوند. چنین شهرهایی دارای اقتصاد مبتنی بر دانش و شهرهای پایدار هستند که شهروندان آنان در رفاه و آسایش زندگی می‌کنند. از این رو، شهرهای صنعتی به عنوان مکان‌های مهم اقتصادی و جمعیتی کشور، بسیار حائز اهمیت هستند؛ زیرا شهرهای صنعتی به دلیل ارتباط مستقیمی که با تکنولوژی، علم، ایجاد اشتغال و درآمدزایی دارند، از گزینه‌های دستیابی به شهرهای دانش‌بنیان هستند. لذا پژوهش حاضر، با هدف ارائه راهبردهای توسعه شهری سعی دارد به تحلیل چندگانه اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی، نهادی و … از شهرهای صنعتی بپردازد و از طریق ارزیابی قابلیت تحقق شهرهای صنعتی در توسعه دانش‌بنیان، مؤثرترین راهبردهای توسعه شهری معطوف به این رویکرد را با تأکید بر شهر اراک ارائه نماید. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و از تکنیک‌های تصمیم‌گیری SWOT و PESTLE، استفاده شده است؛ بر این اساس در این پژوهش سعی شده است شاخص‌های شهر دانش‌بنیان در شهر اراک بررسی شود و با بهره‌گیری از تکنیک‌های برنامه‌ریزی استراتژیک و ارزیابی، به شناخت وضع موجود، قابلیت‌ها و تنگناهای شهر اراک دست یابیم و این موضوع را بررسی کنیم که آیا شهرهای صنعتی مانند اراک، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های لازم را برای تبدیل به شهر دانش‌بنیان دارند و راهبردهای دستیابی به شهری دانش‌بنیان کدامند. یافته‌ها نشان دادند که شهر اراک، ظرفیت‌های تبدیل شدن به شهر دانش‌بنیان را دارد. 

واژه‌های کلیدی: شهر دانش‌بنیان، شهر صنعتی، اراک، SWOT، PESTLE

نویسندگان:

محمود جمعه‌پور: استاد گروه برنامه‌ریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

 شهاب‌الدین عیسی‌لو: دانشجوی کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی شهری دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

وحید گودرزی: کارشناسی‌ارشد جغرافیا و برنامه‎ریزی شهری دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

 بهزاد دوستی سبزی: دانشجوی دکتری برنامه‎ریزی آمایش محیطی مناطق روستایی دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری – سال پنجم، شماره ۲۰، پاییز ۱۳۹۶.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =