سفر معاون اسد به ایران

معاون رئیس جمهور سوریه که در راس یک هیئت عالی رتبه سیاسی وارد ایران شده است و حامل پیام ویژه آقای حافظ اسد رئیس جمهور سوریه برای رئیس جمهور کشورمان می باشد با آیت الله خامنه ای دیدار و گفت و گو کرد.

رخدادهای ۲۷ آبان ۶۳

چکیده:

عبدالحلیم خدام پیام حافظ اسد را تقدیم رئیس جمهور کشورمان کرد.

 

آیت الله منتظری: مجلس اعلا موظف است نیروهای مسلمان را برای مبارزه با طاغوت عراق بسیج کند.

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش: اجازه ابراز قدرت به هیچ کشوری را در خلیج فارس نخواهیم داد.

 

وزیر خارجه رژیم عراق در واشنگتن با ریگان ملاقات می کند.

 

سفر معاون حافظ اسد به ایران

آقای عبدالحلیم خدام معاون رئیس جمهور سوریه که در راس یک هیئت عالی رتبه سیاسی وارد ایران شده است و حامل پیام ویژه آقای حافظ اسد رئیس جمهور سوریه برای رئیس جمهور کشورمان می باشد شب گذشته با آیت الله خامنه ای دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار که بیش از ۲ ساعت به طول کشید و آقایان میر سلیم مشاور عالی رئیس جمهور، فاروغ الشرع وزیر خارجه سوریه و دکتر ولایتی وزیر امور خارجه حضور داشتند دو طرف تحولات منطقه را بررسی کردند.

معاون رئیس جمهور سوریه در دیدار با آیت الله خامنه ای همکاری های همه جانبه مستمر و پیش رونده ایران و سوریه در زمینه های گوناگون را مورد تاکید قرار داد و گفت: مطمئن هستیم همکاری های سوریه با جمهوری اسلامی ایران نتیجه ای جز پیروزی در بر نخواهد داشت. سفر هیئت سوری به ایران یک روز به طول می انجامد و هیئت اقتصادی سوریه به سرپرستی وزیر اقتصاد و تجارت خارجی آن کشور به مدت یک هفته در ایران توقف خواهد داشت.(۱)

 

دیدار اعضای مجلس اعلا با آیت الله منتظری

اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به همراه حجت الاسلام سید محمود هاشمی رئیس این مجلس با آیت الله منتظری دیدار کردند.

آیت الله منتظری در این دیدار گفت: وظیفه مجلس اعلاست که به دور از ملاحظات مسائل گروهی و حزبی و این که این آقا وابسته به چه گروه و حزبی است تمام نیروهای مسلمان و معتقد به مبارزه با طاغوت را بر حول محور اسلام و نهضت جمع کند تا انشاالله بزودی نهضت اسلامی عراق به پیروزی برسد.

آیت الله منتظری تاکید کرد: یکی از نکاتی که مجلس اعلا باید به آن توجه کند این است که تمام نیروی خود را  صرف شعار، پوستر و عکس و سمینار در تهران نکند البته به مقدار لازم باید این چیزها باشد ولی آنچه که مهم است ایجاد کانال ارتباط دقیق با ملت مسلمان و مظلوم عراق و نیروهای مبارز و وفادار به نهضت اسلامی و شناسایی و تقویت مادی و معنوی آنان می باشد. مجلس اعلا و علمای مجاهد عراق باید تمام نیروهای مسلمان را در خط اسلام و آزادی کشور عراق بسیج کند.(۲)

 

تاکید فرمانده نیروی دریایی بر مقابله با توطئه ها

ناخدا یکم حسینی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به منظور بازدید از مرکز آموزش تخصصی نیروی دریایی ارتش به رشت سفر کرده است در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی همانطور که در ۵ سال جنگ تحمیلی نشان داده امروز نیز با تمام توان و نیرو قدرت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را در آب های نیلگون خلیج فارس تثبیت خواهد کرد و ضمن مقابله با تمامی توطئه ها و دسایس استکبار جهانی اجازه ابراز قدرت به هیچ کشوری را در خلیج فارس نخواهد داد.

وی با اشاره به واگذاری چند جزیره از اراضی کویت به رژیم بعثی صهیونیستی عراق گفت: فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سوی پرسنل فداکار و جان برکف این نیرو با قاطعیت اعلام می کند همانگونه که تا کنون آبهای خلیج فارس را برای انجام اهداف مقدس جمهوری اسلامی در دست داشته بعد از این نیز قاطعیت حرکت جمهوری اسلامی را بیش از پیش در خلیج فارس نشان خواهیم داد.(۳)

 

تائید سفر وزیر خارجه عراق به آمریکا

در ادامه تماس ها جهت علنی شدن هرچه بیشتر روابط میان رژیم صهیونیستی عراق با آمریکا وزارت امور خارجه رژیم عراق روز گذشته سفر میخائیل یوحنا عزیز معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور به آمریکا را در ۲۶ نوامبر (۵ آذر) و دیدارش با رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا را مورد تائید قرار داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه عزیز در این سفر علاوه بر ریگان با گروهی از مقام های بلند پایه آمریکایی سلسله مذاکراتی را در مورد مناسبات دو جانبه و مسائل بین المللی به عمل می آورد.

منابع آگاه در بغداد گفتند از سرگیری روابط دیپلماتیک بین واشنگتن و بغداد که از ۱۷ سال گذشته ظاهرا به صورت معلق درآمده است در جریان این دیدار اعلام خواهد شد. منابع آگاه عراقی گفتند: مذاکراتی را پیش از این ریچارد مورفی معاون وزیر خارجه آمریکا در بغداد برای از سرگیری روابط با یوحنا عزیز انجام داده بود.(۴)

منابع:

۱. جمهوری اسلامی،۲۷ آبان ۶۳، ص ۱۲
۲. کیهان، ۲۷ آبان ۶۳، ص ۲۲
۳. اطلاعات، ۲۷ آبان ۶۳، ص ۲
۴. اطلاعات، ۲۷ آبان ۶۳، ص ۱۶

انتهای متن/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =