سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: امیدواریم طرح ژاپن درباره سوریه در شورای امنیت تصویب شود

نیویورک- ایرنا- سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا وتوی روسیه درباره ادامه فعالیت کمیته بررسی استفاده از سلاح شیمیایی را ناامید کننده دانست و گفت: امیدوارم طرح اصلاحی ژاپن در این باره به تصویب برسد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار ایرنا، هدر نوئرت در نشست خبری روز جمعه افزود: بسیار ناامید کننده بود که شورای امنیت نتوانست ادامه فعالیت این کمیته را تصویب کند. آنچه که درباره این کمیته اهمیت دارد این است که چه کسی سلاح های شیمیایی را مستقر کرده است، ما در این کمیته به دنبال پاسخگو کردن کسانی هستیم که از این سلاح ها استفاده کرده اند.
نوئرت افزود: ما می دانیم که روسیه از رژیم سوریه حمایت می کند، ما آگاهیم که روسیه در گذشته از رژیم بشار اسد پشتیبانی می کرده است، اما ژاپن یک طرح دیگری دارد که به مدت محدود چند ماه، این کمیته فعالیت خود را ادامه دهد و ما امیدواریم که این طرح تصویب شود.
وی درباره این که آیا ممکن است روسیه این طرح را هم وتو کند، گفت: اگر این اتفاق بیفتد، بسیار بسیار ناامید کننده خواهد بود.

**توقف در برابر توقف مانع فعالیت های کره شمالی نمی شود
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به این که تصمیم درباره قراردادن کره شمالی در فهرست کشورهای حامی تروریسم چیست؟ گفت: این تصمیم گرفته شده است اما کاخ سفید یا وزیر امورخارجه آن را اعلام خواهند کرد.
نوئرت درباره اقدامات چین درخصوص کره شمالی هم اظهار کرد: رئیس جمهوری آمریکا در سفر خارجی به آسیای شرقی در این زمینه با چین صحبت کرد. پکن بسیار کمک کننده بود. دو کشور می خواهند هرآنچه را که می توانند برای حل مساله کره شمالی انجام دهند.
وی افزود: چین یک مسیر خوبی را ایجاد کرده و در این باره مثبت بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح چین مبنی بر توقف رزمایش ها در برابر توقف آزمایش ها هم گفت: می دانم که بعضی کشورها علاقه مند به انجام توقف در برابر توقف هستند. اما هیچ موازنه ای بین این دو وجود ندارد. طرف کره شمالی آزمایش های موشک بالستیک، آزمایش هسته ای پیشرفته و فعالیت های غیرقانونی آن با رزمایش ناوها همخوانی ندارد.
نوئرت ادامه داد: فعالیت مشترک آمریکا و کره جنوبی یک برنامه طولانی مدت برای ایستادن در کنار متحدانمان و یک تمرین جهت دار دفاعی است.
وی اضافه کرد: رئیس جمهوری چین هم فعالیت های هسته ای کره شمالی را تهدیدی بزرگ دانست. کشورهای زیادی درباره طرح توقف در برابر توقف صحبت کرده اند اما رزمایش های قانونی و طولانی مدت ما که مطابق با مقررات بین المللی است تغییر نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تاکید کرد: طرح توقف در برابر توقف فعالیت های کره شمالی را متوقف نمی کند.

**از ادامه مذکره اربیل-عراق حمایت می کنیم
نوئرت درباره کردستان عراق و دولت آن کشور هم اظهار کرد: العبادی نخست وزیر عراق خواسته است تا فرماندهان نظامی دو طرف درباره زدودن تنش ها گفت و گو کنند. حال اگر این گفت و گوها رخ داده باشد، گام مثبتی است. ما از ادامه این گفت و گوها حمایت می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما با اربیل و بغداد در این باره گفت و گو کرده ایم و روی آن کار خواهیم کرد.
در حال تکمیل است
۱۴۲۹ **شبس*۱۴۸۸ *انتشار دهنده: بهمن بامداد**

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =