مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه جمعه تا صبح شنبه

تهران – ایرنا – رایزن ایران درسازمان ملل: ایدئولوژی تکفیری زاده سعودی هاست، نماینده مجلس آمریکا: حماقت محض است اگرعربستان آغازگر جنگ مستقیم با ایران باشد، سفیر روسیه در بیروت: روسیه مخالف کنارگذاشتن حزب الله از دولت لبنان است و نماینده سوریه: آیا پیشنهاد سلمان فارسی در جنگ خندق هم دخالت ایران در امور اعراب بود؟ از جمله مهمترین عناوین خبری ایرنا در ۱۲ ساعت گذشته بود.

داخلی
*****
نیویورک- رایزن جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به اتهامات نماینده سعودی علیه کشورمان گفت: ایدئولوژی تکفیری زاده سعودی هاست و عربستان باید نتایج انتخاب غلط خود را بپذیرد.
تهران – «کاوه رضایی» هر دو گل «شارلوا» در پیروزی خانگی دو بر صفر برابر میشلن را به ثمر رساند تا تیمش نیم فصل نخست لیگ فوتبال بلژیک را با ۳۱ امتیاز به اتمام برساند.
کرمانشاه- استاندار کرمانشاه گفت: از روز شنبه باید تمام کارکنان ادارات دولتی و بانکها در مناطق زلزله زده در محل کار خود حاضر باشند، در صورتی که ساختمان اداره ای تخریب شده باشد، ارائه خدمات در زیر چادر یا کانکس انجام شو

خارجی
*****
تهران – «رو کانا» عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره ضمن انتقاد از سیاست‌های ریاض در منطقه، گفت: حماقت محض است اگر ولیعهد عربستان سعودی آغازگر جنگ مستقیم با ایران باشد.
بیروت- الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در بیروت با اشاره به فشار عربستان سعودی برای کنارگذاشتن حزب الله لبنان از دولت این کشور تاکید کرد که مسکو مخالف این فشارها و خواسته عربستان است.
نیویورک- نماینده سوریه در پاسخ به اتهام نماینده سعودی که می گفت ایران در امور اعراب دخالت می کند، گفت: آیا پیشنهاد سلمان فارسی در جنگ خندق هم دخالت ایران در امور اعراب بود؟
تهران – خبرگزاری رویترز بامداد شنبه در خبری فوری گزارش کرد: زلزله ای به بزرگی ۶.۳ در مقیاس ریشتر، جنوب غرب چین را لرزانده است.
نیویورک – سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا وتوی روسیه درباره ادامه فعالیت کمیته بررسی استفاده از سلاح شیمیایی را ناامید کننده دانست و گفت: امیدوارم طرح اصلاحی ژاپن در این باره به تصویب برسد.
وین – حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، حزب لیبرال 'دموکراتهای آزاد' و حزب سبزهای این کشور پس از وقفه در مذاکرات بر اثر اختلاف های پیش آمده، بار دیگر بحث مقدماتی تشکیل دولت ائتلافی را از بعدازظهر جمعه از سر گرفتند.
تهران– راشاتودی گزارش داد؛ در شرایطی که ترکیه خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه را نهایی کرده و همزمان در انتظار دریافت نخستین فروند از جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ است؛ برخی مقام‌های نظامی در آمریکا این اقدام را نگران‌کننده و موجب آشکار شدن ضعف‌های احتمالی جنگنده‌ها می‌دانند.
تهران– شبکه خبری روسیا الیوم گزارش کرد: وزارت جنگ رژیم صهیونیستی بخش جدیدی از جزئیات کوچ اجباری مردم مظلوم فلسطین پس از جنگ شش روزه اعراب با اسرائیل را منتشر کرد.
آتن – تظاهرات گسترده در سالروز قیام دانشجویی یونان به تظاهراتی علیه آمریکا در آتن و دیگر شهرهای این کشور تبدیل شد.
مسکو – رسانه های روسی اعلام کردند که اجلاس وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه اواخر این هفته (یکشنبه) در آنتالیای ترکیه برگزار می شود.
نیویورک – رایزن جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به اتهامات نماینده سعودی علیه کشورمان گفت: ایدئولوژی تکفیری زاده سعودی هاست و عربستان باید نتایج انتخاب غلط خود را بپذیرد.
مسکو – وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروی هوافضای روسیه در یک هفته اخیر بیش از ۱۲۵۰ مرکز تروریست ها را در سوریه بمباران و نابود کرد.
تهران– شبکه خبری روسیا الیوم جمعه شب به نقل از سفیر پیشین روسیه در لبنان گزارش کرد: حفظ منافع اقتصادی و شخصی نخست وزیر لبنان در عربستان، دلیل اصلی استعفای وی است.
مسکو – روسیه اعلام کرد: آمریکا از کمیته حقیقت یاب سازمان ملل درخصوص حوادث شیمیایی سوریه برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می کند و مسئولیت عدم تمدید ماموریت این کمیته بر عهده واشنگتن قرار دارد.
لندن – دونالد توسک رئیس شورای اروپا روز جمعه به نخست‌وزیر انگلیس هشدار داد که این کشور تا پایان ماه جاری میلادی فرصت دارد تا برای آغاز مذاکرات تجاری برگزیت با اروپا، موضع خود را در رابطه با مسائل کلیدی خروج از اتحادیه اروپا ازجمله صورتحساب برگزیت روشن کند.
اسلام آباد – نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری میلادی بیش از ۱۹ هزار تبعه پاکستانی را به جرم ورود غیرقانونی به کشور بازداشت و تحویل مسئولان مرزی پاکستان داده اند.
تهران – خبرگزاری اسپوتنیک جمعه شب به نقل از «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امورخارجه قطر گزارش کرد: تحریم های قطر هم اکنون به شیوه دیگری، در لبنان تکرار می شود.
تهران– تارنمای روزنامه انگلیسی دیلی میل به نقل از منبعی در خاندان سعودی گزارش داد که ملک سلمان پادشاه عربستان قصد دارد هفته آینده کناره گیری کرده و پسرش را به عنوان جانشین خود معرفی کند.
دمشق – حمله گروه تروریستی داعش با خودرو بمبگذاری شده به آوارگان سوری در استان دیرالزور ۲۰ کشته و ۳۰ زخمی برجای گذاشت.
تهران– خبرگزاری رویترز گزارش داد؛ «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه با «متوازن» توصیف کردن مواضع این کشور در قبال تحولات منطقه خاورمیانه، مدعی شد که برداشت تهران از این مواضع نادرست بوده است.
بغداد – اقدام کنگره آمریکا در قراردادن جنبش ضد تروریستی النجباء عراق در فهرست گروه های تروریستی، خشم بغداد را در پی داشت و روز جمعه برخی از شخصیت های برجسته عراقی خواستار واکنش رسمی و سخت دولت و وزارت امورخارجه عراق علیه واشنگتن شدند.
تهران –روسیه شامگاه جمعه در اعتراض به روند جهت‌دار فعالیت هیات تحقیقات در خصوص حوادث شیمیایی در سوریه، پیش نویس قطعنامه تمدید ماموریت این هیات را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو کرد و به کار آن پایان داد.
تهران – «سعد الحریری»نخست وزیر لبنان بامداد شنبه به اظهارات «زیگمار گابریل» وزیر امورخارجه آلمان واکنش نشان داد و نوشت: جناب گابریل برای ترک ریاض در مسیر فرودگاه (این شهر به سوی پاریس) هستم.
شبس*۱۶۱۳*انتشاردهنده: عبدالله غفاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پانزده =