ماهاتیر محمد خواستار پایان یافتن جنگ یمن شد

کوالالامپور- ایرنا- ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق و سیاستمدار کهنه کار مالزی روز چهارشنبه در نامه ای سرگشاده به رهبران عربستان سعودی و کشورهای عرب خلیج فارس خواست تا به جنگ یمن خاتمه دهند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا از مالزی اینسایت، دکتر ماهاتیر محمد رییس بنیاد جهانی صلح پردانا دراین نامه اظهار داشت که مالزیایی ها درخواست خود را برای پایان دادن به ‘جنگ وحشتناکی’ که در آن هزاران نفر جان خود را از دست داده اند و یک میلیون کودک یمنی گرسنه هستند، تقدیم می کنند.
ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از رفع محاصره یمن امتناع کرده اند .
معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه گفت: ائتلاف عربی طی ۱۶ روز گذشته مانع از ۳۲ پرواز هواپیماهای حامل کمک های بشردوستانه به یمن شدند.
معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: فعالان حقوق بشری نمی توانند وارد فرودگاه صنعا یا خارج از آن شوند.
پیش تر 'دیوید بیسلی' مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد تاکید کرده بود که ائتلاف عربی مسئول فاجعه بزرگ و تشدید درگیری ها در یمن و نابسامانی اوضاع انسانی در این کشور است.
ماهاتیر محمد دراین نامه خطاب به رهبران کشورهای عرب خلیج فارس، عربستان سعودی و یمن نوشت: در مرگ و تخریب برندگانی وجود نخواهند داشت و همه بازنده هستند.
نخست وزیر مالزی در سال های ۱۹۸۱-۲۰۰۳ افزود: مسلمانان خجالت می کشند ، این کشتار بی معنی را متوقف کنید. حداقل امکان ارسال دارو و مواد غذایی را برای مردم یمن که از گرسنگی و بیماری در رنج هستند فراهم سازید.
وی در این نامه از همه مسلمانان جهان خواست تا در حد توان اقدامات لازم برای پایان دادن به جنگ در یمن را به کار گیرند.
سازمان ملل متحد یمن را به عنوان کشوری با بزرگترین بحران انسانی جهان اعلام کرده است. اکنون ۱۷ میلیون نفر در این کشور جنگ زده نیاز به غذا دارند و هفت میلیون نفر از آنها در معرض قحطی وگرسنگی مطلق قرار دارند.
یمن همچنین در حال مبارزه با شیوع وبا در این کشور است که در نوع خود در جهان بی سابقه بوده است. براساس گزارش سازمان ملل نزدیک به یک میلیون نفر در این کشور به وبا مبتلا هستند و تاکنون ۲۲۰۰ نفر از این بیماری جان خود را ازدست داده اند.
ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان از ششم فروردین سال ۹۴ تاکنون یمن را مورد تجاوز زمینی هوایی و دریایی قرار داده است.
آساق ** ۱۵۹۹** ۳۴۰۴**انتشار: محسن اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =