تحلیل کارشناسان سیاسی ترک در خصوص پیامد تصمیم ترامپ در خصوص قدس

آنکاراـ ایرناـ اعلام قدس به پایتختی اسراییل از سوی ترامپ و پیامدهای این تصمیم همچنان محور بحث و تحلیل این روزهای کارشناسان سیاسی ترکیه در رسانه های خبری است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از روز یکشنبه ایرنا، کمال اوزترک روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ترک در مقاله ای با عنوان ‘قدس چه فرهنگی است؟’ در روزنامه ینی شفق نوشت: موضوع قدس یک فرهنگ اعتقادی برای مسلمانان، مسیحیان و یهودیان به غیر از صهیونیست ها است و تصاحب خشونت بار آن توهین مستقیم به ادیان الهی محسوب می شود و نتایج تصمیم ترامپ در خصوص این شهر در آینده ضربه سنگینی به اشغالگران خواهد زد.
وی اضافه کرد: موضوع قدس باید میعادگاه صلح ادیان الهی باشد همان چیزی که در دوره عثمانی به محور وحدت ادیان آسمانی تبدیل شده بود.
اوزترک نوشت: اگر دولت های اسلامی قادر به اتحاد علیه زورگویی اسراییل نیستند، باید انجمن ها و تشکل های مردمی مسلمانان شکل گرفته و با اتحادی قدرتمند در مقابل این تصمیم ظالمانه بایستند.
پرفسور جنگیز تومار عضو هیات علمی و استاد علوم سیاسی دانشگاه مرمره نیز با انتشار مقاله ای تحت عنوان ‘قدس چرا اکنون؟’ در خبرگزاری آناتولی نوشت: بسیار واضح است ‘بهار عربی’ که نتوانست حتی باعث وزیدن نسیم عربی در خاورمیانه شود، آنچنان به اختلافات قومی و مذهبی در این منطقه دامن زد که گسل های موجود در منطقه فعال شده و چنان زلزله ای به وقوع پیوست که آثار مخرب آن تا سالها ادامه خواهد داشت و به یقین منطقه بعد از این هرگز همانند سابق نخواهد بود.
وی افزود: به نظر می رسد رئیس جمهوری ایالات متحده با این اقدام اخیر خود در تلاش است این گسل شکسته را به طور کامل از بین برده و رژیمهای جدید ماهواره ای را در اطراف خود مستقر سازد اما همانند بارزانی که در قمار برگزاری همه پرسی باخت، به احتمال زیاد ترامپ هم در نهایت از اینجا رانده و از آنجا مانده خواهد شد، یعنی نه تنها به هیچ چیز دست نخواهد یافت، بلکه در نتیجه این اقدام، کل دنیای عرب و جهان اسلام را از دست خواهد داد.
تومار نوشت: با وجود این که کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ میلادی انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را تصویب کرد، اما روسای جمهوری آمریکا با توجه به اهمیت و بحرانی بودن پیامدهای این موضوع، هر ۶ ماه یک بار ماندن سفارت این کشور در تل آویو را تایید کرده و این تصمیم کنگره را به تعویق می انداخت اما اکنون پس از ۲۲ سال چه اتفاقی افتاد که آمریکا چنین تصمیمی گرفت؟
وی تشریح کرد: به رسمیت شناخته شدن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل در واقع آخرین زنجیره اشتباهات استراتژیک ایالات متحده در خاورمیانه و به ویژه در سوریه و عراق می باشد زیرا فروپاشی نظام های دولتی در کشورهایی نظیر عراق، سوریه و یمن تحت عنوان مبارزه با تروریسم و رادیکالیسم موجود در این کشورها و در عمل تجزیه آنها، در نهایت به نفع کشورهای روسیه و ایران است که برجسته ترین رقبای آمریکا در منطقه هستند به طوری که روسیه نفوذ خود را در سوریه تقویت کرد و تقریبا غرب سوریه را به منطقه تخت سلطه خود تبدیل کرد و ایران نیز با نفوذ در عراق و سوریه تقریبا توانسته است از طریق لبنان و حزب الله به اسرائیل دست یابد.
وی ادامه داد: ایران از طریق کشورهای یمن و بحرین توانسته متفقین ایالات متحده آمریکا را در منطقه خلیج محاصره کرده و به تهدیدی برای آنها تبدیل شود ولی ایالات متحده شریک استراتژیک خود ترکیه را در موضوع سوریه ترک کرد و با حمایت از گروههای تروریستی پ.ک.ک، پ.ی.د، به واقع از ترکیه فاصله گرفت.
این کارشناس ترک نوشت: ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا علیه اتحاد و اتفاق شکل یافته بین ترکیه، روسیه، ایران و قطر، بلوکی را متشکل از عربستان سعودی، کشورهای حوزه خلیج، مصر و اسرائیل به رهبری خود تشکیل دهد که به نظر می رسد برداشته شدن یک چنین گامی محصول تفاهم حاصله بین آمریکا به رهبری ترامپ و عربستان سعودی و نیز کشورهای حوزه خلیج فارس به رهبری محمد بن سلمان و اسرائیل باشد چرا که افزایش نفوذ ایران در دوره های اخیر در منطقه بیش از هر کسی اسرائیل، عربستان سعودی و در نتیجه آمریکا را تهدید می کند.
پرفسور تومار در پایان مقاله خود تاکید کرد: اما در خاورمیانه اوضاع همیشه طبق آنچه که حساب و کتاب شده، ادامه نمی یابد و ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمله را آغاز کرد که بدون شک بسیاری از کشورهای جهان اسلام با این تصمیم مخالفت خواهند کرد اما آنچه که نتیجه این بازی را مشخص خواهد کرد، موضع و رفتار ملت و دولتهای عربستان سعودی، کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر در ادامه این روند است.
وی اضافه کرد: اگر مردم مصر و عربستان سعودی به شکلی محکم به این امر واکنش نشان داده و در برابر آن بایستند، آن وقت واکنش حکومتهای این کشورها نیز در برابر این امر می تواند تاثیر مستقیمی بر نتیجه این کار داشته باشد.
وی تاکید کرد: تا زمانی که صلح بر قدس حاکم نشود، خاورمیانه نیز صلح را نخواهد دید.
سیبل اراصلان روزنامه نگار و کارشناس ترک با انتشار مقاله ای تحت عنوان ‘قدس قلب ماست’ در روزنامه استار نوشت: قدس باید نماد صلح و آرامش باشد زیرا متعلق به سه دین اسلام، یهود و مسیح است.
وی افزود: چگونه ممکن است سرزمین مقدس قدس به مکانی برای جنگ و خونریزی میان پیروان ادیان الهی تبدیل شود؟ آیا این حکایت از کوته بینی سران کشورهای اسلامی و زیاده خواهی دنیای غرب نیست؟
اراصلان نوشت: امروز تنها امید ملت فلسطین به همکاری و اتحاد کشورهای مسلمان است و ما مردم ترکیه به عنوان چراغ نورانی و تکیه گاه مسلمانان فلسطین باید پیشرو در مقابله با زیاده خواهی خواهی آمریکا و اسراییل باشیم.
رسول توسون روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ترک نیز با درج مقاله ای با عنوان ‘اسراییل را به زور اسلحه می توان از قدس خارج شود!!!!!’ در روزنامه استار نوشت: برخی از مسلمانان افراطی خواستار مقابله نظامی با اسراییل هستند اما عقلای دنیای اسلام می دانند که جنگ مسلحانه با اسراییل ضامن بمب جنگ جهانی سوم را می کشد بنابراین من هم معتقدم اسراییل را نباید با یورش و عملیات نظامی مواجه کرد زیرا این دولت اشغالگر در عوض مردم فلسطین را بیش از پیش تحت فشار گذارده و سرزمین های فلسطینی را آماج حملات موشکی و بمباران جنگنده های خود قرار خواهد داد.
وی نوشت: از سوی دیگر عملیات نظامی علیه اسراییل نیازی به اتحاد و اراده کشورهای مسلمان دارد که این هم در حال حاضر وجود ندارد و امکانپذیر نیست.
توسون تاکید کرد: ترکیه باید با عقلای جهان اسلام متحد شده و سازمانی را تشکیل دهد و با تربیت دانشمندان، پس از بررسی نقاط ضعف و قوت جامعه مسلمانان، با اسراییل توسط دلایل مستند و زبان قابل فهم این رژیم اشغالگر به مذاکره موثر بپردازد تا با جلب حمایت افکار جهانی، فلسطین را آزاد کنیم.
ابراهیم کاراگول سردبیر روزنامه ینی شفق نیز با انتشار مقاله ای تحت عنوان ‘اینها برای جنگ رستاخیز آماده می شوند؟’ نوشت: اگر آمریکا و اسراییل موفق به تسخیر قدس شوند، در نوبت بعدی به شهرهای مکه و مدینه نیز دست اندازی خواهند کرد و جهت حملات تروریستی به سوی این دو شهر مقدس مسلمانان خواهد رفت و به عبارتی دیگر آمریکا و اسراییل قصد دارند جنگ را به قلب جهان اسلام بکشند تا بتوانند این دو مکان مقدس را به چنگ آورده و با تاریخ سازی جعلی مکه و مدینه را از سرزمین های وعده داده شده خداوند به قوم یهود معرفی کنند.
سردار تورغوت روزنامه نگار و کارشناسی سیاسی ترک در مقاله ای با عنوان ‘رمز قدس واشنگتن’ در روزنامه خبر تورک نوشت: قدرت و نفوذ مسیحیان صهیونیست (اوانجلیست ها) بالاخره با فشار و لابی در دستگاه حاکمیت آمریکا توانست حرف خود را به کرسی نشانده و دفتر اعلام قدس به پایتختی اسراییل را به امضای ترامپ برساند.
وی نوشت: اوانجلیست ها قدس را سرزمین رستاخیز خود می دانند که حضرت مسیح با لشگر مومن و پاک خود به این مکان مقدس فرود آمده و جهان را از شر آلودگی ها پاک خواهد کرد.
تورغوت تاکید کرد: حضور مایک پنس به عنوان یک اوانجلیست سرشناس در مقام معاون اولی ترامپ حاکی از تاثیر بی چون و چرای این لابی قدرتمند صهیونیستی در تصمیم اخیر ترامپ است.
http://www.haberturk.com/yazarlar/serdar-turgut-2025/1748607-washingtonun-kudus-sifresi
http://www.star.com.tr/yazar/kudus-kalbimizdir-yazi-1284292/
http://aa.com.tr/tr/analiz-haber/kudus-neden-simdi/994377
http://www.yenisafak.com/yazarlar/kemalozturk/kudus-nasil-kurtulur-2041442
http://www.star.com.tr/yazar/israil-kudusten-ancak-silah-zoruyla-cikarilabilir-yazi-1284291/
http://www.yenisafak.com/yazarlar/mahmuderolkilic/kudus-misali-gonlunde-domuz-gorursen-2041475
http://www.yenisafak.com/yazarlar/ibrahimkaragul/bir-kiyamet-savasi-hazirliyor-bunlar-turkiyeye-sahip-cikin-2041401
http://www.haberturk.com/yazarlar/serdar-turgut-2025/1748607-washingtonun-kudus-sifresi
خاورم/۱۹۰۵**انتشار دهنده: حسن فاخری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 12 =