جرد کوشنر صهیونیست؛ زوج منطقه ای محمد بن­ سلمان

اتحاد سلمان و کوشنر شکل جدیدی به خود گرفته است. آنها در حال متمرکز کردن قدرت در دست عده ای محدود و خاص هستند و این مسئله باعث شده است تا تصمیمات آنها نیز به همین میزان نسنجیده باشد.

در روایت­های تاریخی و برخی نقل قول­های داستانی، به نفوذ دو یهودی به نام اِستِر و مُردخای در دستگاه سلطنت خشایارشاه اشاره شده است. نفوذی که با اختیارات گسترده در مناصب مهم امپراتوری؛ هامان وزیر خشایارشاه و بسیاری از استانداران و مردم را کشته، بسیاری از کتابخانه­ها و دیوان­های ایرانی را نابود و استر یهودی را به همسری پادشاه درآورده است.  فارغ از صحت این واقعه تاریخی یا داستانی بودن آن؛ شکل جدید این نفوذ در تصمیم گیری را می­توان در قامت یک یهودی صهیونیست به نام جرد کوشنر؛ داماد و مشاور دونالد ترامپ و ارتباط او با محمدبن سلمان ولیعهد پادشاه سعودی مشاهده کرد. نفوذ در خاندان پادشاهی عربستان که حاکمان آن، خود را خادمین حرمین می­دانند؛ بیش از هر زمان دیگری علت خیانت و وقوع جنگ­های امنیت­ساز برای رژیم صهیونیستی را واضح­تر ساخته است.

البته این رابطه، سابقه دیرینه ای دارد و همواره با مبادلات نفت و تسلیحات گره خورده است. ایالات متحده همواره برای تضمین رشد و توسعه اقتصادی خود نیازمند تهیه انرژی و کنترل بر منابع آن بوده است. از این رو مهم­ترین طعمه، عربستان و منطقه غرب آسیا بوده است. عربستان سعودی با برخورداری از  16 درصد از ذخایر اثبات شده نفت- پس از ونزوئلا- دومین دارنده بزرگ منابع نفتی جهان می باشد. این کشور دارنده بیشترین میزان صادرات نفت و فراورده های آن و همچنین دارنده بیشترین ظرفیت تولید نفت جهان با توانایی تولید معادل ۱۲ میلیون بشکه در روز می­باشد. عربستان پس از کانادا، دومین صادرکننده بزرگ نفت به آمریکا می­باشد. در واقع آمریکا حدود ۱۱ درصد از نفت وارداتی خود را از عربستان وارد می­کند. در مقابل؛ آمریکا نیز مهم­ترین تامین کننده سلاح عربستان بوده است. آمریکا از زمان تعیین فروش نفت بر پایه دلار، به صورت جدی تامین امنیت عربستان را بر عهده گرفت.  چنان­ که در آخرین مبادلات میان این دو کشور، آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار اسلحه و تجهیزات نظامی به عربستان فروخته است. با این حال، عربستان از موشک­های انصارالله یمن در امان نبوده و حتی فرودگاه ریاض اخیرا مورد اصابت قرار گرفته است.   

حاکمان آمریکا در طول سال­های گذشته به خوبی می­دانند که به بهای جان مردم، چگونه با حاکمان خودکامه منطقه تعامل کنند. با این حال اتحاد سلمان و کوشنر شکل جدیدی به خود گرفته است. آنها در حال متمرکز کردن قدرت در دست عده ای محدود و خاص هستند و این مسئله باعث شده است تا تصمیمات آنها نیز به همین میزان نسنجیده باشد.

در هفته­های گذشته، اتفاقات رخ داده در منطقه غرب آسیا؛ از یمن تا فلسطین دستخوش التهاب و جنایت جدیدی شده است. اگرچه این حوادث ریشه در گذشته داشته است؛ اما اکنون به حالت دشوارتری درآمده و بیش از هرچیز، نقش جرد کوشنر را برجسته­تر ساخته است.

کوشنرِ ۳۶ ساله، مشاور و داماد دونالد ترامپ و فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد می­باشد. کوشنر از سوی ترامپ مسئول پیگیری روند صلح خاورمیانه است. مسئولیت سنگینی که بی­تجربه بودن کوشنر و هم پیمانی او با محمد بن سلمان، منجر به عواقب خطرناکی شده است. ترامپ در مورد این تصمیم خود گفته بود "کوشنر می­تواند در جایی موفقیت کسب کند که تجربه دیگران در روند صلح منجر به شکست شده بود". او گفته بود: "کوشنر؛ داماد ایوانکا ترامپ و یک یهودی ارتودکس و یکی از نوادگان بازمانده از واقعه هولوکاست است"‌. "او منطقه، مردم و بازیگران مختلف حاضر در آن را می­شناسد". " استعداد او ذاتی است. او فوق العاده است. توانایی او در معامله ذاتی است و همه او را دوست دارند".

یکی از دلایل اعتماد ترامپ به کوشنر تاثیر نگاه مثبت هنری کسینجر و مقامات رژیم صهیونیستی به کوشنر بوده است. کسینجر می­گوید "تمام روسای جمهوری که می­شناسم، به یک یا دو نفر به صورت مستقیم و اساسی اعتماد داشته­اند. کوشنر می­تواند یکی از آن افراد باشد". و یا در اظهار نظر دیگری، وزیر دفاع اسرائیل؛ اویگدور لیبرمن در تمجید از کوشنر گفته بود "کوشنر واقعا فردی محکم و باهوش است و ما امیدواریم که او، انرژی تازه ای را به منطقه ما وارد کند".

 

به گزارش طبس نیوز به نقل از گاردین، جرد کوشنر برای سال‌ها مدیر یک بنیاد برای جمع‌آوری پول برای ساخت شهرک‌های صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی بوده است. اقدامی که طبق قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل غیرقانونی محسوب می‌شود. او حتی با مایکل فلین جهت رایزنی با اعضای شورای امنیت جهت حل و فصل محکومیت شهرک سازی در اسرائیل، میانجی گری و صحبت کرده است.

به نظر می­رسد که کوشنر به عنوان مشاور ارشد ترامپ، تصمیم به تغییر کل خاورمیانه گرفته است. او این تصمیم ویرانگرانه را همراه با دوست جدید۳۲ ساله خود؛ محمدبن سلمان گرفته است.  ولیعهدی که به جرم فساد، بسیاری از اعضای خانواده سلطنتی و حتی برخی از اعضای خاندان خود را دستگیر و از این رو مورد توجه بین المللی قرار گرفته است.

 

در روز قبل از اجرای این تصمیم بی سابقه توسط محمدبن سلمان؛ کوشنر در یک سفر از پیش تعیین نشده به ریاض، با محمدبن سلمان دیدار کرده بود. اگرچه از تصمیمات گرفته شده در این دیدار اطلاعی در دست نیست، اما ترامپ پس از مدتی در توئیتی، از اعتماد زیاد خود به محمدبن سلمان سخن گفت ."من به پادشاه عربستان و به ولیعهد آن بسیار اعتماد دارم. آنها دقیقا می دانند که چه می­کنند". این توئیت با خبر ارائه سهام شرکت عربستانی آرامکو-بزرگترین شرکت تولید کننده نفت جهان- در بورس نیویورک نیز مصادف شده بود.

اتحاد کوشنر و سلمان فراتر از ریاض بوده است. آمریکا و عربستان به صورت محرمانه در حال اعمال انواع توافق های صلح برای فلسطینیان و رهبران عرب و نزدیکی هر چه بیشتر فلسطین و رژیم صهیونیستی می­باشند.

همان گونه که محمدبن سلمان در حال هدیه دادن فلسطین به کوشنر است، برخی از حاکمان عرب نیز با تملق در پی کسب پیشنهاداتی از سوی دولت و خانواده رئیس جمهور آمریکا هستند. از این رو بود که ترامپ با اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) احتیاط ناشی از ترس از تبعات این تصمیم را کنار و قوانین بین المللی را نقض کرده است.

اوضاع فعلی محدود به مسئله فلسطین نیست. عربستان سعودی در یمن نیز در حال یک جنایت بزرگ علیه مردم است و مرزهای این کشور از ورود کمک­های مردم دوستانه ممانعت می­کنند. اگرچه ترامپ علیه اقدامات دولت سعودی در یمن ظاهرا یک موضع منفی و البته ساده ای گرفت، اما او به شکل محرمانه در حال تقویت پیوند میان امارات و عربستان علیه کشورهای یمن، لبنان و قطر می­باشد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گاردین؛ اتحاد سلمان و کوشنر حتی موجب رنجش رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز شده است. بنا به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، نگرانی تیلرسون به خصوص ناشی از صحبت­های کوشنر با محمدبن سلمان برای حمله نظامی به قطر بوده است. اما در این بین، سفارت آمریکا در قطر چه باید بکند؟ این سفارتخانه چگونه باید به اتحاد کوشنر و محمدبن سلمان واکنش نشان دهد؟ شرایط نشان می­دهد که هیچ واکنش و عملکردی نمی­تواند داشته باشد. چون در سفارت قطر هنوز سفیری تعیین نشده است. سفارت آمریکا در عربستان به چه شکل است؟ این جایگاه نیز خالی است. جایگاه سفیر در اردن، مراکش و مصر نیز خالی است. حتی برای دستیار وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه که یک پست استراتژیک برای سیاست­های آمریکا در منطقه است؛ کسی کاندید نشده است.

خالی بودن این مناصب بخشی از خلاء قدرت تیلرسون را نشان می­دهد. ضعفی که کوشنر را  قادر می­سازد تا اتحاد قدرتمند خود را با سلمان تقویت سازد. مسئله­ای که با تشدید فشار به ایران و تخریب مناطق اطراف آن؛ مجموعا به ضرر منطقه تمام شده است. زیرا که جنگ در یمن صرفا شدت گرفته است، قطر بیش از هر زمان دیگری به ایران نزدیک شده است، توافق بین اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و فلسطینیان غیرممکن شده است و در لبنان نیز، نخست وزیر سعد حریری از استعفای خود عقب نشینی کرده است. حتی دولت عربستان سعودی می بایست پول هتل ریتز کارلتون را که برخی اعضای محکوم به فساد خانواده سلطنتی در آن زندانی هستند را پرداخت کند.

منابع:

۱. https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/dec/09/jared-kushner-wreaking-havoc-middle-east

۲. https://www.theguardian.com/us-news/2017/jan/16/jared-kushner-has-trumps-trust-but-lacks-experience-for-middle-east-role

۳. https://www.theguardian.com/world/2017/nov/06/donald-trump-saudi-arabia-corruption-crackdown-tweet

۴. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960918001976

انتهای متن/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 13 =