اثر سرمایه دینی بر هزینه های این جهان و هزینه های در راه خدا

این مقاله در پی آن است که به بررسی اثر سرمایه دینی بر هزینه­ های این جهان و هزینه ­های در راه خدای خانوار با نگاه به نظریه­ های اسلامی بپردازد.

چکیده

یکی از سفارش ­های ویژه دین، پرداخت زکات است که در مفهوم همگانی آن به معنای هزینه در راه خداست. این هزینه به پیوند افراد با دین یعنی عوامل برانگیزاننده دینی مانند ایمان و سرمایه دینی بستگی دارد. هزینه ­های این جهان نیز در شرایطی از سرمایه دینی اثر می­ پذیرد. این مقاله در پی آن است که به بررسی اثر سرمایه دینی بر هزینه­ های این جهان و هزینه ­های در راه خدای خانوار با نگاه به نظریه­ های اسلامی بپردازد. بر پایه این نظریه­ ها و بررسی­ های تجربی انجام‌شده در این زمینه، در بررسی این نوشتار، هزینه ­های خانوار و نیز هزینه­ های در راه خدا، تابعی از متغیرهای درآمد، دارایی، پس ­انداز، سن، بُعد خانوار، سرمایه دینی و سرمایه­ گذاری کاری در جایگاه متغیرهای توضیح‌دهنده گرفته شده­ است.
 در این بررسی سرمایه دینی بر پایه مولد جایگاه (ژنراتور موقعیت) که از ابزارهای جهانی است، اندازه‌گیری و در مدل می‌آید. داده­ های این بررسی با به‌کارگیری پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری، شهروندان شهر زاهدان با نمونه­ ای برابر با پانصد سرپرست خانوار بوده است. داده­ ها با روش ­های اقتصاد سنجی تحلیل شده ­اند. اصلی ­ترین یافته­ ها آن است که سرمایه دینی، سن، درآمد، دارایی، سرمایه‌گذاری کاری بر هزینه ­های دینی اثر مثبت داشته ­اند و سرمایه دینی هزینه­ های زندگی این جهان را کاهش نمی­ دهد.

کلیدواژه ها: هزینه در راه خدا؛ سرمایه دینی؛ مولد جایگاه؛ زاهدان

نویسندگان:

مرتضی عزتی: عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

 پرویز نصیرخانی: عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

 نازنین افشین فر: کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه پیام نور زاهدان

فصلنامه اقتصاد اسلامی – دوره ۱۷، شماره ۶۷، پاییز ۱۳۹۶.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 13 =