سفر وزیر خارجه انگلیس به مسکو/ یک بستر با دو رؤیا

لندن – ایرنا- بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس شامگاه پنجشنبه در حالی وارد مسکو شد که این سفر، نخستین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس به روسیه طی پنج سال گذشته و در اوج تیرگی روابط میان دو کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، بوریس جانسون شامگاه پنجشنبه با انتشار پیامی در توییتر خود اعلام کرد که برای گفت‌وگوهای مهم با همتای روسی خود ‘سرگئی لاوروف’ وارد مسکو شده است.
او در این پیام با اشاره اختلافات عمیق میان دو کشور عنوان کرد که در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه روسیه، درباره دورنمای همکاری‌های میان دو کشور در رابطه با سوریه، ایران و کره شمالی بحث و رایزنی خواهد کرد.
سفر جانسون به مسکو براساس اعلام وزارت خارجه انگلیس به دعوت «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه صورت می‌گیرد.
بوریس جانسون و سرگئی لاوروف آخرین بار در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر گذشته با یکدیگر دیدار کرده و به گفته وزارت خارجه انگلیس اکنون زمان مهمی است تا دو کشور در رابطه با امنیت جهانی با یکدیگر گفت‌وگو کنند.
با این ‌حال حمایت انگلیس از تحریم‌های علیه روسیه به دلیل الحاق شبه‌ جزیره کریمه به خاک این کشور، تفاوت سیاست خارجه دو کشور در قبال سوریه و مرگ مرموز الکساندر لیتوینینکو افسر اطلاعاتی سابق سازمان اطلاعات خارجی روسیه در لندن طی یک دهه گذشته موجب سردی در روابط میان دو کشور شده است.
کمیته پارلمانی اطلاعاتی و امنیتی انگلیس روز پنجشنبه در گزارش سالانه خود، روسیه را بزرگ‌ترین تهدید امنیتی سال ۲۰۱۷ انگلیس معرفی کرد و عنوان کرد که نهادهای جاسوسی انگلیس به‌شدت تمرکز خود را بر فعالیت‌های مسکو افزایش داده‌اند.
ترزا می نخست‌وزیر انگلیس هم‌ بارها از سیاست‌های خارجی روسیه انتقاد کرده و اخیراً طی اظهاراتی گفته بود که این کشور نظم جهانی را برهم زده است.
وی گفته بود: من یک پیام ساده برای روسیه دارم. ما از اقدامات شما آگاه هستیم، اما پیروز نخواهید شد چون شما انعطاف در دمکراسی و تعهد کشورهای غربی به اتحاد با یکدیگر را دست‌کم گرفته‌اید.
از این ‌رو رسانه‌های انگلیسی در گزارش‌ های خود در رابطه با سفر بوریس جانسون به مسکو به سردرگمی سیاست خارجه انگلیس نسبت به روسیه اشاره داشته و تأکید دارند که لندن نمی‌تواند سیاست مشخصی را در قبال مسکو در پیش بگیرد.
آخرین برنامه سفر بوریس جانسون به مسکو، که قرار بود در بهار گذشته صورت گیرد به دلیل حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه نظامی در سوریه لغو شد و در پی آن سفارت روسیه در لندن در واکنش به تصمیم وزیر خارجه انگلیس در لغو این سفر عنوان کرد که او از ترس پاسخگویی به همتای روسی خود چنین تصمیمی را گرفته است.
انتقادها از عقب‌نشینی بوریس جانسون در انجام این سفر پس ‌از آن شدت گرفت که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در همان ایام به روسیه سفر کرد و این مساله برای دستگاه دیپلماسی انگلیس به‌شدت گران تمام شد.
برخی تحلیل گران انگلیسی بر این باورند که سفر بوریس جانسون به مسکو در کنار افزایش فشارهای داخلی بر دولت «ترزا می» به دلیل استعفای سه تن از اعضاء ارشد کابینه، می‌تواند سبب شود تا نخست‌ وزیر انگلیس با کارت تهدید روسیه و تمرکز افکار عمومی به مسکو، تا مقدار زیادی از سطح این فشارها بکاهد.
با این ‌حال دولت ‘ترزا می’ تاکنون نتوانسته دلیل قانع‌کننده‌ای برای اثبات ادعاهای خود مبنی بر اینکه روسیه تهدیدی برای این کشور به شمار می‌رود ارائه کند.
بوریس جانسون چندی پیش طی اظهاراتی در پارلمان این کشور گفته بود که روسیه هر اقدام ناپسندی را در دنیا صورت می‌دهد. وی با این ‌حال در پاسخ به سؤال نماینده‌ای مبنی بر اینکه آیا برای گفته‌های خود مدرک هم دارد گفت: هیچ مدرکی را برای ارائه در اختیار ندارم.
خبرگزاری رویترز در گزارشی در رابطه با سفر جانسون به مسکو نوشت: دقیقاً مشخص نیست که بوریس جانسون نسبت به روسیه چه حسی دارد. اظهارنظرهای او درباره این کشور طیف گسترده‌ای دارد. یک‌ لحظه از این کشور تمجید و لحظه دیگر انتقاد می‌کند. به نظر می‌رسد برای خودش هم مشخص نیست که از مسکو چه انتظاری دارد.
این خبرگزاری افزود: هرچند انگلیس از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه حمایت می‌کند اما طی هفته‌های اخیر برای عبور از سرمای زمستان مجبور به خرید گاز از این کشور شده است.
رویترز این مراوده تجاری را برخلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه برشمرد و نوشت: گویا بالاخره دو کشور پس از مدت‌ها یک زمینه اشتراک پیدا کرده‌اند و می‌توانند در مورد سایر اشتراکات با یکدیگر گفت‌وگو کنند.
براساس برنامه اعلام‌شده در جریان دیدار بوریس جانسون و سرگئی لاوروف قرار است مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای موردبحث و تبادل‌نظر قرار گیرد.
بوریس جانسون همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره موضوعاتی که قرار است با سرگئی لاوروف مطرح کند ، گفت: در مرحله اول بحث ایران و برجام را مطرح خواهم کرد. همان‌طور که می‌دانید دیدگاه انگلیس با روسیه در این رابطه بسیار نزدیک است. هر دوی ما به مزایای حفظ این توافق آگاه هستیم و نمی‌خواهیم شاهد ایران مجهز به سلاح هسته‌ای باشیم.
وی افزود: از سوی دیگر هر دو طرف تمایل داریم تا مردم ایران را به مدار اقتصاد جهانی وصل کنیم. آن‌ها نیاز دارند که مزایای تعامل با جهان را حس کنند و به نظر من این مساله مهمی است. همکاری انگلیس و روسیه در این زمینه می‌تواند خیلی ارزشمند باشد.
کره شمالی و سوریه از دیگر محورهایی است که به گفته وزیر امور خارجه انگلیس قرار است در دیدار خود با سرگئی لاوروف درباره آن بحث و رایزنی کند.
شبک**اروپام ** هـ ن **۱۳۹۲**انتشار: ابوالفضل بابایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =