نفت سبک ایران، رکورددار افزایش قیمت در بازارهای جهانی

تهران- ایرنا- نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به پانزدهم دسامبر (بیست و چهارم آذرماه) با یک دلار و ۲۰ سنت افزایش بها، در بازارهای جهانی بیشترین رشد را ثبت کرد و هر بشکه از این محصول ۶۳ دلار و ۲۳ سنت فروخته شد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، در هفته های گذشته گمانه زنی هایی درباره توقف زودهنگام طرح کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک مطرح شده اما هنوز بیشتر شواهد، نشاندهنده موافقت اعضای اوپک و سایر تولیدکنندگان این طرح است.
بر اساس طرح کاهش تولید نفت اعضای اوپک در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش داده اند که این موضوع باعث کاهش عرضه نفت مازاد به بازارهای مصرف شده است.
برخی تولیدکنندگان غیراوپک نیز با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت موافقت کرده اند.
در آخرین نشست اعضای اوپک که آذرماه در وین (اتریش) برگزار شد، با تمدید اجرای این طرح تا پایان سال ۲۰۱۸ موافقت شد.
مدیریت کل اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت امروز (شنبه) قیمت نفت خام سبک ایران را در هفته منتهی به پانزدهم دسامبر (بیست و چهارم آذرماه) با یک دلار و ۲۰ سنت افزایش، ۶۳ دلار و ۲۳ سنت برای هر بشکه اعلام کرد.
قیمت نفت خام سنگین ایران نیز در دوره مورد بررسی یک دلار و ۲ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ۶۰ دلار و ۴۹ سنت برای هر بشکه رسید.
قیمت سبد نفتی اوپک نیز به ۶۱ دلار و ۷۱ سنت برای هر بشکه رسید و نسبت به هفته گذشته ۸۷ سنت افزایش یافت.
قیمت نفت خام شاخص دبلیو.تی.آی در این هفته، ۱۹ سنت افزایش یافت و به ۵۷ دلار و ۲۱ سنت برای هر بشکه رسید. در هفته مورد بررسی بهای نفت خام شاخص برنت یک دلار و ۱۰ سنت افزایش یافت و ۶۴ دلار و ۱۰ سنت برای هر بشکه قیمت خورد.
قیمت نفت خام شاخص‌های دوبی و عمان نیز به ترتیب ۶۱ دلار و ۲۱ سنت و ۶۱ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه بود که نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۹۸ سنت و ۹۶ سنت افزایش نشان داد.
به گزارش طبس نیوز به نقل از ایرنا، براساس نظر کارشناسان، قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ در دامنه بشکه ۶۰ تا ۷۰ دلار در نوسان است.
بر اساس پیش بینی اوپک، در سال آینده میلادی تقاضا برای نفت تولیدی این سازمان به ۳۳ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد که ۳۶۰ هزار بشکه نسبت به برآورد پیشین این سازمان بیشتر است.
میزان صادرات نفت ایران اکنون حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز است که حدود ۶۰ درصد آن به بازارهای آسیا و بقیه به کشورهای اروپایی صادر می شود.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام ۲۰۲۲*۱۹۶۱*
خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =