خرید ایکس‌ری با نظارت سازمان بازرسی بوده است/ قرار نیست همه کانتینرهای وارداتی اسکن شوند

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک با اشاره به اینکه مناقصه خرید ایکس‌ری با نظارت سازمان بازرسی بوده است، گفت: قرار نیست ۲ هزار کانیتنری که روزانه در گمرک شهید رجایی وارد می‌شود مثل بار گندم و آهن‌آلات رو باز که با چشم قابل اندازه‌گیری است، از ایکس‌ری عبور کند.

علی رحیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اینکه چرا علی‌رغم امکان تولید دستگاه ایکس‌ری (تصویر برداری با اشعه) کامیونی و چمدانی در داخل کشور، اخیراً گمرک ایران تعدادی دستگاه ایکس ری از چین وارد کرده است، اظهار داشت:‌ گمرک با وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی قرارداد منعقد کرده و به ترتیب ۵ دستگاه از اولی و یک دستگاه از دومی خریداری شده که این اقدام در راستای استفاده از تولید داخل بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک، گفت: چندی پیش گمرک برای رفع نیاز خود مناقصه خرید ۱۵ دستگاه ایکس‌ری چمدانی با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار کرد، اما علی رغم در نظر گرفتن بالاترین امتیازات برای شرکت‌های داخلی، یک شرکت چینی برنده شد.

این مقام مسئول تاکید کرد: دستگاه‌هایی که خریداری می‌شود، باید شرایط خاص داشته باشند، مثلا ایکس‌ری‌های کامیونی خریداری شده ۶ سال گارانتی دارند و شرکت موظف به ارائه خدمات پس از فروش است.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک در پاسخ به این سؤال که برخی شرکت‌های داخلی بیان می‌کنند که گمرک، آنها را در مناقصه خرید ایکس‌ری شرکت نداده است، بیان کرد: این موضوع را باید نهادهای نظارتی و بازرسی تأیید کنند، معترضان می‌توانند با نامه‌نگاری از نهادهای مربوطه پاسخ دریافت کنند.

وی افزود: طرح چنین مسائلی برای گمرک عادی است و نمایندگان بازرسی کل کشور در مناقصات حضور داشته و جواب این افراد را داده‌اند.

رحیمیان یادآور شد: وقتی آگهی مناقصه منتشر می‌شود، شرکت‌های ایرانی و خارجی می‌توانند حضور پیدا کنند و در حضور نمایندگان نهادهای نظارتی تصمیم‌گیری می‌شود که براساس مرّ قانون است.

وی در پاسخ به این شبهه که در خرید دستگاه‌های وارداتی ایکس ری منافعی وجود دارد، به همین دلیل رغبت به واردات بیشتر از خرید از تولید داخل است، عنوان کرد: خوشحال می‌شویم که شرکت‌های داخلی بتواند دستگاه‌ مورد نیاز را تولید کنند. همین فردا صبح دو شرکت داخلی معرفی کنید، تا با آنها کار کنیم. با همه این شرکت‌ها مذاکره کرده‌ایم و جلساتی داشته‌ایم. منتها مناقصه شرایط دارد و عواملی مانند قیمت و استاندارهای مورد نیاز باید رعایت شود.

معاون توسعه مدیریت گمرک تاکید کرد: در مناقصات برای شرکت‌های داخلی امتیازات خاصی قائل می‌شویم تا تشویق شوند. مثلاً اگر امتیاز حداکثر ۱۰ باشد،‌ امتیازش را به شرکت داخلی می‌دهیم.

رحیمیان با تاکید بر اینکه هیچ شبهه‌ای در مناقصات وجود ندارد،‌ گفت:‌ اگر چنین باشد، اول از همه نماینده سازمان بازرسی کل کشور باید اعتراض کند. گمرک نفعی در مناقصات و خرید ایکس‌ری ندارد.

معاون گمرک در مورد اینکه گفته می‌شود، ایکس‌های موجود در گمرک شهید رجایی بندرعباس فقط در خدمت ترانزیت بوده و کنترلی بر کالاهای وارداتی نیست، بیان داشت: این بحث‌ها شایعات است و ایکس‌ری پرسرعتی خریداری شده که می‌تواند رویه‌های ترانزیت و واردات را پوشش دهد.

وی در مورد راستی‌آزمایی این موضوع گفت: وقتی به بهره‌برداری رسید، می‌توانید بروید و ببینید و نیازی به اظهار نظر نیست. اکنون این دستگاه دو ماه آزمایشی در حال فعالیت است و منتظر افتتاح رسمی هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک افزود:‌ دو دستگاه ایکس پرسرعت کامیونی خریداری شده که در گمرک شهید رجایی و دوغارون مستقر شده است. هر ۳۰ ثانیه قابلیت اسکن یک دستگاه کانتینر بر را دارد و به صورت عبوری بدون توقف انجام می‌شود. همچنین هنوز اطلاعات اسکن روی سامانه جامع گمرکی قرار نگرفته و در تلاش برای انجام آن هستیم.

وی با بیان اینکه اکنون گمرک شهید رجایی سه دستگاه ایکس‌ری دارد، تصریح کرد: قرار نیست ۲ هزار کانیتنری که روزانه در گمرک شهید رجایی وارد می‌شود، مثل بار گندم و آهن‌آلات رو باز که با چشم قابل اندازه‌گیری است، ایکس‌ری شود. این کار برای مواردی است که با چشم قابل ملاحظه و اندازه‌گیری نیست. برای گمرک اسکن کالاهای واردات و ترانزیت فرقی نمی‌کند.

انتهای پیام/ب

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − ده =