صفحه اختصاصی «حج و زیارت و وقف» خبرگزاری فارس به صورت رسمی آغاز به کار کرد

در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صفحه اختصاصی «حج و زیارت و وقف» خبرگزاری فارس با حضور جمعی از مدیران ارشد حوزه حج و زیارت و وقف کشور رسما آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، آیین آغاز به کار رسمی صفحه اختصاصی «حج و زیارت و وقف» خبرگزاری فارس عصر امروز با حضور حمید محمدی  رئیس سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، یوسف افضلی معاون مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات و مصطفی آجرلو مدیرکل ارتباطات و تبلیغات آستان حضرت عبدالعظیم (ع) رونمایی شد.

 همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، محسن نظافتی مدیرکل اسکان حج و عتبات سازمان حج و زیارت، اسکندری مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان حج و زیارت، علیرضا رادان جانشین معاونت فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات و مجتبی محمدبیگی رئیس اداره ارتباطات آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) حضور داشتند.

صفحه اختصاصی حج و زیارت و وقف خبرگزاری فارس در راستای اهمیت فرضیه حج و اخبار مربوط به حوزه  زیارت و  وقف، برای اولین بار در بین رسانه‌های کشور، کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد. پیش از این این صفحه به مدت یک ماه فعالیت آزمایشی داشت و از امروز به مناسیت ایام الله دهه فجر آغاز به کار کرد.

بیات: راه‌اندازی صفحه حج و زیارت و وقف برای پرهیز از سرگردانی مخاطب است

در ابتدای این مراسم، مرتضی بیات سردبیر خبرگزاری فارس گفت: اگر دیگر خبرگزاری‌ها را رصد کنیم متوجه می‌شویم که هیچ خبرگزاری در کشورمان صفحه‌ای با عنوان حج و زیارت و وقف اختصاص نداده است که این اتفاق برای نخستین بار در خبرگزاری فارس رخ داده است.
وی با اشاره به اینکه چند سال پیش رویکردی برای ادغام گردشگری و حج و زیارت ایجاد شده بود، خاطرنشان کرد: با ابلاغیه مقام معظم رهبری این موضوع ختم شد.
بیات تصریح کرد: خبرگزاری فارس با توجه به رویکرد انقلابی‌اش، مسئله مهم حج و زیارت را در کنار گردشگری که شامل سفرهای تفریحی است نگنجانده است بلکه دست به تفکیک این ۲  مقوله زده تا این فریضه الهی کمرنگ جلوه داده نشود.
وی افزود: ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه چندی پیش میهمان خبرگزاری فارس بودند و مذاکراتی در خصوص اهمیت وقف، حج و عتبات با وی انجام شد و به دلیل نزدیکی اهداف این ۳  حوزه و به منظور عدم رها شدن و سردرگمی مخاطب برای پیدا کردن اخبار حج و وقف و زیارت تصمیم به ایجاد یک صفحه اختصاصی گرفتیم.
سردبیر خبرگزاری فارس ابراز داشت: توقع ما این است که دست‌اندرکاران این ۳  حوزه از سطح رویکرد خبرگزاری صرف خارج شده و به لایه‌های عمیق‌تری مانند فرهنگ‌سازی وارد شوند.
وی با اشاره به پتانسیل موجود در سازمان‌های مربوطه و مذکور در حوزه تولید محتوا برای فرهنگسازی گفت: صفحه اختصاصی خبرگزاری فارس در زمینه حج و زیارت و وقف محدودیت خاصی برای ارائه محتوای فرهنگسازی این مجموعه‌ها ندارد لذا امیدواریم این دستگاه‌ها برای متبلور کردن اهداف فرهنگ‌سازی حج و زیارت کمک‌حال خبرگزاری باشند.
بیات در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که نگاه لوکس به مقوله حج و زیارت و وقف تغییر کرده و بتوانیم با توجه به ظرفیت موجود، اثرات مثبتی در فرهنگ جامعه در خصوص حج و زیارت و وقف داشته باشیم.

محمدی: رسانه‌ها باید فضا را به سمت پاسخگویی مسئولان حج و زیارت و وقف سوق دهند

حمید محمدی با تبریک سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: خبرگزاری فارس رسانه‌ای ارزشی است که رسالتی فراتر از یک خبرگزاری دارد.
وی افزود: نقش رسانه در فرهنگسازی در جامعه امکان‌ناپذیر است، چرا که می‌تواند هنجارها را به جامعه ارائه دهد.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد:‌ ایجاد و راه‌اندازی صفحه اختصاص حج، زیارت و وقف در خبرگزاری فارس، اقدامی بسیار ارزشمند است، چرا که حج و زیارت مخاطب گسترده‌ای دارد.



وی با بیان اینکه حج و زیارت موضوعی مستحب است، اظهار داشت: با آنکه در بستر حج و زیارت بسیاری از اخلاقیات، نوع‌دوستی، هنجارها و ارزشها وجود دارد که از طریق فرهنگ‌سازی انجام شده در جامعه می‌توان به این موضوع رسید.

محمدی خاطرنشان کرد: کسانی که برای حج و عتبات مشرف می‌شوند، در حقیقت نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و پیروان مکتب اسلام هستند، لذا باید این موضوعات در اخلاق و رفتارشان به خوبی بازتاب پیدا کند، به همین دلیل فرهنگسازی برای آنها بسیار مهم است.

وی گفت: ما شاهد حضور ۲.۵ میلیون عراقی در طول سال در جمهوری اسلامی ایران هستیم که آنها برای زیارت به شهرهای مشهد، قم و شیراز سفر می‌کنند، به همین دلیل روش مهمان‌نواری ما از این زائران هم بسیار ویژه است که می‌تواند بازتاب آن در صفحه حج و زیارت و وقف وجود داشته باشد.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اقداماتی که برخی از سودجویان در جهت کسب سود و درآمد از زائران می‌کنند، گفت: بلاهایی که بر سر زائران عتبات در عراق می‌آید به دلیل ورود افراد غیرمجاز به این حوزه است و دستگاه‌های متولی باید هر چه زودتر فکری به حال این موضوع کنند  ولی باید زمینه را برای فعالیت این افراد محدود کرده و به ارائه خدمات خوب به مردم بپردازند.
وی افزود: رسانه‌ها برای کاهش حضور سودجویان در این عرصه می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.
محمدی در خصوص کارهای مشترکی که می‌تواند بین دستگاه‌های متولی حج و زیارت و رسانه‌ها وجود داشته باشد نیز گفت:‌ اطلاع‌رسانی دقیق به مردم به جهت پیشگیری از وقوع حوادث به خصوص در عتبات مؤثر است.
وی در ادامه تصریح کرد: در حوادث اخیر که در عتبات به وجود آمده، عدم برخورد قاطعانه دستگاه‌های متولی مشخص است و رسانه‌ها باید فضا را به سمت پاسخگویی مسئولان سوق دهند.

محمدی در ادامه اظهار داشت: آزاد برها آسیب‌های بسیاری به این حوزه وارد کرده‌اند که علاوه بر اینکه قوانین می‌تواند جلوی ورود آنها را بگیرد، رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی دقیق می‌توانند از وقوع این مسائل پیشگیری کنند.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مشکلات جدی پیش آمده در سال‌های گذشته از سوی آزادبرها به ذکر مثال پرداخت و گفت: رها شدن ۴۰۰ نفر از هم‌وطنانمان در عراق از سوی یکی از افراد متخلف و آزادبر از جمله این مشکلات است، این فرد هزینه‌های دریافتی را به طرف عراقی نداده بود و مشکلات جدی‌ای برای ۴۰۰ نفر از هم‌وطنانمان ایجاد شد که درنهایت با همکاری وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت مسئله حل شد، اما این مسئله موجب وهن نظام و سازمان حج و زیارت شد.
محمدی ادامه داد: انفجار در حله که جان تعدادی از هموطنان ما را گرفت نیز حاصل همین بی‌قانونی بود و به دلیل اینکه زائران فاقد بیمه بودند، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدیم که این مسئله هم با اطلاع‌رسانی دقیق قابل پیشگیری است.
محمدی در خصوص مسائل حج نیز گفت: هر چه مردم نسبت به فرایندهای سفر و محتوای آن آگاهی بیشتری داشته باشند، بهتر می‌توانند از برکات سفر حج استفاده کنند و با مشکلات کمتری مواجه شوند.
وی ادامه داد:‌ سازمان حج و زیارت مکلف است که برنامه‌ها و جلسات توجیهی پیش از سفر حج برگزار کند، اما ورود رسانه‌ها برای آگاهی‌رسانی تأثیر مهمی بر کاهش مسائل خواهد داشت.
وی با بیان اینکه نقش رسانه صیانت از حقوق مردم و مخاطبین است، گفت: رسانه‌ها باید مشکلات موجود در این حوزه را برجسته کرده و مطالبه‌گری کنند و در مقابل،‌ دستگاه‌های متولی باید پاسخگو باشند.
وی اظهار امیدواری کرد: مجموعه خبرگزاری فارس با اختصاص یک صفحه مجزا به مسئله حج و زیارت، در عرصه اطلاع‌رسانی راه را هموارتر کرده و از این طریق از اثرات معنوی برخوردار شود.

شرفخانی: حج و زیارت و وقف از مناسک الهی هستند

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص همراهی رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف گفت: اختصاص صفحه ویژه برای این مسئله ابتکار قابل تقدیری است که البته ممکن است برای برخی سؤال پیش بیاید که چرا حج و زیارت و وقف هر ۳ در کنار هم قرار گرفته‌اند، پاسخ آن است که هر ۳ عنوان جزو مناسک هستند.

حجت‌الاسلام شرفخانی تصریح کرد: شاید در اذهان، تنها حج به عنوان مناسک شناخته شود، در حالی که زیارت در کنار وقف  هم یکی دیگر از مناسک است، از آنجایی که وقف به عنوان افضل عبادات شناخته شده و در روایات آمده است باز کردن گره‌ای از کار مردم (فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی و… ) عبادت محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه برای نهادینه کردن این موضوعات در جامعه باید از ابزارهای رسانه‌ای استفاده کنیم، افزود: مسئله حج و زیارت در فرهنگ کشور نهادینه شده و براساس آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مقام نخست گردشگری مربوط به گردشگری زیارت است و گردشگری‌های دیگر در مقام‌های بعدی قرار دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه حساسیت اجتماعی برای مسئله وقف زیاد است، گفت: خداوند متعال نهاد وقف را برای حل برخی مسائل اجتماعی پایه‌ریزی کرده است.

وی در خصوص آثار اجتماعی حج در جامعه گفت: حج امری اجتماعی است که به عنوان بزرگترین تجمع مسلمانان شناخته می‌شود، اما در مورد مفهوم زیارت باید بگویم، زیارت اهل‌بیت و خاندان عصمت و طهارت از تأکیدات بزرگان دینی است که باعث سلامت اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و روان جامعه می‌شود که می‌توان هر ۳  این مناسک را آرام‌بخش روان جامعه خواند.
وی با بیان اینکه براساس آمار ۷۵ درصد مردم بعد از زیارت احساس آرامش می‌کنند، گفت: زیارت قبور ائمه اطهار و خاندان اهل‌بیت از آنجا که محل ظهور ملائک و تجلی خداوند متعال است، آرامش‌بخش است. این مسئله در مورد مناسک حج نیز صدق می‌کند، چرا که انسان پس از حضور در مراسم حج، مانند انسان تازه‌ متولدشده، پاک و آرام می‌شود.
به گفته این مقام مسئول اگر می‌خواهیم در جامعه آرامش ایجاد کنیم و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم باید به این ۳  موضوع توجه کنیم.

افضلی: بازسازی عتبات به خوبی در خبرگزاری فارس منعکس شده است

در ادامه این نشست یوسف افضلی معاون مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات با تأکید بر اینکه بازسازی‌هایی که از سوی ستاد عتبات انجام شده به خوبی در خبرگزاری‌ فارس منعکس شده‌اند، گفت: برای دست‌اندرکاران ستاد بازسازی عتبات عالیات جای بسیار خرسندی است که در کنار حج و زیارت و وقف بتوانیم مباحثی در خصوص زیارت و اخبار عتبات را از طریق خبرگزاری فارس اطلاع‌رسانی کنیم.
وی تلفیق مباحث حج و زیارت و وقف را موجب اطلاع‌رسانی بهتر از سوی رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: تا به امروز مشارکت رسانه‌ها برای انعکاس اخبار کمک‌های مردمی جهت بازسازی عتبات موفق بوده است.

وی ادامه داد: مسئولیت ستاد بازسازی عتبات عالیات، جمع‌آوری نذورات و هزینه‌کرد آن در خارج کشور بوده که در سال‌های گذشته به خوبی انجام شده است.

به گفته افضلی، مردم با وجود مشکلات اقتصادی، به بهترین نحو ممکن برای بازسازی عتبات عالیات مشارکت داشتند و این ستاد با کمک این نذورات به بازسازی عتبات و اتباع مقدسه اقدام کرده و در حال حاضر در پی توسعه حرمین شریفین است.
وی با بیان اینکه توسعه صحن و شبستان حضرت زهرا (س) تا ۸۰ درصد انجام شده است، گفت: تا ۲ ماه دیگر بخش زیارتی این حرم به صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد.
معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات در ادامه تصریح کرد: ساخت شبستان حضرت زهرا(س) در کنار فضای زیارتی ضریح مطهر حضرت امیرالمؤمنین(ع) نیازی بود که از سوی مهندسین و کارگران ایرانی به خوبی شناسایی شده و تلاش کردیم تا برای رفاه حال زائران آن را بسازیم.
افضلی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد نذوراتی که ایرانیان برای بازسازی عتبات هزینه کرده‌اند به کشور بازگشته است، تصریح کرد: عموم کارگران مهندسین فعال در بازسازی عتبات عالیات، ایرانی هستند و تمام تجهیزات و مواد مصرفی هم از ایران به این حرمین منتقل می‌شود.
وی در ادامه افزود: عملیات ساخت صحن حضرت زینب(س) در کربلا نیز در حال انجام است و دیوار آب‌بند این صحن ساخته شده که گودی قتلگاه را به زینبیه متصل می‌کند.

آجرلو: مأموریت رسانه برای انتشار خبر در موضوع حج و زیارت و وقف بسیار متفاوت است
در ادامه این مراسم، مصطفی آجرلو مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل آستان حضرت عبدالعظیم(ع) نیز در خصوص حرفه‌ای‌نگاری رسانه‌ها در حوزه حج و زیارت و وقف گفت: اینکه به صورت تخصصی صفحه‌ای را به عنوان حج و زیارت و وقف در خبرگزاری فارس ایجاد کنیم، مسئله را به لحاظ شکلی حل می‌کند، اما توصیه من این است که نگاه فراخبر را پیش بگیریم و به انتشار صرف موضوعات و اخبار به صورتی که موضوع باانگیزه‌ای اطلاع‌رسانی باشد دنبال نکنیم.
آجرلو تصریح کرد: مقوله زیارت همانند یک نهاد معرفتی و تربیتی در کنار حوزه‌های علمیه و مدارس برای همه سطوح مردم آموزنده است ضمن اینکه براساس روایات شریف، هر فرد باید به کمال غایی انسانی‌اش برسد تا موجب ارتقای مقام انسان شود.

وی افزود: ‌در حوزه رسانه‌ای مأموریت ما برای انتشار خبر و محتوا در مساله زیارت باید متفاوت از دیگر حوزه‌های خبری باشد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل آستان حضرت عبدالعظیم حسنی خاطرنشان کرد: خبر رسانی در غرب به عنوان ارائه اطلاعات و سرگرمی مدیریت می‌شود، لذا ما نباید این مسیر را دنبال کنیم، چرا که این نگاه مستلزم فریب مخاطب است و ما باید با بازنمایی رویدادها در مسیر اهدافمان منتشرکننده خبر باشیم.
آجرلو با تاکید بر اینکه اقدامات خبری خبرگزاری فارس با دیدگاه ولایتمداری و ارزش گرایی در جامعه مشهور است، اظهار داشت: امیدوارم این خبرگزاری در حوزه وقف و زیارت موفقیت لازم را براساس اهداف پیش بینی شده اش به دست بیاورد.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + یازده =