کنفرانس امنیتی مونیخ؛ ۵۴ سال نشست و بحران‌هایی که همچنان ادامه دارند

کنفرانس امنیتی مونیخ امسال هم در سایه تدابیر امنیتی سنگین با هدف پرداختن به انبوه بحران‌های جهانی در قالب نشستی سه روزه آغاز به کار می‌کند.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس آزاده عطار: امسال در اواسط ماه فوریه، بار دیگر شهر مونیخ و به طور مشخص هتل «بایریشرهوف» عرصه برگزاری یکی از حساس‌ترین رویدادها در عرصه جهانی است. برگزارکنندگان مراسم امسال در پنجاه‌وچهارمین نشست، پذیرای صدها مهمان از سراسر جهان خواهد بود.

کنفرانس امنیتی مونیخ مهمترین مجمع برای تبادل‌نظر درباره مسایل امنیتی در سطح جهان محسوب می‌شود و هر ساله سیاستمداران برای پیگیری مسایل موجود و یا آغاز پرداختن به مسئله‌ای جدید در این نشست شرکت می‌کنند.در کنفرانس امسال که در فاصله روزهای ۱۶ تا ۱۸ فوریه (۲۷ تا ۲۹ بهمن ماه) برگزار خواهد شد، ۶۰۰ مهمان از سراسر جهان حضور خواهند داشت و مسایل مربوط به امنیت جهانی مانند جنگ، تروریسم و بحران پناهجویان در دستور کار بررسی شرکت‌کنندگان قرار خواهد داشت.

«ولفگانگ ایشینگر» دیپلمات اسبق آلمانی، ریاست این کنفرانس را بر عهده دارد. در میان افرادی که در نشست امسال شرکت می‌کنند، ۲۰ تن از سران دولتی حضور دارند و نمایندگانی از دولت آمریکا هم به مونیخ خواهند رفت.۴۰ وزیر خارجه و ۴۰ وزیر دفاع به چشم می‌خورند. همچنین ۵۰ مدیرعامل شرکت بزرگ هم قرار است در کنفرانس امسال حضور یابند.

از آمریکا «جیمز متیس» وزیر دفاع، «کریستجن نیلسن» وزیر امنیت داخلی و «هربرت ریموند مک‌مستر» مشاور امنیت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و نیز «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور پیشین و «جان کری» وزیر خارجه پیشین این کشور در کنفرانس مونیخ شرکت خواهند کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان، «بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه، «ترزا می» نخست‌وزیر انگلستان و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست خواهند بود. از اتحادیه اروپا هم «ژان کلود یونکر»‌ رئیس کمیسیون اروپا به آلمان می‌رود.

کنفرانس امسال را «اورسولا فون‌درلین» و «فلورانس پارلی» وزرای دفاع آلمان و فرانسه افتتاح می‌کنند. به نمایندگی از دولت آلمان، «توماس دیمیتزیره» وزیر کشور و «زیگمار گابریل» وزیر خارجه این کشور در کنفرانس حضور دارند. هنوز مشخص نیست که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم مانند پارسال در کنفرانس شرکت خواهد داشت یا خیر.

برگزاری نشستی درباره بحران اوکراین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ یکی از حدود هزار برنامه‌ دیدار جانبی شرکت‌کنندگان است که در دستور کار قرار دارد.همزمان با برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، تدابیر امنیت گسترده‌ای بر شهر مونیخ حکمفرما می‌شود و چندین خیابان مسدود می‌شوند.

هر ساله شمار زیادی از نیروهای پلیس برای کنترل اوضاع و تامین امنیت در شهر مونیخ مستقر می‌شوند. منطقه اطراف هتل بایریشرهوف هم به این منظور تخلیه می‌شود. «ورنر فایلر» رئیس پلیس شهر مونیخ گفت که مانند سالهای گذشته، امسال هم حدود چهارهزار نیرو در شهر مستقر خواهند شد و تامین امنیت شرکت‌کنندگان اولویت کاری پلیس است.

پیشینه کنفرانس مونیخ

کنفرانس امنیتی مونیخ نخستین بار در سال ۱۹۶۳ آغاز به کار کرد و فردی به نام «اوالد هاینریش فون کلایست اشمنسین» این کنفرانس را بنیان نهاد وی تا سال ۱۹۹۷ ریاست کنفرانس را بر عهده داشت پس از او «هورست تلتشیک» تا سال ۲۰۰۸ این مقام بر عهده گرفت و از آن سال تاکنون هم ایشینگر مسئول برگزاری کنفرانس مونیخ است.

به غیر از سال ۱۹۹۱ که سال جنگ خلیج‌فارس بود و سال ۱۹۹۷ که ریاست کنفرانس تعویض شد، همه ساله کنفرانس مونیخ برگزار می‌شود. سی و نهمین دوره برگزاری کنفرانس که در سال ۲۰۰۳ برگزار شد، به یادماندنی‌ترین دوره برگزاری این کنفرانس بود. در آن سال «یوشکا فیشر» وزیر خارجه وقت آلمان گفت: «من را ببخشید. من متقاعد نشده‌ام.» اشاره وی به تصمیم دولت وقت آمریکا برای حمله به عراق بود.

نشست ۲۰۱۷ چگونه گذشت و نشست ۲۰۱۸ چگونه خواهد بود

قوانین نظم جهانی لیبرال در سال گذشته میلادی به طور ویژه مورد توجه شرکت‌کنندگان بود. سیاست‌خارجی آمریکا در دوران ترامپ مانند امکان تقابل هسته‌ای این کشور با کره‌ شمالی، مسایل موجود میان ایران و عربستان و قراردادهای تسلیحاتی هم در دستور کار قرار داشت.

امسال کنفرانس مونیخ هم نگاهی به مسایل امنیتی مهم جهانی خواهد داشت و هم اینکه اطلاعات و تجزیه‌و تحلیل‌هایی را در این زمینه فراهم می‌کند. علاوه بر این مورد گزارش‌هایی درباره تحولات منطقه در خاورمیانه، آفریقا و اروپای شرقی بررسی می‌شوند. گسترش تسلیحاتی در جهان و امنیت محیط‌زیستی و امنیت سایبری هم در برنامه قرار دارند.

 انتهای‌پیام/


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هشت =