تمام ۱۷ سانحه هواپیماهای ATR 72 در جهان

از سال ۱۹۹۴ و معرفی هواپیماهای ATR 72 به بازار هوانوردی از سوی شرکت سازنده فرانسوی ایتالیایی این نوع هواپیما شاهد ۱۷ سانحه هوایی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، هواپیمای ATR 72 یک هواپیمای دو موتوره با موتور توربو پروپ است که توسط دو شرکت ایرباس فرانسه و لئوناردوی ایتالیا به صورت مشترک در ایتالیا تولید می‌شود. عدد ۷۲ نشانگر ظرفیت استاندارد حمل مسافر این هواپیما است و سال طراحی آن به دهه ۱۹۸۰ میلادی باز می‌گردد. ATR 72 در چندین مدل شامل ATR 72-100 / 200/210 , 212A , 201 , ATR 72-500 , ATR 72-600 به بازار معرفی شدند. این هواپیما از سال ۱۹۷۴ تاکنون ۱۷ سانحه هوایی را تجربه کرده است.

*۱۷ سانحه ATR در جهان

در نخستین سانحه هوایی این هواپیما در روز ۳۱ اکتبر سال ۱۹۹۴ هواپیمای ATR 72-212 شرکت هواپیمایی امریکن ایگل به دلیل یخ‌زدگی قطعات در ایالت ایندیانای آمریکا سقوط کرد و تمام ۶۸ مسافر و خدمه آن در این سانحه جام خود را از دست دادند.

تنها چند ماه پس از سقوط نخستین ATR در آ‌مریکا یک هواپیمای ATR72-200 دیگر متعلق به شرکت ترنس‌آسیا در پروازی از پنگو به تایپه سقوط کرد و تمام ۴ نفر خدمه آن کشته شدند.

سومین سقوط ATR مربوط به روز ۲۱ دسامبر سال ۲۰۰۲ است که طی آن ATR باری متعلق به شرکت ترنس‌آسیا به دلیل یخ‌زدگی در پرواز تایپه به ماکائو سقوط کرد.

هر دو خدمه این پرواز در این سانحه کشته شدند و گزارشات بعدی نشان می‌داد که یخ‌زدگی قطعات هواپیما باعث شده است که در طول این پرواز خدمه‌ها نتوانند هواپیما را کنترل کرده و در دریا سقوط کرد.

شورای امنیت هوانوردی تایوان پس از بررسی این سانحه اعلام کرد که اصلی‌ترین دلیل سقوط این هواپیما یخ‌زدگی قطعات کنترل آن و عدم توجه خدمه به هشدارها و عدم اتخاذ اقدامات صحیح برای مقابله با این مسأله بوده است.

چهارمین سانحه ATR مربوط به روز ۱۹ جولای سال ۲۰۰۵ و باز هم هواپیمای شرکت ترنس‌آسیا بوده است که در این حادثه یک ATR-212A پس از فرود در فرودگاه تایپه و برخورد یکی از بال‌های آن با بخشی از تأسیسات فرودگاهی بود که در طول آن برخی سرنشینان این پرواز زخمی شدند. 

در روز ۶ آگوست ۲۰۰۵ نیز ATR71-202 شرکت تونینتر که از ایتالیا راهی تونس بود در دریای مدیترانه نزدیکی شهر پالرمو سقوط کرد. 

در این سانحه ۱۶ نفر از ۳۹ سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند که اصلی‌ترین دلیل این حادثه استفاده از قطعه سوخت‌رسان ATR42 در هواپیمای ATR72 بوده است که باید قطعه بزرگتری جایگزین آن می‌شد.

ششمین سانحه هواپیمای ATR72 به روز ۲۴ آگوست سال ۲۰۰۸ بازمی‌گردد که در طی آن هواپیمای ATR72-500 شرکت ایرودلمونتی در پرواز از مونیخ آلمان به دلگنای ایتالیا در زمان تیکاپ دچار نقص فنی شد و موتور آن آتش گرفت که البته تمام ۶۰ مسافر آن توانستند از این سانحه جان سالم به در ببرند.

هفتمین سانحه ATR72 در روز ۴ آگوست سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد که در آن یک ATR72-212 متعلق به شرکت هواپیمایی بانکوک ‌ایرز با برج مقاومت فرودگاه که‌سامویی برخورد کرد و خلبان پرواز آن کشته شده و ۱۰ نفر از مسافران نیز زخمی شدند. 

در روز ۱۰ نوامبر سال ۲۰۰۹ هشتمین سانحه هوایی ATR رخ داد که طی آن یک هواپیمای ATR72-212 در زمان فرود از باند پرواز خارج شد و تنها چند متر مانده به مخازن سوخت فرودگاه دچار آسیب جدی در قسمت دماغه هواپیما شد و از حرکت ایستاد. در این حادثه تمام ۴۶ سرنشین و خدمه پرواز جان سالم به در بردند.

نهمین حادثه هواپیمای مدل ATR72 در روز ۴ نوامبر سال ۲۰۱۰ رخ داد. که طی آن یک ATR در کوبا سقوط کرده و ۶۱ مسافر و ۷ خدمه در این حادثه جان خود را از دست دادند.

بنا به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از اولیه این سانحه علت اصلی این سقوط تصمیم نادرست خدمه پرواز و در شرایط جوی نامناسب اعلام شده است.

همین حادثه هواپیمای ATR72 در روز ۱۷ جولای سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد که طی آن چرخ جلوی هواپیما در زمان فرود شکست و دماغه هواپیما شدیداً آسیب دید اما ۴ خدمه و ۲۱ مسافر هواپیما جان سالم به در بردند.

در روز دوم آوریل سال ۲۰۱۲ یازدهمین سانحه مربوط به یک هواپیمای ATR در جهان رخ داد به گونه‌ای که یک ATT72-201 دقایقی پس از پرواز در غرب سیبری روسیه سقوط کرد. در این سانحه ۳۳ نفر از ۴۳ سرنشین این پرواز جان خود را از دست دادند و علت اصلی سقوط این هواپیما اقدام غلط خدمه پرواز در آب کردن یخ‌های قطعات بیرونی هواپیما اعلام شده است.

در روز دوم فوریه سال ۲۰۱۳ این دوازدهمین حادثه ATR72 رخ داد که طی آن هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی کارپت‌ایر در فرودگاه لئوناردو داوینچی رم در حین فرود سقوط کرد که در این حادثه ۱۶ نفر جان خود را از دست داده و ۲ نفر دیگر شدیداً زخمی شدند.

سیزدهمین حادثه هواپیمای ATR72 در روز ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۳ رخ داد در این سانحه هواپیمای ATR72-600 خطوط هوایی لائوایرلاینز در رودخانه مکونگ لائوس سقوط کرد که همه ۴۹ سرنشین آن در این حادثه قربانی شدند.

چهاردهمین حادثه مربوط به هواپیماهای ATR72 در روز ۲۳ جولای سال ۲۰۱۴ در تایوان رخ داد که طی آن یک ATR72 با ۵۸ سرنشین در زمان فرود در فرودگاه ماگونگ تایوان سقوط کرد و ۴۸ سرنشین آن در این حادثه کشته شدند.

پانزدهمین سانحه ATR در روز ۴ فوریه سال ۲۰۱۵ به وقوع پیوست که در این حادثه هواپیمای خطوط هواپیمایی ترنس‌آسیا دقایقی پس از پرواز در رودخانه تیلونگ در نزدیکی تایپه سقوط کرد. این هواپیما که تنها ۱۰ ماه عمر داشت ۵۳ مسافر و ۵ خدمه داشت که تنها ۱۵ نفر از این سانحه جان به در بردند. علت اصلی این حادثه تشخیص اشتباه خلبان در خاموش شدن یکی از موتورهای این هواپیما بوده است به گونه‌ای که زمانی که موتور شماره ۲ این هواپیما دچار نقص فنی شده و خاموش شده بود خلبان به اشتباه موتور شماره یک آن را خاموش کرده بود.

در پی این اقدام این هواپیما ۹۰ درجه به سمت چپ چرخیده و پس از برخورد یکی از بال‌های هواپیما به دیواره فرودگاه در رودخانه به دو تکه تقسیم شده است.
در روز ۱۴ مارس سال ۲۰۱۷ هواپیمای ATR72-600 خطوط هواپیمایی باهاماس ایر به دلیل شکستن چرخ جلوی آن دچار آسیب جدی در ناحیه دماغه هواپیما در فرودگاه باهاماس شد. این هواپیما تنها یک سال عمر داشت.

هفدهمین حادثه مربوط به هواپیمای ATR72 به سقوط یکی از این نوع هواپیماها در ایران مربوط می‌شود که گزارشات اولیه از کشته شدن تمام ۶۶ مسافر و خدمه این پرواز حکایت دارند.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 16 =