ترکیه اقدام پارلمان هلند درباره «نسل‌کشی ارامنه» را محکوم کرد

اقدام پارلمان هلند در به رسمیت شناختن استفاده از واژه «نسل‌کشی ارامنه» برای اتفاق‌های سال ۱۹۱۵، واکنش تند وزارت خارجه ترکیه را به دنبال داشت.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تنش‌های اخیر در روابط هلند و ترکیه، حالا اقدام پارلمان هلند در موضوع کشته شدن «ارامنه» در زمان عثمانی سبب تنش تازه در روابط دو طرف شد.

نمایندگان پارلمان هلند روز پنجشنبه طرح به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه را با ۱۴۲ رای مثبت در برابر ۳ رای منفی تصویب کردند..

این اقدام در حالی صورت گرفته که روابط هلند و ترکیه به دنبال فراخواندن سفیر هلند از ترکیه در اوایل ماه فوریه و خودداری این کشور عضو اتحادیه اروپا از پذیرش سفیر آنکارا در خاک خود، به پایین ترین سطح رسید.
به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه در واکنش به اقدام پارلمان هلند اعلام کرد: «ما قویا تصمیم مجلس نمایندگان هلند در شناسایی اتفاق‌های ۱۹۱۵ به عنوان “نسل کشی” را محکوم می‌کنیم».

این وزارتخانه ضمن «بی اساس» خواندن تصمیم پارلمان هلند تاکید کرده که چنین تصمیمی نه جایگاهی در تاریخ دارد و نه ربطی به عدالت دارد.

وزارت خارجه ترکیه همچنین افزود که تصمیم پارلمان هلند، «از نظر قانونی الزام آور نیست و سندیت و اعتباری ندارد».

موضع آنکارا در قبال تحولات سال ۱۹۱۵ و کشتار ارامنه آن است که ضمن مخالفت با «نسل کشی» خواندن این موضوع، تحولات آن سال را برای هر دو طرف عثمانی و ارامنه، «تراژدی» می‌‎داند.

انتهای پیام/


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =