محدودیت‌های جدید ایران برای دلار در راستای تقویت ارزش ریال

پایگاه خبری فوربس طی گزارشی نوشت دولت ایران محدودیت‌های جدیدی برای استفاده از دلار آمریکا به اجرا گذاشته است؛ به نظر می رسد که اقدامات در راستای تلاش برای متوقف کردن افت بیشتر ارزش ریال است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از پایگاه خبری فوربس، دولت ایران محدودیت‌های جدیدی برای استفاده از دلار آمریکا به اجرا گذاشته و واردات کالاهایی که به دلار قیمت‌گذاری می‌شوند را ممنوع کرده است. به نظر می رسد که اقدامات در راستای تلاش برای متوقف کردن افت بیشتر ارزش ریال است.

از ۲۸ فوریه، هر گونه سفارش خرید یا دیگر اسناد واردات کالا بر اساس دلار از سوی مقامات گمرکی تایید نخواهد شد.

مهدی کسرائی‌پور، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی ایران گفته است با توجه به سهم محدود دلار در مبادلات تجاری ایران، قوانین جدید اختلال زیادی ایجاد نمی‌کند.

با این حال، بسیاری از کالا هنوز معمولا با دلار قیمت‌گذاری می‌شود و دلار همچنان مهم‌ترین ارز مورد استفاده در مبادلات تجاری بین‌المللی است از این رو قوانین جدید تاثیراتی خواهد داشت.

با توجه به اینکه بسیاری از ارزهای منطقه‌ای نظیر ریال عمان، ریال قطر و درهم امارات با دلار قیمت گذاری می‌شوند، این مقررات احتمالا مشکلاتی برای تجار ایرانی به وجود بیاورد. اما با توجه به روابط نسبتا خوب تهران با بسیاری از کشورهای اروپایی، احتمالا در عوض از یورو استفاده خواهند کرد.

با این حال، اضافه شدن یک لایه به سوآپ ارز ایران احتمالا بر هزینه‌های واردات کالا به ایران خواهد افزود که می‌تواند سبب بالا رفتن نرخ تورم شود.

دولت ایران تاکتیک‌های دیگری برای تقویت ارزش ریال انجام داده است. از جمله دستگیری تقریبا ۱۰۰ دلال ارز و تعطیل کردن تعدادی صرافی و مسدود کردن صدها حساب بانکی.

شروین شهریاری، مدیر سرمایه‌گذاری در تهران در این رابطه گفت: «ریال اکنون بسیار به ارزش واقعی‌اش در برابر دلار نزدیک شده است و تعجب‌آور نخواهد بود اگر در کوتاه مدت شاهد برعکس شدن روند تضعیف ارزش ریال باشیم.»

انتهای پیام/آ

 

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 8 =