پاسخ دانشجویان به هنجارشکنان دانشگاهی‌نما/ شوک پایان سال به علم و صنعتی‌ها

مهم‌ترین خبر هفته گذشته که به نوعی هفته پایانی سال ۹۶ تلقی می‌شد، تغییر رئیس دانشگاه علم و صنعت بود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، دانشگاه‌ها در هفته گذشته عملا هفته پایانی سال را گذراندند ولی در هفته پایانی نیز دانشگاه‌ها خالی از هیجان نبود.

* انتصابات آموزش عالی

شوک مهم دانشگاهی در هفته گذشته به دانشگاه علم و صنعت وارد شد که وزیر علوم در حکمی «جبارعلی ذاکری» را به عنوان سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب کرد.

محمدعلی برخورداری رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت علت استعفای خود را بازنشستگی عنوان کرد و وزیر علوم همچنین با قبول استعفای برخورداری رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت ایران، از خدمات وی در طول دوران تصدی ریاست دانشگاه علم و صنعت ایران قدردانی کرد.

جبار علی ذاکری متولد سال ۱۳۴۹ در شهرستان سردرود، دانش آموخته دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تبریز و دکترای تخصصی مهندسی سازه های ریلی از دانشگاه جیائو تونگ پکن می باشد.

وی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران با رتبه استادی بوده و تا کنون راهنمایی و مشاوره بیش از ۸۰ رساله دکترای تخصصی و پایان نامه کارشناسی ارشد را برعهده داشته و چاپ بیش از ۹۵ مقاله علمی، پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و بین المللی و حدود ۱۱۰ مقاله در همایش ها و کنفرانس های بین المللی ارائه کرده است.

وی رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران و عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل است.

وی از سال ۱۳۹۲ سردبیر مجله engineering advances in railway بوده و در بیش از ۴ مجله علمی و پژوهشی دیگر داخلی و بین المللی به عنوان عضو هیئت تحریریه و همچنین مولف، مترجم و یا همکار مولف ۱۳ جلد کتاب تخصصی است.

سوابق علمی و اجرایی وی شامل مدیر گروه، رئیس دانشکده مهندسی راه آهن، عضو شورای راهبردی دانشگاه، دو دوره عضویت در هیئت ممیزه، مدیر خدمات و پشتیبانی و قائم مقام مدیر طرح های عمرانی بوده و علاوه بر این در دو دهه گذشته تجارب طولانی در مسئولیت های مختلف از جمله مدیر کل خط و سازه های فنی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه راه آهن ایران (مترا) وابسته به وزارت راه و شهرسازی، عضو هیئت مدیره و معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور داشته است.وی در این فاصله زمانی دستاوردهای خوبی در تعاملات علمی، صنعتی و ارتباطات بین المللی با موسسات علمی پیدا کرده است.

همچنین در هفته گذشته انتخابات شورای مرکزی مجمع عدالتخواه دانشجویان دانشگاه تهران، برگزار شد.
در این انتخابات با حضور اعضای شورای عمومی مجمع دانشجویان عدالتخواه کیوان سلیمانی، حسین نادیان، رضا نجابتیان، علیرضا فقیهی راد، مریم ابطحی، علیرضا مشک افشان به عنوان شورای مرکزی جدید مجمع عدالتخواه دانشجویان دانشگاه تهران انتخاب شدند.

در نخستین جلسه شورای مرکزی این تشکل دانشجویی هم کیوان سلیمانی به عنوان دبیرجدید مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران انتخاب شد.

همچنین با صدور حکمی از سوی محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور، غلامرضا بخشی خانیکی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه پیام نور استان تهران منصوب شد.

در گردهمایی اساتید بسیجی دانشگاه‌های تهران، عبدالرضا سیف به عنوان مسؤول بسیج اساتید دانشگاه تهران معرفی و منصوب شد.

وزیر علوم در حکمی مسعود برومند را با حفظ سمت به عنوان جانشین خود در ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت علوم منصوب کرد.

پورعباس معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد با صدور حکمی کیوان مرادیان کوچک‌سرایی را به عنوان سرپرست اداره کل امور اداری و منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

* دانشجویان انقلابی دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به هنجار شکنی‌ها تجمع کردند

یکی دیگر از اتفاقات مهم هفته گذشته این بود که چند نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با حضور در صحن دانشگاه و سر دادن شعارهایی علیه قوه قضائیه مبنی‌بر اینکه دانشجویان حتی در صورتی که تخلفی انجام داده باشند مصون هستند و نباید بازداشت شوند، سعی کردند فضای دانشگاه را بهم بریزند.

در ادامه نیز دانشجویان انقلابی با ایستادگی در مقابل تجمع آن‌ها با اقدامات هنجارشکنانه آن‌ها مخالفت کردند، این دانشجویان معتقد بودند دانشجویانی که علیه قوه قضائیه شعار می‌دهند از بیرون دانشگاه خط دهی می‌شوند.

* طومار حمایت هزاران نفر از مردم و دانشجویان از «طرح اعاده اموال نا‌مشروع مسئولان»

دفتر تحکیم وحدت طوماری که به امضای جمع زیادی از مردم رسیده را به مجلس شورای اسلامی تحویل داد.

در این طومار که در زمان برگزاری نمازجمعه هفته گذشته تهران، به امضای دانشجویان و مردم رسید، آمده است که « ما دانشجویان دفتر تحکیم وحدت به نمایندگی از ملت غیور ایران ضمن حمایت از «طرح اعاده اموال نا‌مشروع مسئولان» خواستار شفاف‌سازی هرچه سریعتر اموال مسئولان هستیم.

گفتنی است بسیاری از تشکل های دانشجویی به روش‌های مختلف از «طرح اعاده اموال نا‌مشروع مسئولان» حمایت کرده‌اند.

* رونمایی داروی ملی درمان میگرن

داروی اسپری ملی درمان میگرن برای نخستین بار در جهان از سوی شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس رونمایی شد.

در مراسم رونمایی این دارو که در مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان برگزار شد، بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی حضور داشت.

* دستور به رؤسای دانشگاه‌ها برای برنامه‌ریزی پیرامون رشد اشتغال فارغ التحصیلان

مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با ابلاغ بخشنامه‌ای به روسای دانشگاه‌های کشور از آنان خواست تا برای رشد مستمر و دقیق اشتغال فارغ التحصیلان خود برنامه ریزی کنند.

متن کامل این بخشنامه به شرح زیر است:
« احتراماً، همانگونه که مستحضرید برنامه‌های دانشگاه‌های کشور و وزارت متبوع بسیار وابسته به بازخوردهای دقیق و مناسب از عملکرد و شرایط محیطی حاکم بر آموزش عالی کشور است.
یکی از شاخص های مهم در ارزیابی‌ها و تصمیم گیری‌های مرتبط، درصد فارغ التحصیلان شاغل هر رشته و دانشگاه است. این شاخص می تواند درک مناسبی از کیفیت علمی و مهارتی فارغ التحصیلان و همچنین بازار کار و نیازهای کشور باشد، لذا طبق ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وزارت عتف، دانشگاهها مکلفند نسبت به رشد مستمر و دقیق اشتغال فارغ التحصیلان خود برنامه‌های مناسبی را برای بهبود این شاخص تدوین و به اجرا گذارند.
براین اساس ضروری است که دانشگاه‌ها برای اجرای این امر تمهیدات لازم را فراهم و با بکارگیری مناسب دفاتر ارتباط با صنعت، انجمن های فارغ التحصیلان و دیگر ظرفیت های موجود، شیوه مناسبی برای این امر تدوین و به اجرا گذارند.
خواهشمند است ضمن بهره برداری از نتایج کیفی و ارزشمند اینگونه بررسی‌ها، نسبت به تکمیل و ارسال گزارش های شش ماهه مطابق فرم های پیوست، در سامانه « مپفا» مساعدت فرمایید.
طبق برنامه ریزی های صورت گرفته انتظار می‌رود اولین گزارش از دانشگاه‌ها در خردادماه دریافت شود.»

* نامه دبیرخانه «شورای علوم انسانیِ اسلامی در مسیرِ شدن» به روحانی: آقای رئیس جمهور! در مباحث اندیشه­‌ای که تخصص ندارید با تأمّل و احتیاط اعلام نظر فرمایید

 

دبیرخانه «شورای علوم انسانیِ اسلامی در مسیرِ شدن» در نامه‌ای به رئیس جمهور از وی خواست تا در مباحث اندیشه­‌ای که تخصص ندارد، با تأمّل و احتیاط اعلام نظر کند.

 

متن نامه از اینجا قابل دریافت است.

* تجلیل از دبیر شورای عالی امنیت به دلیل مواجهه کارشناسانه با وزیر خارجه فرانسه

یکی از رویدادهای مهم هفته گذشته نیز برگزاری گردهمایی اساتید بسیجی تهران بزرگ و استان تهران بود.

در این گردهمایی از دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به دلیل مواجهه متین و کارشناسانه با وزیر امور خارجه فرانسه تقدیر شد.

گردهمایی اساتید بسیجی دانشگاه‌های تهران با عنوان تحلیل تحولات سال ۹۶ و رویش انقلابی در سال ۹۷ در دانشگاه تهران برگزار شد.

* نامه بسیج اساتید به دبیرکل سازمان ملل و سران اروپایی: چرا فجایع ضد حقوق بشر در آمریکا و آلمان با سکوت سازمان ملل مواجه است؟

نامه سازمان بسیج اساتید به سران اروپایی درباره فجایع انسانی در غرب در گردهمایی اساتید بسیجی دانشگاه‌های تهران منتشر شد.

متن این نامه از اینجا قابل دریافت است.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + دوازده =