بازار پرنشاط و سرزنده شب عید با وجود شکست برجام/ شورای نگهبان توان احراز همه شرایط نامزدها را ندارد!

بی‌دستاوردی برجام روحانی تقصیر خودمان است! و گام‌های معجزه‌وار انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت از جمله مفاهیمی هستند که روزنامه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور در آخرین روز کاری سال ۹۶ به آنها پرداخته‌اند.

مجله فارس‌پلاس: رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور در سرمقاله‌های خود، خوانش‌های مختلفی را از اوضاع روز کشور ارائه می‌کنند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید گشت و گذار روزانه فارس در لابه‌لای این تحلیل‌ها در روز ‌دوشنبه (۲۸ اسفند) و نقل آنها برای شماست:

 

***

 

شورای نگهبان توان احراز همه شرایط نامزدها را ندارد!

شرق: صالح نیک‌بخت، در سرمقاله شرق به صحبت‌های اخیر سخنگوی شورای نگهبان پیرامون صفات نامزدهای ریاست‌جمهوری از جمله مدیر و مدبّر بودن، تأکید کرده است که جمع این صفات گفته شده در یک فرد ممکن نیست!

در بخش پایانی یادداشت وی می‌خوانیم:‌ با کوچک‌شدن دایره ورود افراد حق انتخاب مردم نیز محدود شده و امکان حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش نیز محدودتر خواهد شد. از طرف دیگر با توجه به تفسیر شورای نگهبان از اصل ١١٨ قانون اساسی که نظارت این شورا را استصوابی می‌داند؛ آیا مجتهدان عالی‌قدر عضو شورا و حقوق‌دانان فرزانه توان شناسایی و احراز تمام موارد گفته‌شده در کاندیداها را دارند؟ چون احراز همه موارد گفته‌شده محال است، آیا چنین شرایطی راه برخوردهای سلبی با کاندیداهای متعدد را نخواهد گشود؟ پاسخ آن در ماه‌های اول سال ١۴٠٠ روشن می‌شود.[۱]

 

 

بی‌دستاوردی برجام روحانی تقصیر خودمان است

آرمان امروز: سرمقاله آرمان امروز را حسین عبداللهی نوشته است.

در بخشی از یادداشت او می‌خوانیم: دعواهای داخلی اجازه نمی‌دهد ما از میوه توافق‌های بین‌المللی مثل برجام استفاده کنیم.[۲]

 

 

تکلّفاتی که باید از عید نوروز دور شوند

اعتماد: سیدعلی میرفتاح در سرمقاله اعتماد با اشاره به برخی عیوب بروز کرده در آداب و رسوم عید نوروز می‌نویسد:

«در روزگار ما عید معانی اولیه اش را از دست داده و صرفا مترادف مفاهیم دم دستی و ملال آور شده است. همین تعطیلی کشدار، حتی وقتی با مسافرت و تفریح جمع می شود، باز ملالت بار است. اضافه کنید به این تعطیلی، برنامه های تلویزیون را و همچنین دید و بازدیدهای متراکم را… یک سال همدیگر را نمی بینیم و به هر دلیلی از دید و بازدید هم طفره می رویم بعد در این سیزده، چهارده روز، طی یک برنامه فشرده، بیش از چندبار هم را می بینیم و با حرف های تکراری حوصله خود و دیگری را سر می بریم. آن معایبی که جلوتر عرض کردم به یک اعتبار همین ها هستند. تعطیلی به علاوه تلویزیون به علاوه دید و بازدیدهای متکلفانه، به علاوه تنبلی و پرخوری و بطالت و… . همین جا توضیح بدهم که دید و بازدیدهای نوروزی ربطی به «صله رحم» ندارند. هر دیداری از قوم و خویش را نمی توان به حساب صله رحم گذاشت. صله رحم بسیار ارزشمند است و از آنجایی که نوعی عبادت محسوب می شود نباید با عادت و تظاهر همراه باشد. نیت صدق در پذیرش عبادت جزو شروط اصلی اند. در واقع ما روغن ریخته را نذر امامزاده می کنیم. یعنی این دید و بازدیدهای متکلفانه را به حساب صله رحم منظور می کنیم. در ایام عید بیشتر دید و بازدیدهای ما حالتی از تکلیف و ملاحظه دارند.»

در یادداشت او همچنین می‌خوانیم: عیدی که فی نفسه آمیخته با خرق عادت و زیبایی و اعتدال و خوشی و خرمی است، در دوره ما به دیوار سفت و سخت ابتذال برخورد کرده و محاسنش از جلوی چشم کنار رفته اند.[۳]

 

*** 

 

 

(روزنامه‌های اصولگرا)

 

گام‌های معجزه‌وار انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت

کیهان: این روزنامه در بخشی از سرمقاله خود نوشته است:‌ این سخن نه خلاف است و نه گزاف که طی ۴ دهه گذشته، تمامی عقبه‌های سخت و نفس‌گیر را با پیروزی، پشت سر گذاشته‌ایم و نقطه‌ای که امروز بر آن ایستاده‌ایم اگرچه با نقطه مطلوب فاصله دارد ولی از نقطه شروع تا کنون گام‌های بلندی برداشته‌ایم که فقط به معجزه شبیه نبوده بلکه خود، معجزه بوده است. این نکته، نه پیچیده است که فهم آن به اذهان ژرف‌اندیش نیاز داشته باشد و نه پنهان است که بدون دسترسی به اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده، درک آن نا‌ممکن باشد.بلکه نیم‌نگاهی هرچند گذرا به راهی که از آغاز پیموده‌ایم کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد که خوش به نشان آمده‌ایم.[۴]

 

 

نباید هزینه اشرافیت‌زدگی برخی مدیران را به پای انقلاب نوشت

جوان: محمدجواد اخوان طی یادداشتی در روزنامه جوان بر مبارزه با اشرافیت برخی مدیران تأکید کرده و نوشته است:

اکنون به کشور خود نگاه کنیم. چهار دهه پیش در این کشور انقلابی رخ داد که پیش‌برنده اصلی آن مستضعفان بودند و نظام برخاسته از آن مردم را ولی‌نعمت مدیران می‌انگاشت. اکنون مدیرانی – هرچند قلیل شمار- یافت می‌شوند که تفرعن‌آمیز به مردم می‌نگرند و خزانه بیت‌المال مسلمین را تأمین‌کننده «هزینه‌های اوقات فراغت فرزندان خود» می‌انگارند. روشن است که هیچ نسبتی میان این دسته از مدیران با گفتمان انقلاب‌اسلامی وجود ندارد، اما مع‌الأسف هزینه‌های آن به‌پای نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌رود. دلیل آن نیز وجود نگاهی خطرناک است که به دنبال تغییر هویت جمهوری اسلامی است به‌گونه‌ای از این نظام، تنها نامی به‌ظاهر باقی بماند. همگی شنیده‌ایم که امام راحل عظیم‌الشأن چگونه در برابر اشرافیت دولتی هشدار داد و فرمود: «آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه‌ دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس‌جمهور ما خدای‌نخواسته، از آن خوی کوخ‌نشینی بیرون برود و به کاخ‌نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌شود. آن روزی که مجلسیان خوی کاخ‌نشینی پیدا کنند خدای‌نخواسته، و از این خوی ارزنده‌ کوخ‌نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم.»[۵]

 

 

بازار پرنشاط و سرزنده شب عید با وجود شکست برجام

رسالت: سرمقاله این روزنامه را محمدکاظم انبارلویی نوشته است.

در یادداشت او با اشاره به فرجام برجام، می‌خوانیم: اعضای اروپایی ۱+۵ با ادعای مضحک راضی کردن ترامپ برای ماندن در برجام، تحریم های جدیدی را علیه ایران پیشنهاد کرده اند. بعد از اینکه لودریان وزیر خارجه فرانسه با دست خالی از تهران به پاریس برگشت، اعلام کرد؛ «تحریم های شدیدی در انتظار ایران است.» لذا امید برخی به اروپا که فکر می کردند نقش پلیس خوب را بازی کند، از بین رفت و معلوم شد سگ زرد، برادر شغال است.
همزمان با این اعلام، سید عباس عراقچی در گفتگویی صریحاً اعلام کرد؛ «انتظار اقتصادی مردم از برجام برآورده نشد.» چه خوب بود اعتراف می کرد؛ محاسبات رئیس جمهور از برجام درست نبود و اعتماد به غرب به ویژه اروپا یک سراب بود.

او در ادامه به ایام عید نوروز هم اشاره و تصریح می‌کند: از فردا تعطیلات عید شروع می شود؛ ۲۰ روز اول سال همه چیز و همه جا تعطیل است اما «فکر» را نمی شود تعطیل کرد، «عقل» را هم 
نمی شود معطل گذاشت. این ایام هر کس، هر جا که هست به فکر برون رفت از بن بست «اعتماد به غرب» باشد. مردم در سالی که گذشت انصافاً کاستی ‌های دولت را در پرداختن به اقتصاد مقاومتی جبران کردند، هر کس در هر جا بود در سنگر تولید به اقتصاد مقاومتی فکر می کرد. اینکه ۴۰ سال است ملت علی رغم همه تحریم ها سرپاست، این است که در متن مردم، مبارزه با تحریم ها نهادینه شده است.
اینکه «بازار» در هیچ مقطعی نشاط داد و ستد و سرزندگی خود را از دست نداده و آن را حفظ کرده است، نشان می دهد غفلت تئوری‌ پردازان و برنامه ‌ریزانی که چشم امید به غرب داشتند توسط حضور نیرومند مردم در عرصه تولید و اشتغال، قدری جبران شده است و غرب آرزوی به زانو درآوردن کشور را به گور می برد.

انبارلویی همچنین می‌گوید: سال ‌آینده را سال شفافیت و عدالت از سوی دولت و مردم بدانیم تا بتوانیم به اهداف و آرمان ‌های انقلاب نزدیک تر شویم. دندان طمع به برجام و ترک خصومت غرب علیه ملت ایران را برای همیشه بکَنیم و بدانیم جز با دست پر توان خود که بر زانو خواهیم گذاشت، نمی توانیم از جا برخیزیم.روحانی باید از خوانش‌ های ناروا از مطالبات مردم فاصله بگیرد و صادقانه به وعده‌ های برجامی و غیر برجامی عمل کند.[۶]

 

***

 

۱_ http://sharghdaily.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?Src=Main&News_Id=184556

۲_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/216792

۳_ http://magiran.com/npview.asp?ID=3722722

۴_ http://kayhan.ir/fa/issue/1247/2

۵_ http://www.Javann.ir/003m7s

۶_ http://www.resalat-news.com/newspaper/item/16316

 

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =