تشدید درگیری در غرب یمن؛ تلاش برای اشغال الحدیده توسط آمریکا فرماندهی می‌شود

وبگاه یمنی با تایید اینکه اشغال بندر الحدیده تنها شریان حیاتی یمنی ها به دست مزدوران امارات به دست آمریکا طراحی و فرماندهی می شود، نوشت، انصار الله بیش از هر زمان دیگری آماده مقابل با تجاوز دشمن است.

یه گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری «صحافه ۲۴» یمن در گزارشی درباره تحولات جاری در استان الحدیده یمن آورده است: درگیری‌های نظامی در جنوب غرب الحدیده شدت گرفته است، تیپ های بزرگی از مزدوران جنوبی طرفدار امارات با مشارکت نظامیان سودانی و یگان‌هایی از نیروهای طارق صالح و با پشتیبانی هوایی گسترده از سوی ائتلاف با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی طرفدار دولت نجات ملی در صنعا در حال نبرد هستند.

درگیری‌ها  با پیشروی نیروهای طرفدار امارات در منطقه الوازعیه در اوایل ماه مه جاری به غرب الحدیده کشیده شده و در ابتدا درگیری‌ها از بندر الحیمه در شمال الخوخه آغاز شد جایی که درگیری های شدیدی بین طرفین درگیری برای چند روز جریان دارد.

در نیمه‌های ماه مه جاری بارها خبر از نبرد الحدیده شنیده شد و درگیری‌ها در دو محور شدت گرفت به گونه ای که مزدوران جنوب در نیمه های ماه جاری به منطقه قطابه در شمال الخوخه حمله کردند جایی که نیروهای طرفدار امارات در اوایل دسامبر گذشته پس از چند روز نبرد از تسلط بر آنجا خبر دادند اما آن زمان توسط نیروهای ارتش و کمیته های مردمی بازپس گرفته شد.

یک مسئول نظامی در صنعا گفت: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی هنوز در اطراف منطقه القطابه و روستاهای همجوار آن هستند.

پس از توقف قریب به یک هفته ای درگیری‌ها در غرب الحدیده، اواخر هفته گذشته درگیری ها از سر گرفته شد و درگیری های شکل دیگری گرفت نیروهای جنوبی طرفدار امارات در بیست و چهارم ماه مه جاری از تسلط بر مسیر زبید-التحتیا خبر دادند اما یک روز بعد پیشروی خود را در راه شوسه و رسیدن به منطقه کوهستانی واقع در خط زبید تا دوراهی زبید را تایید کردند.

پس از اینکه این نیروها از رسیدن به دروازهای شهر زبید خبر دادند حرف و حدیث‌ها از زبید و نبرد زبید که ۵۰ کیلومتر تا شهر الحدیده فاصله دارد متوقف شد و سخن از نبرد جدیدی در شهر الحسینیه به میان آمد.

نیروهای مزدور امارات در جنوب از تسلط بر منطقه الجاح در دوراهی الحسینیه خبر دادند و در بیست و هفتم همین ماه نیروهای طرفدار امارات از تسلط بر منطقه الفازه در الحسینیه خبر دادند اما یک منبع ارتش و کمیته های مردمی این خبر را رد کرد.

یک مسئول محلی هم تاکید کرد: درگیری‌ها در نزدیکی منطقه الجاح جریان دارد در مسیر مواصلی الجراحی و زبید تا بدین طریق ارتش طرفدار ائتلاف تنها مسیر کمک رسانی باقی مانده به الحوثی ها در جنوب الحدیده را مسدود کنند.

این منبع افزود: همه این مناطق در دامنه جغرافیایی واحدی واقع هستند که شامل روستاها و مناطق بسیار نزدیک به هم می شود و محور واحدی محسوب می شود که از سوی نیروهای طرفدار امارات یعنی لشکر سوم به فرماندهی عبدالرحمن اللحجی که در این درگیری ها زخمی شد هدایت می شود.

عبدالله زغینه رئیس این عملیات در عملیاتی تهاجمی کشته شد و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی اعلام کردند که وی را شنبه گذشته در دو راهی زبید به کشتند اما یک منبع نظامی در صنعا تاکید کرد که سرتیپ عبدالله سعید العوذلی، نائب رئیس عملیات لشکر سوم عمالقه و شماری از همراهانش در حملات ارتش و کمیته های مردمی در جبهه ساحل غربی در یکشنبه گذشته کشته شدند.

محور نخست که در غرب الحدیده واقع است و فرماندهی آن را تیپ سوم نیروهای جنوب برعهده دارد گهگاه شاهد درگیری‌های شدیدی است و نبردی که در دوراهی زبید و در منطقه الجاح الاعلی جریان دارد به صورت تعقیب و گریز است و ثباتی ندارد.

نیروهای جنوبی که طی چند روز گذشته به سمت دو راهی الحسینیه و وادی الجاح پیشروی کردند و غروب  یکشنبه گذشته  منطقه الجاح از توابع شهر بیت الفقیه را تحت تسلط خود گرفتند بعید است بتوانند مقاومت کنند و در آنجا نیروهای صنعا را بکار گرفتند و مورد پشتیبانی هوایی گسترده نیروهای ائتلاف قرار دارند ائتلاف سعودی قبل از پیروزی نیروهای طرفدار امارات سیاست زمین سوخته را در آنجا پیاده کرده بود.

در حالی که نیروهای جنوبی از پیشروی خود به سمت مناطق المجیلیس از توابع شهر التحیتا، سول الزهر، التعلاف، المشیخی و الجاح الاعلی و الاسفل خبر دادند که بیت الفقیه و الدریهمی را به شهر بیت الفقیه در جنوب شهر الحدیده متصل می‌کند، یک منبع نظامی در نیروهای ارتش و کمیته های مردمی تاکید کرد که این نیروها به مناطقی خارج از منطقه الجاح رانده شدند و بیش از ۱۲ دستگاه خودروی زرهی منهدم و بیش از ۱۲۰ نفر از نیروهای آنها هم در سه روز گذشته کشته شدند.

در حالی که هیچ خبری از پیشروی شدید به سمت شهر زبید، بیت الفقیه و التحتیا از سوی این نیروها نیست شبکه خبری اسکای نیوز متعلق به امارات از پیشروی نیروهای طرفدار ابوظبی در الدریهمی خبر داد و ادعا کرد که آنها به سمت شهر الحدیده پیشروی کردند و در روز دوشنبه سلطه آتشباری بر فرودگاه الحدیده را در دست گرفتند.

یک منبع نظامی با اعلام توقف درگیری‌ها در روستای غلیفقه که تحت تسلط نیروهای تیپ یک طرفدار امارات به فرماندهی رائد الجهمی درآمده و  در اطراف شهر الدیلهمی نزدیک به شهر الحدیده واقع است، گفت: نیروهای طرفدار امارات به دنبال استقرار در مناطق الدریهمی بودند و راه هایی فرعی واقع در شرق جاده ساحلی را پیمودند اما در کمیت نیروهای دولت نجات گرفتار آمدند که منجر به عقب نشینی آنها به مواضع سابقشان شد.

جنبش انصار الله به توصیه عبدالملک الحوثی، رهبر این جنبش نیروهای ارتش و کمیته های مردمی را با شمار زیاد نیروهای خود تقویت کرد تا خلاها و شکاف هایی را که نیروهای طرفدار امارات از آن به طور محدود استفاده کردند پر کنند.

مداخله آمریکا

گزارش تازه یک موسسه مطالعاتی واشنگتن از یک نقشه آمریکایی پرده برداشت که نام آن «اشغال الحدیده و تسلط بر بنده آن و تسلط بر خطوط دریانوردی بین المللی در باب المندب» است.

در این گزارش آمده است: اشغال بندر الحدیده با مشارکت یگان‌هایی آمریکایی انجام خواهد شد اما چگونگی این عملیات را توضیح نداد و تنها گفت که این عملیات منحصر به فرد و سریع خواهد بود تا پیامدهای انسانی به بار نیاورد.

این موسسه نزدیک به محافل کاخ سفید سه سناریو را برای الحدیده تعیین کرد نخست تعلیق درگیری‌ها که آن را از بدترین سناریوها برشمرد و دوم سناریو تحلیه الحدیده از سلاح انصار الله و تحویل این بندر به ائتلاف برای مدیریت و توسعه آن و سناریو سوم را که بهترین سناریو خواند حمایت واشنگتن از نقشه تسلط سریع بر بنادر الحدیده  است آن هم با عملیات نظامی گسترده ای که در نزدیکی الحدیده و الصلیف جریان یابد.

این موسسه آمریکایی تاکید کرد که منافع آمریکا متحول خواهد شد وی در عین حال گفت که مدت نبرد باید کوتاه و سرنوشت ساز باشد تا کم ترین تلفات ممکن را رقم بزند و در عین حال استفاده از تاکتیک‌های شناخته شده مربوط به تخریب‌ها، نظیر عملیات زمین سوخته و خسارات جانبی به کم ترین میزان ممکن برسد.

انتهای پیام/ص

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =