افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان و شکست سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر آمریکا در منطقه

نشریه آمریکایی با استناد به تازه‌ترین آمار منتشر شده به ناکارآمدی تلاش‌های آمریکا جهت کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» در گزارشی نوشت که اینک  تولید تریاک در افغانستان به میزان بیش از زمان تهاجم آمریکا به این کشور رسیده است.

بیزینس اینسایدر با استناد به «گزارش ویژه افغانستان» که اخیرا منتشره شده است، نوشت: «مبارزه با مواد مخدر در پانزده سال گذشته از سوی آمریکا و شرکایش و کمک به دولت افغانستان، به کاهش تولید خشخاش یا تریاک در این کشور منجر نشده است.اگرچه دولت آمریکا خلال سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ ، ۸.۶۲ میلیارد دلار به مبارزه با مواد مخدر در افغانستان اختصاص داد، اما سوداگری مواد مخدر در این کشور کماکان ادامه دارد و تریاک به بزرگترین صادرات این کشور مبدل شده و از یک و نیم میلیارد دلار به سه میلیارد دلار در سال‌های اخیر رسیده است.»

این رسانه به آسیب‌پذیری همسایگان این کشور چون ایران و رسیدن این ماده به دیگر کشورهای آسیا، اروپا و حتی آفریقا و اقیانوسیه از طریق دریا اشاره کرد و نوشت: اکثریت عمده مواد مخدر تولید شده در افغانستان به آمریکا نمی‌رسد و بازار آمریکا با مخدرهای تولید مکزیک تامین می‌شود.

در بخشی از این گزارش آمده است: «کشت سالانه خشخاش در سال ۲۰۰۱ و هنگامی که آمریکا و ائتلافش به افغانستان حمله کردند، در مقیاس پائینی قرار داشت اما خلاء ناشی از فقدان نهادهای موثر افغانستانی، اثربخشی کارهای صورت گرفته را محدود کرد. در سال ۲۰۰۴، با وجود تلاش‌ها و تمرکز آمریکا در مسیر مبارزه با مواد مخدر شاهد افزایش کاشت مواد مخدر در این کشور بودیم .تولید مواد مخدر در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ کاهش یافت اما مجددا در سال ۲۰۱۱ کاشت خشخاش در افغانستان افزایش پیدا کرد و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ تولید مواد مخدر در این کشور تداوم یافته و به بالاترین حد رسید. بررسی‌های سال ۲۰۱۷ سازمان ملل متحد نشان داد که بیش از هشتصد و ده هزار هکتار از اراضی این کشور به کاشت خشخاش اختصاص یافته است.»

در این گزارش بر لزوم بازنگری اقدام‌های آمریکا برای کاهش تهدیدهای مربوط به مواد مخدر در افغانستان تاکید شده است.

گفتنی است ، آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم هفده سال است که در افغانستان حضور دارد با این حال و با گذشت این مدت امنیت به این کشور بازنگشته و هنوز عدم ثبات سیاسی و وضعیت بد اقتصادی در افغانستان مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/

 

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =